چه غذاهایی علائم سرماخوردگی را بدتر می کند؟


درمان کامل سرماخوردگی حدود 5 روز طول می کشد، اما اگر رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر ندهیم، شاهد بدتر شدن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا خواهیم بود.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و سلامت وزارت بهداشت، ممنوعیت های غذایی در هنگام ابتلا به بیماری های ویروسی در فصول سرد سال شامل موارد زیر است:

غذای تنداگرچه ادویه های تند برای رفع گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی عالی هستند، اما اگر آنفولانزا دارید و معده درد دارید، غذای خود را به هیچ وجه تند نکنید.

غذاهای چرب: وقتی سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، اشتهای شما کاهش می یابد. در این زمان مصرف غذاهای چرب باعث افزایش التهاب در بدن می شود.

آب نبات بدون قنداین نوع آب نبات حاوی سوربیتول است که می تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. سوربیتول قابل هضم نیست و می تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود. اسهال در سرما خطرناک است زیرا باعث کم آبی بدن می شود.

میوه های خانواده مرکبات: اگرچه این میوه سرشار از ویتامین C است، اما به کسانی که در زمان سرماخوردگی و آنفولانزا از معده درد رنج می برند، توصیه می شود علاوه بر غذاهای تند، از مصرف مرکبات نیز پرهیز کنند، زیرا این میوه ها معده را تحریک می کنند و حالت تهوع را تشدید می کنند.

آب نباتمصرف زیاد قند می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. قند خون اضافی از کار گلبول های سفید جلوگیری می کند و عفونت را در بدن پخش می کند. علاوه بر این مصرف شکر باعث افزایش التهاب در بدن می شود.

کافئین: نوشیدنی های کافئین دار بدن را کم آب می کنند. اگر این نوشیدنی ها همراه با شکر باشد، التهاب را در بدن افزایش می دهد و مبارزه با عفونت ها را دشوار می کند.

غذاهای ترد: این غذاها می توانند گلو را تحریک کرده و سرفه را بدتر کنند. هنگام سرماخوردگی کراکر، آجیل یا حتی سبزیجات خام نخورید.

ترشیجات: این غذاها به دلیل داشتن سرکه و نمک باعث افزایش گلودرد نیز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید