فعالیت در برخی از پلتفرم های محلی مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود


در جریان بازنگری قانون بودجه سال 1402، اعضای مجلس نمایندگان موافقت کردند که درآمد برخی از مشاغل اشخاص حقیقی در سکوهای محلی مشمول نرخ مالیات صفر باشد.

این روزها مجلس در سه نوبت لایحه بودجه 1402 را بررسی و به آن رأی می دهد. نمایندگان شب گذشته در مجمع عمومی با بند (1) تبصره 6 سازمان درآمد موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، درآمد شرکتی اشخاص حقیقی در بسترهای محلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشمول مالیات صفر است. البته این معافیت فقط شامل افرادی می شود که تا پایان سال 1401 پرونده مالیاتی نداشته اند.

دولت در لایحه بودجه پیشنهادی 1402 و در راستای بسته حمایتی کسب و کارهای اینترنتی، خواستار در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای شرکت های اینترنتی واقعی فعال در بسترهای داخلی شده است. در بند 1 تبصره 6 آمده است:

در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق شرکت‌های اینترنتی به استفاده از بسترهای داخلی تا پایان سال 1402، شرکت‌های حقیقی که در بسترهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و مالیات ندارند. پرونده به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده 100 مشمول مالیات می شود.در قانون مالیات های مستقیم با نرخ صفر و جرایم سنوات گذشته ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه نادیده گرفته می شود.همچنین هرگونه سود بر خارج از کشور سکوها و شبکه های اجتماعی مشمول مالیات هستند. آیین نامه اجرایی این بند ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون بنا به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارتخانه به تصویب هیأت وزیران می رسد. امور اقتصادی و دارایی

اکنون نمایندگان مجلس به امید افزایش فعالیت در بستر پیام رسان های محلی و جبران بخشی از ضرر کسب و کار فعال در پلتفرم اینستاگرام، این پرونده را پذیرفته اند.

البته مشخص نیست که آیا نمایندگان با قسمت دوم این تفاهم نامه یعنی اخذ مالیات از فعالیت ها در سکوهای خارجی موافقت کرده اند یا خیر، اما با نگاهی به سیاست های جذب برای فعالیت در سکوهای داخلی به نظر می رسد این مورد نیز اجرایی شود. .

دیدگاهتان را بنویسید