اعلام نامزدهای نهایی جایزه بین المللی داستان عرب 2023 – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، جایزه بین المللی داستان عرب 2023 را انتخاب و نامزدهای خود را برای این دوره معرفی کرد.

«بالاترین قسمت افق» ساخته فاطمه عبدالحمید از عربستان سعودی، «خشکی» اثر الصادق الحاج احمد از الجزایر، «تبعید پیامبر آب» نوشته زهران القاسمی از عمان «ادواردو» کنسرتو قرآنی ساخته نجوا بن شطوان از لیبی، «سنگ خوشبختی» ازهر جرجس از عراق و «روزهای خورشید درخشان» اثر میرال الطهاوی از مصر به عنوان آثار برگزیده شانزدهمین دوره جایزه بین المللی معرفی شدند. داستان عربی (IPAF). ).

هر یک از شش نویسنده فهرست نهایی 10000 دلار و برنده 50000 دلار به عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.

نامزدهای نهایی از میان فهرست اولیه 16 اثر انتخاب شدند.

نامزدهای نهایی این دوره در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی توسط رئیس هیئت داوران امسال، محمد آخری، نویسنده و رمان نویس مراکشی معرفی شدند. این گروه متشکل از رمان‌نویس مصری ریم بسیونی، رمان‌نویس، محقق و روزنامه‌نگار الجزایری، فادله الفاروق، استاد دانشگاه و مترجم سوئدی، تیتس راک، نویسنده و استاد دانشگاه عمانی، عزیزه التل، و همچنین یاسین عدنان، مسئول IPAF است. از داوران

در فهرست نهایی امسال، 6 کشور وجود دارد که نسبت نویسندگان زن و مرد در آنها برابر است. هر کدام از آنها به سبک روایی متفاوتی به موضوعات تاثیرگذار پرداختند.

دو نفر از نویسندگان فهرست 2023 در نسخه های قبلی فینالیست شده اند، از جمله نجوا بن شاتوان (در سال 2017 برای “حیاط برده”) و میرال التاهاوی (در سال 2011 برای “بلندی های بروکلین”).

محمد آخری، رئیس هیئت داوران امسال، آن را متنوع توصیف کرد و گفت: «سنگ خوشبختی» نشان می‌دهد که چگونه کودکان و اقشار آسیب‌پذیر بار فروپاشی جامعه را پس از جنگ و درگیری‌های فرقه‌ای به دوش می‌کشند. ، «تبعید پیامبر آب». این کتاب به آب می پردازد و بر نمادهای آن در حافظه جمعی تمرکز می کند، روزهای خورشید درخشان مهاجرت و تحولات مربوط به آن را بررسی می کند، و کنسرت قرآنی ادواردو تصویری صمیمی از مبارزه انسان در مواجهه با بی عدالتی و استبداد سیاسی است که ترس های فانی را به تصویر می کشد. ، عشق و رویارویی مداوم آنها را به تصویر می کشد. سرانجام، خشکسالی ما را به دنیای بیابان بین جنوب الجزایر و شمال مالی می برد، جایی که خشکسالی، قحطی و قبیله گرایی منعکس کننده طبیعت خشن و شکننده بیابان است.

برنده شانزدهمین دوره جایزه یک شب داستان بین المللی عربی در تاریخ 21 می 2023 در مراسمی در ابوظبی معرفی می شود و این مراسم به صورت آنلاین نیز پخش خواهد شد.

جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی که به عنوان کتاب عربی نیز شناخته می شود، در سال 2008 توسط شورای گردشگری و فرهنگ ابوظبی و با حمایت جایزه بوکر بریتانیا تأسیس شد.

دیدگاهتان را بنویسید