ضرورت انتقال آب بین سد دز و کرخه برای رفع مشکل خشکسالی – خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان


محمد مکعب بهترین احترام وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت سد دز با توجه به بارندگی در سرچشمه در وضعیت مطلوبی قرار دارد. این امر باعث نشت آب از سد دیز با دبی 700 و 750 متر مکعب شد و با این رهاسازی آب، زمین‌های کشاورزی پایین دست مانند سیل سال 2018 زیر آب می‌رود.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در عین حال به دلیل کمبود بارندگی در حوضه آبریز کرخه، کشور با پدیده خشکسالی مواجه است که برای حل این خشکسالی، وزارت نیرو می توانست برنامه ریزی هایی را انجام دهد. انحراف آب بین حوضه ها، زیرا با انتقال آب اضافی سد دز به سد کرخه، حوضه آبریز کرخه با خشکسالی مواجه نخواهد شد.

وی افزود: انتقال آب بین حوضه ها فرآیند برداشت فیزیکی منابع آب در طول سال از طریق روش هایی مانند حفر تونل، کانال یا لوله است. این انتقال با هدف انتقال آب از مناطق با ظرفیت هیدرولوژیکی مناسب که به آن منطقه منبع می گویند، به سایر مناطق فاقد آب یا حوضه ای که ظرفیت هیدرولوژیکی مناسبی ندارد، انجام خواهد شد.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس گفت: کانالی بین سد دز و سد کرخه احداث شده است که این کانال از مخزن کرخه پایین تر است. پمپ به مخزن اصلی سد کرخه.

مکعب بهترین احترام وی گفت: در جلسات و صحبت هایی که با وزیر نیرو داشتم اعلام شد که این امکان وجود دارد پمپ یا طرحی دیگر، آب این کانال به مخزن سد کرخه منتقل می شود. یعنی آب منتقل شده از سد دز به مخزن اصلی سد کرخه سرازیر می شود که مشکل خشکسالی سد کرخه حل می شود و شهرهای پایین دست مشکل تامین آب نخواهند داشت.

نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس نمایندگان با اعلام اینکه بخش کشاورزی یکی از مهم ترین بخش هایی است که تحت تاثیر کاهش شدید منابع آبی و خشکسالی پی در پی قرار گرفته است، کمبود آب برای کشاورزی است.

وی گفت: پیگیری های متعددی از سوی وزارت نیرو و شخص وزیر برای اجرای این پروژه انجام شد و از آنها خواسته شد تا طرح های مطالعاتی این پروژه در اسرع وقت تکمیل شود تا ایستگاهی بین سد دز احداث شود. تاسیس شود.” سد کرخه می تواند در اسرع وقت برای انتقال آب بین حوضه ها نصب شود.

دیدگاهتان را بنویسید