فناوری چگونه بر همدلی تأثیر گذاشته است؟


اغلب برای درک بهتر احساسات یا افکار دیگران، خود را جای آنها می گذاریم و با آنها همدلی می کنیم. شاید فکر کنید که همدلی در دنیای فناوری جایی ندارد، اما توسعه سریع ابزارهای ارتباطی چیز دیگری را نشان می دهد. با پیشرفت تکنولوژی که منجر به توسعه ابزارهای ارتباطی می شود، ارتباط بین انسان و فناوری اهمیت بیشتری یافته است. در این مقاله در مورد رابطه تکنولوژی و همدلی صحبت می کنیم. با ما بمان

رابطه بین تکنولوژی و همدلی

در ابتدا، فناوری هیچ ارتباطی با همدلی نداشت و تنها برای کمک به انسان در انجام فعالیت های مختلف توسعه یافت. با این حال، در طول سال‌ها، شاهد بوده‌ایم که با پیشرفت فناوری، ارتباط همدلانه بین افراد افزایش یافته است. اینکه فناوری چگونه بر همدلی تأثیر گذاشته است به دیدگاه ما بستگی دارد.

فناوری روز به روز در حال پیشرفت است، بنابراین ممکن است تغییر و توسعه آن نیز بر روابط همدلانه ما تأثیر بگذارد، به ویژه با رواج روزافزون فناوری های تلفن همراه. اگر تکنولوژی باعث کاهش همدلی در زندگی شما شود، لزوما نمی توان نتیجه گرفت که همیشه اینطور است. همچنین نمی توان انکار کرد که استفاده نابجا از فناوری می تواند عواقب شدید و حتی خطرناکی داشته باشد.

من خوبم

بنابراین، هنگام بررسی رابطه بین فناوری و همدلی، سؤالات زیادی وجود دارد که باید از خود بپرسیم. وضعیت روابط شخصی قبل از ظهور نوآوری های فناوری مانند شبکه های اجتماعی چگونه بود؟ چگونه پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و روابط را بهبود بخشیده است؟

تأثیر فناوری بر رفتار همدلانه انسان

در مورد رابطه بین فناوری و همدلی بسیار گفته شده است. اکنون ما در حال بررسی تأثیر فناوری بر همدلی هستیم. با توجه به افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، تحقیقات در مورد تأثیر استفاده از آنها بر رشد روانی نوجوانان افزایش یافته است.

شبکه های اجتماعی که یکی از حوزه های اصلی فناوری است، به بخش مهمی از زندگی روزمره برای پیر و جوان تبدیل شده است. حضور این شبکه های اجتماعی دارای مزایا و نکات مثبت فراوانی است که از آن جمله می توان به:

البته در کنار این نکات مثبت، گزارش های منفی نیز منتشر شده است، از جمله:

  • استفاده نامناسب از شبکه های اجتماعی؛
  • زورگویی سایبری؛
  • قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در معرض محتوای ناپسند؛
  • سهولت انتشار اخبار و اطلاعات جعلی؛
  • افزایش تعداد کلاهبرداران آنلاین

همدلی ما را به درک احساسات دیگران در دنیایی هدایت می‌کند که می‌توانیم بدون نیاز به برقراری ارتباط با دیگران، خود را مشغول کنیم. کارشناسان می گویند کودکانی که به تنهایی بزرگ می شوند و نیازی به برقراری ارتباط با همسالان یا افراد دیگر ندارند، در مراحل بعدی زندگی، برقراری ارتباط با دیگران برایشان مشکل است.

تحقیق در مورد تأثیر فناوری بر همدلی کودکان

آدام آلتر، استاد دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک، در کتاب خود می نویسد که فناوری هم تأثیر مستقیم و هم منفی بر توانایی ما در برقراری ارتباط با یکدیگر دارد. فرض آن این است که ارتباطات مجازی ما را از تعامل انسانی دور می کند که درک عواقب آن به خصوص برای کودکان دشوار است.

Alter تحقیقاتی را در سال 2012 انجام داد. او می‌خواست تأثیر دستگاه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را با بردن گروهی از بچه‌ها به یک کمپ طبیعت برای یک هفته بدون فناوری بررسی کند. آلتر دو تست همدلی به بچه ها داد، یکی در روز اول اردو و دیگری در روزهای آخر. این تست از حالات چهره و لحن صدای افراد برای سنجش حالات عاطفی او استفاده می کند. پس از یک هفته بدون فناوری، نمرات کودکان در این آزمون 33 درصد افزایش یافت. این نشان دهنده تأثیر واضح رسانه ها و ابزارهای دیجیتال بر همدلی کودکان و توانایی آنها در تقویت پیوندهای عاطفی است.

با توجه به این تحقیق می توان گفت که با پیشرفت تکنولوژی، همدلی بین افراد کاهش می یابد. هدف همدلی «عمل متقابل» است، اما با گسترش ابزارهای ارتباطی دیجیتالی که افراد را قادر می‌سازد بدون احساس نیاز به ارتباط با دیگران تنها باشند، این هدف محقق نشده است.

منتقدان فناوری چه دلایلی برای تأثیر منفی آن بر همدلی ارائه می کنند؟

یکی از این دلایل این است که حتی اگر شبکه های اجتماعی به ما فرصت پیدا کردن دوستان جدید و تسهیل ارتباطات آنلاین را بدهند، مهارت های ارتباطی و مهارت های اجتماعی ما را افزایش نمی دهند. دلیل دیگر این است که فهمیدن احساسات از طریق چت و ارتباط مجازی بسیار دشوار است. شما نمی توانید زبان بدن یا حالات چهره طرف مقابل را ببینید و محدود به احساسی هستید که از خواندن چند کلمه دریافت می کنید.

چرا تکنولوژی به همدلی نیاز دارد؟

درک کامل رفتار انسان نقش مهمی در ایجاد یک اپلیکیشن یا ابزار با کاربری آسان دارد. اینجاست که می بینیم که نوآوری های تکنولوژیک نیز نیاز به همدلی دارند. توسعه دهندگان و مهندسان این ابزارها را برای انسان می سازند. هدف آنها کمک به انسان در کاهش حجم کار و انجام آن با سهولت است که بدون در نظر گرفتن احساسات و روابط انسانی ممکن نیست.

حتی یکی از مواردی که بازی ها را برای کاربران بسیار سرگرم کننده می کند این است که می توانند خود را در بازی غرق کنند. از آنجایی که می دانیم همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاری احساسات است، همدلی نیز یک اصل مهم برای کاربرپسند بودن خلاقیت های تکنولوژیکی است. یک توسعه دهنده یا مهندس باید از همدلی برای درک رفتار کاربر استفاده کند.

تو بگو

به نظر شما تاثیر فناوری بر همدلی مردم در حال کاهش است یا افزایش؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.


بسته 9 ایده کسب و کار برای ایجاد ثروت با سرمایه کم

کسب و کار خود را با سرمایه اندک شروع کنید

برای مدت زمان مشخص

هشدار این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید