هشدار به پزشکان دریافت ویزیت به صورت نقدی یا کارتی غیرقانونی است



به گزارش اختازون لاین که به گزارش ایسنا، ذبیح الله خدایان در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار پایگاه خبری بیست و یکم درباره علت ورود سازمان بازرسی به رعایت قانون مغازه ها در مراکز درمانی و همچنین اظهار کرد: شرط ورود در قرارداد با بیمه سلامت پایه. این نهاد نظارتی است که بر اجرای صحیح قوانین و عملکرد صحیح امور نظارت می کند و بر این اساس اگر قانونی وجود داشته باشد که به خوبی یا اصلاً اجرا نشده باشد، سازمان بازرسی ابتدا به مراجع ذی ربط تذکر می دهد و سپس در صورت اقدام در صورت عدم اقدام، مسئولین را به مراجع ذیصلاح معرفی می کند.

و ادامه داد: در نامه سازمان بازرسی به وزیر بهداشت دو نکته را ذکر کردیم تا این موارد در دستور کار قرار گیرد و بر اجرای آن نظارت شود. یکی از این موارد استفاده کلیه فروشندگان تجهیزات پزشکی، پیراپزشکی، داروخانه، داروخانه، دامپزشکی و تجهیزات پزشکی از پایانه های ذخیره سازی است که پروانه کسب خود را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان نظام پزشکی اخذ کرده اند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: از جمله مصادیق جایگاه های ذخیره سازی کارتخوان هایی هستند که در مطب ها و مراکز درمانی نصب می شوند و تعرفه خدمات درمانی باید از این طریق دریافت شود، اما مشاهده می شود زمانی که مردم برای دریافت خدمات به این مراکز مراجعه می کنند، به بهانه ای متوسل می شوند و آنها را مجبور به پرداخت ویزیت یا هزینه خدمات درمانی به صورت نقدی یا کارتی می کنند. این رویه خلاف قانون است و وزارت بهداشت و سازمان امور مالیاتی باید بر این رویه نظارت داشته باشند در صورتی که افرادی که این قانون را رعایت نمی کنند به مراجع ذی صلاح ارائه کنند زیرا طبق قانون اگر پزشک یا پزشک هستند. مركز پزشكي كارت را مي خواند از آن استفاده نكنيد مجازات دارد.

و رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: با توجه به اجرای قانون ایستگاه‌ها و نظام مالیاتی، جریمه‌ای در نظر گرفته شده و در مراحل بعدی مجازات‌های شدیدتری اعمال می‌شود و بر اساس آن مجازات تشدید می‌شود. در مورد تعداد مواردی که رعایت نشده است.

خدیان افزود: مورد بعدی که به آن اشاره کردیم بحث انعقاد قرارداد با بیمه پایه سلامت است. در قانون بودجه آمده است که کلیه ارائه دهندگان خدمات پزشکی موظف به عقد قرارداد با بیمه های پایه درمانی هستند. این سوال جنبه تکلیفی دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای این صدور نیز ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است و تمامی دستگاه های صدور مجوز وابسته به وزارت بهداشت را ملزم می کند از صدور و تمدید مجوز برای مراکز درمانی که قرارداد امضا نمی کنند، خودداری کنند. با شرکت های بیمه از سوی دیگر پزشکان و این مراکز از عدم پرداخت به موقع مطالبات بیمه گرها گلایه داشتند.

وی گفت: در همین قانون بیمه ها موظفند از زمان دریافت مدارک حداکثر ظرف یک ماه نسبت به پرداخت مطالبات مراکز درمانی اقدام کنند. بنابراین هم شرکت های بیمه موظف به پرداخت به موقع مطالبات و هم مراکز درمانی موظف به عقد قرارداد با شرکت های بیمه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید