وقتی در بین دوستانمان تنها هستیم چه کنیم؟


آیا هنوز با دوستان دبیرستانی خود در ارتباط هستید؟ 20 تا 30 سالگی شاید عجیب ترین سال های زندگی یک انسان باشد. برخی در این سن ازدواج می کنند، برخی صاحب فرزند می شوند، برخی کسب و کار خود را راه اندازی می کنند و برخی به تحصیل ادامه می دهند. گاهی همه اعضای یک گروه دوستی قدیمی ازدواج می کنند و تنها یک نفر مجرد می ماند. وقتی تنها فرد در گروه هستید، ممکن است احساس تنهایی کنید یا نتوانید مانند گذشته با دوستان خود ارتباط برقرار کنید. در هر صورت پس از ازدواج و تشکیل خانواده باید با دنیای مجردی خداحافظی کرد و تغییرات را پذیرفت. در این مقاله ابتدا توضیح می دهیم که آیا می توانید به دوستان متاهل خود بپیوندید یا خیر و سپس به شما راهکارهایی می دهیم تا اوقات فراغت خود را به عنوان تنها فرد گروه بگذرانید.

وقتی مجردیم باید در مجالس حضور داشته باشیم؟

شنیدن در مورد ازدواج یا بارداری دوست دخترتان بسیار خوب است، اما وقتی مجرد هستید و خودتان اخبار را می شنوید، ممکن است احساس تنهایی کنید، که کاملا طبیعی است. اگر همه آشنایان و دوستان تان متاهل باشند، از مجرد بودن احساس رضایت نخواهید کرد، به خصوص زمانی که در کنار آنها باشید. حقیقت این است که مجرد بودن هیچ اشکالی ندارد و می توانید به تنهایی از زندگی لذت ببرید!

این انتخاب شماست که با دوستان متاهل خود باشید یا نه. اگر از بودن در جمع آنها لذت می برید، می توانید در مراسم آنها شرکت کنید و با آنها وقت بگذرانید. اما اگر از حضور در این مجالس عذاب می دهید، می توانید از روش های دیگری استفاده کنید. به عنوان مثال، شما فقط می توانید برای چند روز با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید و با آنها وقت بگذرانید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پس از تشکیل خانواده، دوستی ها بسیار متفاوت می شوند. حالا یک نفر در کنار دوست شما است که شریک زندگی اوست، تجربیات خود را با او در میان بگذارید و آنها با هم صاحب فرزند و خانواده می شوند. وقتی دوست شما بچه دار می شود اوضاع دوباره تغییر می کند. فرزندپروری سخت و وقت گیر است و به همین دلیل والدین وقت کمتری برای گذراندن با دوستان خود دارند.

اگر در دوران مجردی هم از دوستانتان همین انتظارات را داشتید، ناامید خواهید شد و ممکن است فکر کنید که دیگر به آنها اهمیت نمی دهید.

مزایای حفظ دوستی حتی پس از ازدواج

افراد حتی زمانی که در یک رابطه عاشقانه هستند به دوستان نزدیک نیاز دارند. مهمترین مزایای حفظ روابط دوستانه عبارتند از:

  • بهبود وضعیت سلامت روان.
  • کاهش تنهایی.
  • حمایت عاطفی دریافت کنید
  • علایق مشترک را دنبال کنید (ممکن است به تنهایی برای فعالیت هایی که به آنها علاقه دارید وقت نگذارید، اما وقتی دوستانتان در آن فعالیت ها همراه شما هستند، احتمال شرکت شما بیشتر است).
  • افزایش عملکرد شناختی در سنین بالا (حفظ عملکرد شناختی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد).
  • بهبود سلامت جسمانی در سنین بالا

طبق تحقیقات انجام شده، دوستی برای انسان ها حیاتی است. البته ایجاد تعادل بین این روابط و رابطه عاطفی بسیار مهم است. معمولا کسانی که بیشتر وقت خود را با دوستان خود می گذرانند از شریک عاشقانه خود ناراضی هستند.

وقتی در جمع دوستانمان تنها مجرد هستیم چه کنیم؟

در قسمت های قبلی گفته بودیم که افراد حتی پس از تشکیل خانواده به دوستان خود نیاز دارند. ما هم گفتیم اگر در بین دوستانتان تنها هستید، اشکالی ندارد. هنوز هم می توانید از معاشرت و زندگی مجردی خود لذت ببرید. در ادامه راه حل هایی برای تعامل با دوستان متاهل یا گذراندن اوقات فراغت مجردی ارائه می دهیم.

1. به گروه هایی بپیوندید که اعضای آن مجرد هستند

حفظ ارتباط با دوستان قدیمی خوب است، اما این بدان معنا نیست که شما حق ندارید دوستان دیگری را در کنار آنها داشته باشید. وقتی دوستان شما در حال ازدواج هستند، آنها سرگرم زندگی خود هستند و مانند قبل برای شما وقت ندارند. بنابراین می توانید به گروه های جدید بپیوندید، دوستان جدیدی پیدا کنید و با آنها وقت بگذرانید.

2. «خاطرات» را برنامه ریزی کنید

حتی اگر دوستان قدیمی شما با بچه ازدواج کرده باشند، باز هم از یادآوری روزهای خوب گذشته خوشحال خواهند شد. بنابراین می توانید هر از چند گاهی آنها را به رویدادهایی دعوت کنید که اعضای گروه دوستان قدیمی شما دور هم جمع می شوند. حتی می توانید یک برنامه منظم برای این بازدیدها تهیه کنید. برای مثال، هر ماه یک شب را به بازی با دوستان قدیمی اختصاص دهید.

3. خود را به تنهایی سرگرم کنید

درست است که دوستی ها مزایای زیادی دارد اما نباید به بهانه حفظ این روابط از تنهایی دوری کرد. احتمالاً سرگرمی های فردی زیادی وجود دارد که دوست دارید آنها را امتحان کنید اما هنوز برای آنها وقت نگذارید. بنابراین، اگر احساس می کنید دوستانتان درگیر زندگی شخصی خود هستند، برای خود سرگرمی درست کنید و با آن مشغول شوید. فراموش نکنید که زمان تنهایی به اندازه تعامل با دیگران برای سلامت روان شما مهم است.

زمان صرف شده به تنهایی

طبق تحقیقات در سال 2021، در طول اپیدمی کرونا، افرادی که فعالیت‌های اوقات فراغت یا سرگرمی‌های خود را حفظ کردند، از رفاه بیشتری برخوردار بودند.

4. زمانی را برای شناخت خود و انتظاراتتان از رابطه اختصاص دهید

شاید برای شما عجیب به نظر برسد، اما برخی افراد فقط به این دلیل که تنها کسانی هستند که می شناسند وارد یک رابطه عاشقانه می شوند! آنها فکر می کنند چیزی را از دست می دهند و به همین دلیل ممکن است از هر رابطه ای دست بکشند. این بدترین کاری است که می توانید برای وارد شدن به یک رابطه انجام دهید!

قبل از اینکه وارد یک رابطه عاشقانه شوید، مطمئن شوید که درک خوبی از خودتان و انتظاراتی که از رابطه دارید دارید. همچنین به خود یادآوری کنید که ازدواج به معنای داشتن یک زندگی عالی نیست. شما می توانید به تنهایی کامل باشید.

وارد یک رابطه عاشقانه نشوید مگر اینکه برای آن آماده باشید.

وقتی در بین دوستان خود تنها هستید، فرصتی برای تجزیه و تحلیل و بررسی روابط دارید. می توانید رابطه دوستانتان با همسرانشان و اینکه چگونه می تواند بهتر باشد را بررسی کنید. البته فراموش نکنید که این بررسی ها صرفا برای روشن شدن انتظارات شما از رابطه عاشقانه انجام می شود و حق قضاوت دیگران و اظهار نظر در مورد روابط آنها را ندارید!

5. بهترین نسخه زندگی خود را زندگی کنید

وقتی مجرد هستید، احتمالاً جملاتی از این قبیل را به خودتان می گویید:

  • وقتی ازدواج کنم به شهر مورد علاقه ام سفر خواهم کرد.
  • وقتی ازدواج کنم به شغل مورد علاقه ام می روم.
  • وقتی ازدواج کردم با همسرم شروع به فیلم دیدن و کتاب خواندن می کنم.

دلیل آن این است که بسیاری از ما فکر می کنیم بعد از ازدواج زندگی بهتر، ساده تر و رویایی تر خواهد شد، اما اگر این اتفاق نیفتد چه؟ شما تنها مسئول تحقق خواسته های خود، شاد بودن و انجام کاری هستید که دوست دارید. لازم نیست همسر آینده تان دست شما را بگیرد و برای ثبت نام در کلاس ساز مورد علاقه تان به آموزشگاه موسیقی ببرد. حتی زمانی که مجرد هستید می توانید شروع به یادگیری موسیقی کنید.

به این فکر کنید که می خواهید چه چیزی را به بعد از ازدواج موکول کنید. آنها را برنامه ریزی کنید و همین الان انجام دهید.

اخرین حرف

وقتی در بین دوستان خود تنها هستید، احتمالاً احساس ناامیدی می کنید و ممکن است فکر کنید که از برنامه زندگی خود عقب افتاده اید زیرا هنوز ازدواج نکرده اید! ریشه این احساسات توقعات نادرست از خودتان است. البته ممکن است افراد دیگری نیز در ایجاد این انتظارات نقش داشته باشند. به یاد داشته باشید که زندگی همیشه طبق برنامه های ما پیش نمی رود و ازدواج هرگز دیر نیست! پس به جای غرق شدن در احساسات ناخوشایند، برنامه ریزی کنید تا زندگی مجردی خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنید.

در این مقاله راه حل هایی را ارائه کرده ایم که شما تنها با دوستان خود هستید. اگر چنین تجربه ای داشتید در قسمت نظرات درباره تجربیات خود صحبت کنید. به ما بگویید چگونه با بهترین دوستان خود در ازدواج و بچه دار شدن رفتار کردید و اینکه آیا توانستید رابطه نزدیکی با آنها داشته باشید یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید