اینترنت اشیا برای سالمندان


اسنا / اصفهان پیش بینی می شود تعداد سالمندان کشورمان در سال 1435 به 33 درصد برسد به عبارت دیگر; از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود. بنابراین موضوع اینترنت اشیا یکی از موضوعاتی است که می تواند در کمک به سالمندان مفید باشد.

امروز دوشنبه 21 اردیبهشت اولین نشست از سلسله نشست های علمی با عنوان «سلسله نشست های خبری تفسیر و تبادل دانش» با هدف آشنایی جامعه با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی واحد ترجمه برگزار می شود. در دانشگاه اصفهان. دوره کارشناسی علوم پزشکی به دبیری مهدی احمدی فر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

“استفاده از اینترنت اشیا برای امنیت بیماران سالمند” عنوان یکی از پروژه های ارائه شده در این نشست توسط برگزار کننده این پروژه، مهمت ستاری بود.

اینترنت اشیا برای سالمندان

رهبر این طرح با بیان اینکه جمعیت سالمندان در جهان به سرعت در حال افزایش است، افزود: پیش بینی می شود در سال 2050 بالغ بر 23 درصد جمعیت جهان سالمند شوند و این وضعیت در کشور ما بدتر خواهد شد. پیش بینی می شود تعداد سالمندان کشورمان در سال 1435 به 33 درصد برسد به عبارت دیگر از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود. بنابراین باید از هم اکنون رویکردی اتخاذ کنیم تا در آینده در مواجهه با این گروه سنی بتوانیم آنها را مدیریت و مشکلات و نیازهایشان را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل این بحث را دنبال کرده ایم تا مشخص شود فناوری های موجود می تواند مفید باشد یا خیر. در همین راستا بحثی که این روزها در دنیا و در برخی شرکت های کشورمان مطرح می شود «بحث اینترنت اشیا» است. وقتی از اینترنت اشیا صحبت می کنیم، مشکل فقط به کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت محدود نمی شود، بلکه همه دستگاه های فیزیکی را می توان به این شبکه متصل کرد.

ستاری خاطرنشان کرد: سوالی که مطرح می شود این است که چگونه یک دستگاه فیزیکی را به اینترنت متصل کنیم؟ در پاسخ می گوییم که می توانیم از یک سری حسگر برای دریافت و انتقال اطلاعات از اشیاء موجود در شبکه استفاده کنیم و برای ارسال اطلاعات می توانیم از اپلیکیشن های داخل تلفن همراه استفاده کنیم.

وی با اشاره به بیماری ها و چالش های ناشی از سالمندی گفت: به عنوان مثال اگر سالمندی به تنهایی دچار سکته قلبی شود، می توانیم با استفاده از حسگرهایی که در بدن بیمار سالمند تعبیه کرده ایم، او را سریعتر آگاه کرده و به بیمار اطلاع دهیم. افراد اطراف آنها مریض به کمکش بیا در دیگری، نزدیکترین اورژانس را می توان با استفاده از تشخیص محل بیمار مطلع و کمک کرد.

السوتری در مورد داروهای یادآور برای سالمندان گفت: «ممکن است افراد مسن تر تمایل به استفاده از تلفن همراه نداشته باشند، بنابراین می توانیم از جعبه های قرص موجود استفاده کنیم. این طرح در داخل کشورمان اجرا شده و امکاناتی را طراحی کرده اند که می تواند حالت هشدار داشته باشد. مثلا برای مصرف قرص می توانید زمان مشخصی را به اتاق بدهید و با این کار به شما هشدار داده و در زمان مشخص شده نور ساطع می کند. به عنوان مثال، می توانید برای هر وام رنگی انتخاب کنید که نور را با صدای زنگ منتشر می کند. در نتیجه با دیدن این نور و شنیدن این هشدار، بزرگتر متوجه می شود که باید قرص خود را بخورد، همچنین می توان اضافه کرد که با مصرف قرص، اطلاعات مصرف آن قرص برای همراه بیمار نیز ارسال می شود.

مجری این طرح در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از سالمندان از تشخیص سقوط رنج می برند، در این صورت اینترنت اشیا می تواند در اطلاع رسانی و سایر امور به سالمندان کمک کند.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید