مصر باید از فرصت تاریخی برای گسترش روابط با ایران استفاده کند



یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه گسترش تعاملات ایران و مصر به نفع کل منطقه است، تصریح کرد: هم ایران و هم مصر دارای قابلیت های خوبی هستند و می توان از این ظرفیت ها برای هم افزایی و تاثیرگذاری مثبت در منطقه استفاده کرد.

احمد دستمالچیان بر اساس اخبار منتشر شده، سلطان عمان در سفر به تهران پیامی از مصر به مقامات ایرانی مبنی بر آمادگی مصری ها برای گسترش روابط با ایران ابلاغ کرد. ایران و وی گفت: در این زمینه همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار با سلطان عمان تأیید کردند، از گسترش روابط با مصر استقبال می کنیم و هیچ مانعی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه دو موضوع مانع نزدیک شدن ایران و مصر در سال های گذشته شده است، گفت: موضوع اول توافق کمپ دیوید و موضوع دیگر مداخله آمریکا و رژیم صهیونیستی به منظور عدم همکاری است. برای برقراری روابط روابط تهران و قاهره.

دستمالچیان با اشاره به اینکه ایران در سال های اخیر در چند مقطع آمادگی خود را برای برقراری و گسترش روابط با مصر اعلام کرده است، گفت: به عنوان مثال در دوره آقای خاتمی، در آن مقطع، آقایان خاتمی و حسنی مبارک با یکدیگر دیدار کردند. دیگر. در حاشیه یک اجلاس بین المللی.. انجام دادند

وی با بیان اینکه به نظر می رسد مصری ها از سوی برخی نیروها تحت فشار قرار می گیرند تا اقدامات صریح در رابطه با ایران انجام ندهند، تصریح کرد: امیدواریم در فصل جدیدی که در روابط کشورهای منطقه به وجود آمده، گاهی اوقات خشونت آمیز باشد. رقابت ها تبدیل می شوند. برای همکاری متشنج شده است، بنابراین مصر باید از این موقعیت استفاده کند و برای گسترش روابط با تهران گام بردارد.

کاردار سابق ایران در پادشاهی عربستان سعودی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت انکارناپذیر در منطقه است و با وجود تحریم ها و فشارها، نمی توان جمهوری اسلامی ایران را نادیده گرفت یا از معادلات منطقه ای و بین المللی کنار گذاشت. . امیدواریم دوستان مصری ما در منطقه حضور داشته باشند و از فرصت تاریخی ایجاد شده استفاده مناسب را ببرند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تاریخ تمدن مصر و پتانسیل ها و قابلیت های خوبی که در این کشور وجود دارد، گفت: مصر علاوه بر اینکه بخشی از اتحادیه عرب است، در اتحادیه آفریقا نیز حضور دارد. نقش فرهنگی منحصر به فردی در جهان عرب دارد و فکر می کنم می تواند با ایران در زمینه های تاریخی، فرهنگی و تمدنی رابطه تکاملی داشته باشد. توانایی های آنها را هم افزایی کنید.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: به نظر می رسد جهان عرب به این نتیجه رسیده است که مداخله آمریکا در منطقه منجر به اتلاف قدرت می شود و تعامل نزدیک بین کشورهای منطقه زمینه را فراهم می کند. که وی گفت: از سوی دیگر قدرت آمریکا در منطقه آن چیزی نیست که قبلا بود و شاید وقت آن رسیده است که مصر از این فرصت استفاده کند و راهی جدید برای توسعه منطقه ای خود بیابد. و همکاری های بین المللی در تعامل با کشورهای منطقه از جمله ایران باید برنامه ریزی شود.

انتهای نامه

دیدگاهتان را بنویسید