چرا چین می خواهد یکی از عمیق ترین چاه های جهان را حفر کند؟


بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت چین پروژه حفاری چاهی را در صحرای دورافتاده تاکلیماکان آغاز کرده است که انتظار می رود عمق آن به بیش از 10000 متر برسد. این چاه یکی از عمیق‌ترین چاه‌هایی خواهد بود که تاکنون حفاری شده است و می‌تواند بینش‌های زمین‌شناسی جدید و همچنین دسترسی به ذخایر نفتی در اعماق دریا را برای محققان فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، CNPC حفاری چاه مورد بحث را از 30 می (9 ژوئن) آغاز کرده است. گزارش این خبرگزاری حاکی از آن است که چاه باریک حفر شده برای رسیدن به عمق 11100 متری طراحی شده است. راستی سان جین شنگدانشمند آکادمی مهندسی چین گفت: دشواری حفر چنین چاهی را می توان با دشواری رانندگی یک کامیون بزرگ روی دو کابل فولادی نازک مقایسه کرد.

چاه عمیق چینی جدید که در منطقه خودمختار سین کیانگ یا اویغورستان در شمال غربی این کشور قرار دارد، عمیق ترین چاه چین و یکی از عمیق ترین چاه های حفر شده در جهان خواهد بود. عمیق ترین چاه جهان چاه 12262 متری کولا در شمال غربی روسیه است که حفاری آن 20 سال به طول انجامید.

شرکت نفت و گاز چینی سینوپک که در این پروژه مشارکت دارد، در بیانیه ای اعلام کرد که مدیران برنامه قصد دارند در زمان بی سابقه چاه جدیدی به نام «پروژه چاه عمیق زمین 1Yuejin 3-3XC» حفر کنند. طبق گزارش بلومبرگ، برنامه چین رسیدن به حداکثر عمق ظرف 457 روز است. خبرگزاری شین هوا می گوید که کف چاه به سنگ هایی می رسد که در دوره کرتاسه، بین 66 تا 145 میلیون سال پیش، تشکیل شده اند.

شی جین پینگدر سال 2021، رئیس جمهور چین “عمق زمین” را به عنوان یکی از چهار مرز استراتژیک برای جامعه علمی کشور تعیین کرد. وی در جریان سخنرانی خود در آکادمی علوم چین در آن زمان گفت که تمرکز جدید بر اکتشافات زمین شناسی عمدتاً به دلیل نیاز چین به کاهش وابستگی به واردات مواد معدنی، فلزات، نفت و گاز است.

حوضه تاریم در سین کیانگ شامل برخی از بزرگترین و عمیق ترین میادین نفتی در چین است و سینوپک چاه های عمیق دیگری را در بخش های مختلف منطقه حفر کرده است. از جمله این میدان ها می توان به میدان نفت و گاز شونبی اشاره کرد که سینوپک در آن 49 حلقه چاه در عمق بیش از 8000 متر حفر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید