اینتل: پردازنده‌های هوش مصنوعی فعلی ما از تراشه‌های نسل بعد AMD بهترند


اینتل به نتایج بنچمارک AMD که در رویداد کامپیوتکس به‌اشتراک گذاشت و ادعا کرد که تراشه‌ی ۱۲۸ هسته‌ای EPYC Turin در پردازش‌های هوش مصنوعی ۵٫۴ برابر سریع‌تر از تراشه‌های Xeon اینتل است، واکنش نشان داد.

لی جون روی استیج در حال مقایسه بنچمارک پردازنده تورین amd با زئون اینتل

اینتل مقاله‌ای منتشر کرده است که عملکرد پردازنده‌های نسل پنجم زئون را در بنچمارک‌های خود نشان می‌دهد. تیم آبی می‌گوید این پردازنده‌ها سریع‌تر از پردازنده‌ AMD سری EPYC Turin هستند که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد. اینتل ادعا می‌کند که نتایج بنچمارک AMD در مورد عملکرد پردازنده اینتل دقیق نیست.

نمودار مقایسه بنچمارک اینتل در عملکرد هوش مصنوعی تراشه زئون نسل پنجم با تورین amd
Intel

AMD بر اساس بنچمارک خود مدعی است که پردازنده‌ی تورین از جنبه‌های مختلف نسبت‌به زئون برتری دارد، اما پیروزی چشمگیر تورین را در نتیجه‌ی عملکرد چت‌بات Llama2-7B عنوان کرد، جایی که این تراشه ۵٫۴ برابر سریع‌تر از زئون ظاهر شد.

اینتل ادعا می‌کند که AMD جزئیات نرم‌افزاری که برای بنچمارک استفاده کرده را ارائه نداده است و نتایج بنچمارک‌ داخلی اینتل که از نرم‌افزار متن‌باز PyTorch به‌دست آمده با نتایج تیم قرمز مطابقت ندارد.

لی جون در حال توضیح بنچمارک تراشه تورین EPYC در پردازش دینامیک مولکولی با زئون اینتل

پیروزی‌های تورین بر نسل پنجم زئون در بنچمارک‌های AMD، تنها به عملکرد چت‌بات محدود نیست، بلکه خلاصه‌سازی و ترجمه را نیز شامل می‌شود و به‌ترتیب اختلاف ۳٫۹ و ۲٫۵ برابری را نشان می‌دهد. اینتل در مورد این نتایج دیدگاه کاملاً متفاوتی دارد و عملکرد +Xeon 8592 را ۲٫۳ و ۱٫۲ برابر بالاتر از تورین می‌داند.

نمودار مقایسه بنچمارک اینتل در عملکرد هوش مصنوعی تراشه زئون نسل پنجم با تورین amd
Intel

اینتل نتایج بنچمارک خود را با پردازنده‌های نسل اول ۹۶ هسته‌ای تورین EPYC 9754 که درحال‌حاضر عرضه شده‌اند مقایسه کرده است تا عملکردی نسبی را دربرابر آن تراشه نشان دهد.

تیم آبی ادعا می‌کند که حتی پردازنده‌های نسل چهارم زئون سریع‌تر از پردازنده‌های نسل فعلی AMD موسوم‌به EPYC Genoa هستند و نسل پنجم زئون تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر از این نسخه خواهد بود.

پردازنده‌های جدید اینتل دارای ۱۲۸ هسته در بالاترین مدل هستند که به افزایش عملکرد آن‌ها نسبت‌به تورین کمک می‌کند، این درحالی است که AMD پردازنده‌ی ۱۲۸ هسته‌ای تورین EPYC را با مدل‌های ۶۴ هسته‌ای زئون مقایسه کرده است. از طرفی، اینتل به ادعای AMD مبنی‌بر این‌که تورین در پردازش دینامیک مولکولی با نرم‌افزار NAMD تا ۳٫۱ برابر سریع‌تر است پاسخی ارائه نداد.

دیدگاهتان را بنویسید