نبرد غول‌ها بر سر ظرفیت تولید TSMC؛ احتمال افزایش قیمت تراشه‌ها


شرکت‌های بزرگ فناوری اقدام به رزرو ظرفیت تولید TSMC برای ساخت تراشه‌های خود کرده‌اند و تقاضا برای تراشه‌های مبتنی بر فرایند ساخت سه نانومتری به‌شدت افزایش یافته‌است؛ موضوعی که می‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک شود.

علت رقابت بر سر تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC چیست؟

گسترش هوش مصنوعی موجب افزایش تقاضا برای منابع جهت تأمین نیازهای پردازشی شده‌است و TSMC یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان در این زمینه به‌شمار می‌رود. شرکت‌های بزرگی مثل اپل، کوالکام، انویدیا و AMD مشتری این غول تایوانی و تراشه‌های تولیدی آن هستند و موجب برهم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا شدند. بیشترین میزان تقاضا هم برای تراشه‌های ۳ نانومتری است و به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ فناوری برای افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیک خود را آماده کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، چهار شرکت مذکور اقدام به رزرو ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC تا سال ۲۰۲۶ کرده‌اند. این موضوع درحالی اتفاق افتاده است که میزان ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری این شرکت در مقایسه با سال گذشته، شاهد افزایش سه‌برابری بوده است. بخش هوش مصنوعی بیشترین میزان تقاضا را برای تراشه‌های مذکور دارد و پس از آن هم صنایع موبایل با استقبال گسترده‌ای برای این محصولات، مواجه شده‌است.

تراشه

اگرچه هنوز بیانیه رسمی پیرامون افزایش هزینه تولید منتشر نشده است؛ اما چنین پدیده‌ای با توجه به سابقه TSMC چندان دور از ذهن نیست. این شرکت در اغلب مواقع، قیمت‌گذاری خود را بر اساس ارزش فرایند ساخت انجام می‌دهد و سعی می‌کند رابطه استراتژیک خود را با غول‌های فناوری حفظ به‌خوبی حفظ کند. با این حال افزایش بی‌سابقه میزان تقاضا برای تراشه‌های ۳ نانومتری احتمالاً موجب افزایش قیمت نهایی برنده‌های بزرگ می‌شود که می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای برای افزایش هزینه‌های تولید تراشه را هم در پی داشته‌باشد.

TSMC اعلام کرده است که قصد افزایش ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را دارد و می‌خواهد خطوط تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را به‌سمت ساخت محصولات پیشرفته‌تر، سوق دهد. هدف نهایی این شرکت، تولید ۱۸۰ هزار واحد ویفر در ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید