هفته پرکار مدیرکل تجسمی/نقاش برزیلی با«هنر و انقلاب» به ایران آمد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود. در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم. هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.

«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند. بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.

جشنواره تجسمی جوانان و آغاز کار آن در دولت چهاردهم

در هفته گذشته، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی را به عنوان رییس شورای سیاست‌گذاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان منصوب کرد. هنوز درباره چگونگی برگزاری و رشته‌های سی و یکمین دوره جشنواره تجسمی جوانان اطلاع رسانی نشده است اما پیش بینی می‌شود رویکردهایی شبیه به دوره گذشته جشنواره برای آن تعیین شود. با توجه به آغاز به کار دولت جدید تا پایان تابستان ۱۴۰۳، باید دید این رویکردها بر اساس اهداف دولت چهاردهم منطبق خواهد بود یا خیر.

سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری، در ۱۰ رشته تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی و نگارگری، گل و مرغ و تذهیب برای ۲ گروه شرکت‌کننده شامل ۲ گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال (نوجوان) و ۱۹ تا ۲۴ سال (جوان)، از ۱ تا ۵ شهریور ۱۴۰۲ در سنندج برگزار شد. شعار این دوره جشنواره تجسمی جوانان ایران، «ایران دوست داشتنی» بود که پس از انتخاب هنرجویان هر رشته و در حین برگزاری رویداد تلاش کردند آثاری با این مضمون تولید شود.

قبل از آغاز سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مرحله انتخاب هنرجویان انجام شد که استادهای کارگاه رشته‌های مختلف پس از بررسی فایل آثار دریافت شده که هیچ‌گونه محدودیتی در موضوع آثار ارسالی وجود نداشت، هنرجویان را جهت حضور در مرحله کارگاهی انتخاب کردند. در مرحله دوم نیز این هنرجویان انتخاب شده در کارگاه‌های آموزشی سه روزه در شهر سنندج جمع شدند و با نظارت استاد کارگاه مربوطه به تولید اثر پرداختند. سپس داوران هر بخش، از میان این آثار، برگزیدگان جشنواره را انتخاب و در هر رشته، یک نفر برگزیده اصلی و یک تقدیری معرفی شدند.

مدیری که مرزی بین هنرهای تجسمی و سنتی قائل نیست

رویداد اجرای اثر چیدمانی «فرش پرنده» روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد در موزه ملی فرش ایران برگزار شد. محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران که برای بازدید از رویداد «فرش پرنده» در موزه فرش ایران حضور یافته بود، گفت: مرز شفاف و مشخصی میان قالب‌های مختلف هنری وجود ندارد. یعنی نمی‌توانیم بگوییم از نقطه‌ای تا نقطه دیگر، هنرهای سنتی قرار دارد و سپس این نقطه قطع و مرز مستحکمی در میان کشیده می‌شود و پس از آن هنرهای تجسمی آغاز می‌یابد. حتی بعضی هنرها به واسطه تلفیق تصویر، رسانه و هنر هست که شکل می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که هنرهای تجسمی چه اشتراکات وهم‌افزایی‌هایی با هنرهای سنتی نظیر فرش‌بافی دارد و در این میان، چه ظرفیت‌هایی می‌تواند بالفعل شود، گفت: این ۲ چندان از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. فرش‌های متعددی در همین موزه فرش وجود دارد که اتفاقاً روی تصاویر چاپ شده در همین رویداد هم وجود داشت. در همین تصویرسازی‌هایی که روی فرش‌ها می‌بینیم، تصویری از یک گوزن وجود داشت که با نقوش قشقایی تلفیق شده و یک فرش را شکل داده بود. در اینجا تنها ابزار ما تغییر کرده و هنرمند کماکان چیزی را که در ذهن داشته، به یک اثر ملموس تبدیل کرده است اما به جای اینکه از رنگ و بوم استفاده کند و یا از کاغذ و آبرنگ بهره ببرد، از گره و تار و پود بهره جسته است. بنابراین کماکان ما به آن هنر تجسمی می‌گوییم. بنابراین فرش به همان اندازه که هنر سنتی محسوب می‌شود، بر مبنای نقش‌مایه‌ها و موتیف‌هایش می‌تواند در دسته هنرهای تجسمی نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

پوسترهایی برای سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)

تعدادی از هنرمندان طراح گرافیک به بهانه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و هفته ازدواج دست به قلم شدند و طرح‌های گرافیکی و پوسترهایی را با محوریت خانواده و سبک زندگی خلق کردند. حامد زارع، حجت خسروی، ملیحه کفشی، محمد علی انتظاری، محمدحسن ثقفی، امید کردی، محمد حسین پور شیخ زاده از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان ازجمله هنرمندان گرافیست فعالی هستند که در نهضت مردمی پوستر انقلاب دست به ابتکار زده و و طرح‌های گرافیکی را با موضوع خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی خلق کردند.

سال گذشته نیز حسن روح‌الامین تابلوی نقاشی «مَرَجَ البحرین» را به بهانه سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت صدیقه طاهره فاطمه سلام الله علیها کشیده بود که امسال به بهانه این روز خجسته، وایرال شد.

عضویت مدیرکل تجسمی در شورای هنری بنیاد ملی نخبگان

در هفته‌ای که گذشت، نخستین نشست شورای هنری بنیاد ملی نخبگان برگزار شد و محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، مسعود سفلایی عضو هیات علمی دانشگاه هنر و سید محمد حسینی رییس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان اعضای شورای هنری بنیاد ملی نخبگان حکم گرفتند.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد با اشاره به اهمیت وجود نگاه کلی‌نگر بنیاد برای درک بهتر از بازیگران عرصه‌های هنری، پیشنهادهایی نظیر لزوم جداسازی شیوه‌های مرتبط با هنر، ادب و مهارت، اهمیت استفاده از سازمان‌های مسئول در این حوزه برای خدمت‌رسانی بهتر به جامعه مستعدان، اهمیت نقش جریان‌ساز بنیاد و لزوم بهره‌مندی از مستعدان هنری بنیاد در شوراهای همفکری را ارایه کرد.

تشویق گالری‌دارها به ثبت در سایت وزارتخانه

علی هوشمند معاون امور هنرهای تجسمی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، با اشاره به امکان ثبت و ساماندهی نگارخانه‌ها در بستر برخطِ درگاه ملی مجوزها، از تداوم این روند، استقبال کرده و مهم‌ترین امکان آن را صدور مجوز تاسیس و تمدید فعالیت نگارخانه‌ها دانست.

وی، خدمات ارائه‌ شده در درگاه ملی مجوزها را گامی موثر در مسیر تسهیل و تسریع فعالیت‌های نگارخانه‌داران دانست و با اشاره به مزایای بهره‌مندی از خدمات ارائه‌ شده در درگاه ملی مجوزها گفت: هم‌اکنون امکان ثبت و ساماندهی نگارخانه‌ها در بستر برخط درگاه ملی مجوزها میسر شده و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ از تداوم این روند، استقبال و حمایت می‌کند. یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در بستر درگاه ملی مجوزها رخ می‌دهد، ثبت گزارش فعالیت‌های نگارخانه‌هاست. علاوه بر این، حذف امضاهای طلایی و ارتقای سلامت اداری که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت مردمی محسوب می‌شود نیز از دیگر نتایج و ثمرات بهره‌مندی نگارخانه‌داران از خدمات درگاه ملی مجوزها به شمار می‌آید.

بر اساس آنچه که اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اعلام کرده، درگاه ملی مجوزها به نشانی www.mojavez.ir آماده ارایه خدمات برخط به عموم نگارخانه‌داران است.

افتتاح نمایشگاه نقاش برزیلی با موضوع پیوند انقلاب و هنر

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی «هنر و انقلاب» با حضور ژوائو آبیدو گالوائو نقاش و هنرمند انقلابی برزیلی، جمعی از مسئولان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اصحاب رسانه سه‌شنبه، ۲۲ خرداد در گالری «فکه» موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

نمایشگاه «هنر و انقلاب» حول محور روابط جدید نیروها در جهان؛ حاکمیت انقلاب هنر و حاکمیت هنر انقلاب تدارک دیده شده و مشتمل بر ۹ اثر هنری است که همگی روی پارچه نقاشی شده‌اند. نقاشی‌های این هنرمند، به روابط جدید نیروهای ضد استکبار در جهان امروز اشاره می‌کند؛ جایی که تاریخ تکرار می‌شود و انقلاب و هنر به یکدیگر پیوند می‌خورند.

ژوائو آبیدو گالوائو درباره نمایشگاهش گفت: دنیای هنر با دنیای سرمایه‌داری متفاوت است و هنر هیچ‌گاه نمی‌تواند تحت کنترل باشد. این افتخار بزرگی است که من اینجا بتوانم هنر خود را به دوستان گرامی‌ام نشان دهم. دلیل اینکه نقاشی‌هایم را روی پارچه می‌کشم به سبک کاری‌ام باز می‌گردد که می‌خواهم ساختارشکن باشم. تمامی نقاشی‌هایی که به صورت کلاسیک می‌بینیم روی بوم خلق شده‌اند اما به خاطر نوع خاصی از آزادی که می‌خواهم در کارهایم به نمایش بگذارم، پارچه را انتخاب کردم که می‌تواند به آسانی حرکت کند. دلیل دیگرم این است که ۲۰ اثر را روی پارچه کشیده‌ام و از برزیل به ایران آورده‌ام تا به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهدا کنم. اگر این آثار روی بوم خلق شده بودند امکان آوردن‌شان به ایران را نداشتم.

آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه

نمایشگاه «نگاهی به آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران» با آثاری از پیشکسوتان هنرهای تجسمی ایران در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه منتخبی از آثار مسعود عربشاهی در آرت سنتر، نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «رها» در گالری پردیس ملت، نمایشگاه انفرادی نقاشی «آبرنگ، انعکاس» در گالری بهارک، نمایشگاه گروهی «من او هستم» در «باگالری»، نمایشگاه گروهی «ایماژ» در گالری ایده، نمایشگاه انفرادی مهدی احمدی با عنوان «پالایش» در نگارخانه هوم، نمایشگاه انفرادی امیر سنجابی با عنوان «افق» در گالری نگاه، از جمله نمایشگاه‌هایی است که عصر روز جمعه ۲۵ خرداد افتتاح می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید