پوست پرتقال خواص شگفت‌انگیز برای سلامت قلب دارد


پوست تلخ پرتقال برای محافظت از میوه‌ی آن است؛ اما ممکن است بتواند از سلامتی ما نیز محافظت کند. مشخص شده پوست پرتقال حاوی یک ترکیب زیست‌فعال جدید به نام فرولویل پوترسین یا به اختصار FP است که خوردن آن فوایدی برای سلامتی قلب دارد.

کشف ماده‌ی FP در پوست پرتقال، دانشمندان دانشگاه فلوریدا و وزارت کشاورزی ایالات متحده را هیجان‌زده کرد. محققان در آزمایش‌ها متوجه شدند وقتی موش‌ها به مدت شش هفته‌ی متوالی با عصاره‌ی پوست پرتقال غنی از FP تغذیه شدند، کاهش زیست‌نشانگرهای خونی مرتبط با التهاب و بیماری‌های قلبی عروقی را تجربه کردند. حتی هنگام حفظ رژيم غذايی پرچرب در اين مدت، موش‌‌هایی كه با دوز همیشگی و روزانه‌ی FP تغذيه شده بودند، چربی كمتری نسبت به گروه كنترل داشتند.

ماده‌ی FP متابولیتی است که اولین بار در برگ‌ها و آب گریپ‌فروت پیدا شد. در حالی که FP در برخی از پرتقال‌ها نیز یافت شده، به نظر نمی‌رسد در سایر مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو سنگی، نارنگی یا یافا وجود داشته باشد.

ماده‌ی FP در سال‌های اخیر به دلیل پتانسیل آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار مورد‌توجه قرار گرفته است، اما کارشناسان هنوز بسیاری از فواید و آثار آن را نمی‌دانند.

پوست پرتقال از ساخت موادی در بدن که باعث بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع دو می‌شود جلوگیری می‌کند.

یو وانگ، دانشمند علوم غذایی از دانشگاه فلوریدا، اعتقاد دارد یافته‌های جدید گروه تحقیقاتی او و همکارانش، خواص ناشناخته‌ی فرولویل پوترسین برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی را آشکار می‌کند.

پرتقال یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در جهان است که بیشتر آب‌گرفته شده و پوست تلخ آن معمولا دور ریخته می‌شود. هر سال ۳۲ میلیون تن پوست پرتقال دور ریخته می‌شود، درحالی‌که پوست آن کاملاً قابل‌خوردن است و ممکن است برای سلامتی ما مفید باشد. به نظر می‌رسد وقتی تکه‌های باقی‌مانده‌ی پرتقال مورد استفاده‌ی انسان‌ها به طیور داده می‌شود، برای سلامتی آن‌ها مفید است. حدود نیمی از پوست پرتقال ایالت فلوریدا به گاو‌ها داده می‌شود.

پوست پرتقال در مقایسه با قسمت آبدارش، دارای میزان بسیار زیادی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و لیمونن، ماده‌ای شیمیایی است که به احتمال زیاد خواص ضد‌التهابی و ضد‌سرطانی دارد.

اگر دانشمندان بخواهند سالم‌ترین عصاره‌ی ممکن را بسازند، دانستن اینکه چه ترکیب زیست‌فعالی برای سلامتی انسان مهم است و چرایی این موضوع، اهمیت دارد.

ماده‌ی FP خاصیت دیگری نیز دارد. با مصرف این متابولیت به نظر می‌رسد برخی باکتری‌های خاص روده هنگام هضم غذا، فراورده‌ی فرعی تری متیل آمین (TMA) را تولید نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید

TMA توسط باکتری‌های روده که اغلب در هنگام هضم گوشت یا مواد غذایی پرچرب و کم‌پروتئین نقش دارند، تولید می‌شود. هنگامی که این ماده از طریق روده وارد جریان خون می‌شود، به کبد می‌رود و طی واکنشی به تری‌متیل‌آمین ان-اکسید (TMAO) تبدیل می‌شود.

TMAO با افزایش خطر انسداد سرخرگ‌ها، بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. ماده‌ی FP موجود در پوست پرتقال ممکن است بتواند در مقابله با خطر این شرایط کمک کند.

در آزمایش‌های انجام شده در دانشگاه فلوریدا، وقتی موش‌ها با عصاره‌ی پوست پرتقال که حاوی FP است تغذیه شدند، با این وجود که باکتری‌های تولیدکننده‌ی این متابولیت‌ها هنوز هنگام هضم غذا فعالیت می‌کردند، میزان TMA و TMAO در آن‌ها کم شد. معلوم نیست آیا مزایای مشابه برای انسان‌ها نیز وجود دارد یا نه؛ اما وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا علاقه‌مند به کشف این موضوع است.

استفاده از پوست پرتقال در وعده‌های غذایی هر روزه سخت است. اگر دانشمندان بتوانند یک محصول مصرفی از آن بسازند، احتمالا به جزئی اصلی و جدانشدنی در پخت‌و‌پز برای بهبود سلامت تبدیل می‌شود.

چندین شرکت اکنون در تلاش هستند تا هر چه زودتر از پوست پرتقال ماده‌ی مصرفی بسازند. اخیرا محققان دریافتند که می‌توان پوست موز و پوست انبه را به‌سادگی به یک خوراکی خوشمزه و مقوی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است، تبدیل کرد.

یافته‌های مطالعه در مجله‌ی Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید