اعطای اولین دوره جایره روستا آزاد در مهر سال جاری



عضو شورای سیاستگذاری جایزه روستا آزاد اعلام کرد: جایزه روستاآزاد در روز ۱۹ مهرماه در ۴ محور اعطا می‌شود.

به گزارش ایسنا، نخستین نشست کمیته علمی جایزه روستاآزاد به میزبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد؛ سیدمحمدصادق امامیان هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف و عضو شورای سیاستگذاری جایزه برگزار شد.

جایزه ملی فناوری و حکمرانی دکتر روستا آزاد با هدف بزرگداشت یاد و خاطره رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف و رئیس فقید اندیشکده حکمرانی شریف و ریل‌گذاری، جهت دهی و تشویق فعالیت‌های استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز سیاست‌پژوهی و اندیشکده‌های کشور به سمت انجام فعالیت‌های فناورانه نوآورانه و سیاست‌پژوهی و توسعه ارتباطات بین‌المللی برای بهبود کیفیت حکمرانی کشور اعطا خواهد شد.

این جایزه ملی با معرفی آثار در سه حوزه طرح‌ها و نوآوری‌های فناورانه، سیاست پژوهانه و دیپلماسی نخبگانی که نقش مهمی در ارتقای کیفیت حکمرانی کشور داشته باشند، به صورت سالیانه و در سالگرد درگذشت مرحوم دکتر روستا آزاد – مهرماه هر سال – و در قالب «کنفرانس حکمرانی و دانشگاه» اعطا می‌شود و به عنوان مرجعی برای بررسی فعالیت‌های علمی و فناورانه مؤثر در بهبود و ارتقای سطح کیفی سیاستگذاری و حکمرانی کشور شناخته خواهد شد.

به نقل از دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، در این نشست روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: انسان‌ها دارای ویژگی‌های متعددی هستند، به نحوی که برخی به قله‌های رفیع دست می‌یابند و هنگامی که به ویژگی‌های دکتر روستاآزاد توجه می‌کنیم، نباید به دنبال یک ویژگی خاص باشیم، چرا که ایشان دارای ویژگی‌های متعدد و متمایز بسیاری بود.

مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز اظهار کرد: این جایزه در حوزه فناوری و حکمرانی به نام دکتر روستاآزاد مزین شده است و به این بهانه ترویج سبک مدیریتی دکتر روستاآزاد از اهمیت فراوانی برخوردار است و این شیوه باید تکثیر یابد. حکمرانی کشور به الگوهای مدیریتی دکتر روستاآزاد نیاز دارد، چراکه الگوهای مدیریتی دکتر روستا آزاد در زمینه حکمرانی جزء موارد شاخص به حساب می‌آید.

شاخص‌های حکمرانی خوب در جایزه روستاآزاد مورد توجه قرار گیرد

شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی نیز در این جلسه یادآور شد: هنگامی که از حکمرانی خوب سخن به میان می‌آید، باید از ادبیات پیشرفته این حوزه در دنیا استفاده کنیم. هنگامی که از حکمرانی سخن به میان می‌آید، باید بدانیم که چه مواردی سبب اثربخشی بیشتر می‌شود و این مؤلفه‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی گفت: تحول‌خواهی سبب برتری یک فرد یا یک موضوع می‌شود؛ بنابراین یک اثر برگزیده باید تحول خواه باشد و در مسیر رو به جلو حرکت کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با بیان اینکه تحول‌خواهی جزء ویژگی‌های دکتر روستا آزاد بود، افزود: ایشان، جسارت و شجاعت تحول‌خواهی را داشت و این ویژگی، او را نسبت به دیگران متمایز کرده بود.

توجه ویژه به فناوری حکمرانی در جایزه روستا آزاد

سیدمحمدصادق امامیان، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف و عضو شورای سیاستگذاری جایزه در این نشست با بیان اینکه جایزه روستاآزاد ۴ محور «فناوری»، «دیپلماسی نخبگانی»، «سیاست‌پژوهی» و «فناوری نرم» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده است، اظهار کرد: نخستین دوره جایزه روستاآزاد ۱۹ مهرماه همزمان با دومین سالگرد درگذشت این استاد فقید برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این جایزه، قدردانی از جایگاه و مقام این استاد ارزشمند است.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف درباره اقدامات مرحوم دکتر روستاآزاد خاطرنشان کرد: مرحوم روستاآزاد از منظر علمی و ارزشی از جایگاه والایی برخوردار بود و تلاش می‌کرد با شناسایی افراد مستعد و استعدادهای درخشان از آنها برای مسائل حکمرانی بهره ببرد.

وی درباره ضرورت بکارگیری فناوری در عرصه حکمرانی، گفت: تجربه دوران کرونا نشان داد فناوری می‌تواند در حکمرانی بسیار اثرگذار باشد. با توجه به تاثیر فناوری در حکمرانی دنیای امروز به موضوع فناوری توجه ویژه در این جایزه شده است.

امامیان درباره دیپلماسی نخبگانی، گفت: گاهی‌اوقات به دلیل قطع ارتباط و ایزوله‌کردن محیط با فضای رسمی بین‌المللی ارتباط نداریم و به همین دلیل فضای سنگین در میان جامعه نخبگانی ایجاد می‌شود. با توجه به شرایط موجود باید گفت دیپلماسی نخبگانی می‌تواند به موضوع حکمرانی کمک کند.

امامیان با بیان اینکه کمیته علمی جایزه روستاآزاد، برگزیدگان این جایزه را انتخاب می‌کند، افزود: ۶۰ سکه بهار آزادی، ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، مدال و سپاس‌نامه به برگزیدگان اعطا می‌شود. فراخوان جایزه به‌زودی منتشر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید