۵ نوآوری که مراقبت‌های بهداشتی جهانی را متحول می‌کند



در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ۵ نوآوری مطرح شده که مرزها را در مراقبت‌های بهداشتی جابه‌جا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سازمان بهداشت جهانی عنوان می‌کند که نوآوری مراقبت‌های بهداشتی در مقیاس بی‌سابقه‌ای، به‌ویژه در حوزه دیجیتال، در حال افزایش است. پیشرفت‌هایی مانند هوش مصنوعی و ویرایش ژن، در حال تغییر روش تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند.

نوآوری‌های پزشکی در طول تاریخ رخ داده و به‌طور مداوم توانایی ما را برای درمان بیماری‌های پیچیده ارتقاء می‌دهند. این موارد شامل: اولین واکسن برای آبله در قرن ۱۸، توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها در دهه ۱۹۲۰ و اولین پیوند عضو در جهان سه دهه بعد است. بااین‌حال، قرن بیست‌ویکم با پیشرفت‌های فناورانه، تحولی در بخش مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کرده است.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ۵ نوآوری مطرح شده که مرزها را در مراقبت‌های بهداشتی جابه‌جا می‌کنند. این موارد به شرح زیر هستند:

هوش مصنوعی (AI)

استفاده از الگوریتم‌ها و یادگیری ماشینی در تشخیص و درمان بیماری‌ها به حوزه مهمی از علوم زیستی تبدیل شده است. برخی معتقدند این بزرگترین انقلاب مراقبت‌های بهداشتی قرن بیست‌ویکم است.

چاپ سه‌بعدی

استفاده از تکنیک‌های چاپ سه‌بعدی در مراقبت‌های بهداشتی به‌سرعت در حال رشد است. این فناوری برای ایجاد ایمپلنت‌های دندانی، مفاصل جایگزین و همچنین برای پروتزهای ساخته شده به اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات در مورد استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت بافت پوست، اندام‌ها و حتی دارو نیز در حال انجام است. یکی از مزایای اصلی چاپ سه‌بعدی این است که فرآیندهای تولید را تا حد زیادی تسریع کرده و هزینه محصولات تولیدشده سنتی را نیز کاهش می‌دهد.

ویرایش ژن

فناوری ویرایش ژن به‌طور بالقوه می‌تواند نحوه درمان بیماری‌ها را تغییر دهد. این فناوری می‌تواند به پیشرفت‌های قابل توجهی در برابر بیماری‌های کشنده مانند سرطان و ایدز در عرض چند سال کمک کند.

باندهای هوشمند

به نقل از بنیاد ملی علم ایران، بانداژی که از حسگرها برای نظارت بر بهبود زخم استفاده می‌کند، توسط محققان آمریکایی ساخته شده است. طبق گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، این دارو بسته‌شدن سریع‌تر زخم‌ها را سرعت می‌دهد، جریان خون جدید را به بافت آسیب‌دیده افزایش می‌دهد و با کاهش قابل توجه تشکیل اسکار، بهبود پوست را افزایش می‌دهد.

واقعیت مجازی (VR)

بازار VR و AR (واقعیت افزوده) در سراسر جهان در حال رونق است و هر دو فناوری به طور فزاینده‌ای در برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری می‌تواند به روش‌های مختلفی مانند انجام جراحی پیشرفته‌تر، کمک به تسکین درد و درمان بیماری‌های روانی به کار گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید