شاسی بلندهای بزرگ آنقدر که فکر می‌کنید ایمن نیستند!


جدیدترین دور از تست تصادف موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها(IIHS)، شاسی بلندهای بزرگ به ویژه شورولت تاهو، فورد اکسپدیشن و جیپ واگنیر را مورد بررسی قرار داده است. تصور اکثر مردم این است که اندازه بزرگ خودرو به معنای ایمنی بیشتر برای سرنشینان است. با این وجود IIHS مشکلاتی را در این سه مدل پیدا کرد که همه را از کسب رتبه برتر Safety Pick+ باز داشت. در واقع، اکسپدیشن و تاهو هیچ عنوانی در این زمینه دریافت نکردند.

نگرانی اصلی IIHS شامل تغییر شکل کابین در تست تصادف با همپوشانی کوچک از جلو بود. در این برخورد از روبه‌رو، فقط بخش کوچکی از وسیله نقلیه با یک جسم ثابت برخورد می‌کند. واگنیر امتیاز خوبی را در این تست به دست آورد و تنها آسیب جزئی به فضای پای راننده و سرنشین جلو را نشان داد. نتایج حاکی از ریسک خطر متوسطی در زمینه آسیب به پای چپ راننده بود.

شاسی بلندهای بزرگ

در تاهو که امتیاز قابل قبولی دریافت کرد، اوضاع کمی متفاوت بود. این برخورد باعث شد کابین در هر دو تست راننده و سرنشین به سمت داخل و پایین جمع شود. این نفوذ به اندازه‌ای بود که خطر قابل توجهی برای آسیب‌دیدگی ساق پا برای راننده و خطر بالایی برای آسیب به پای راست سرنشین ایجاد کند. همچنین احتمال آسیب‌دیدگی پای چپ مسافر در حد متوسط ​​بود.

در اکسپدیشن که در این تست امتیاز متوسط را کسب کرد، اوضاع بدتر بود. علاوه بر نفوذ گسترده در قسمت پایینی محفظه سرنشینان، ستون فرمان خودرو تا حدی کنده شد و ستون A از پنل راکر (صفحه فلزی زیر درب خودرو) جدا شد. IIHS خطر آسیب‌دیدگی بالا برای پای راست راننده و خطر متوسط ​​ برای پای چپ را تعیین کرد. صدمات وارده به سمت سرنشین آنچنان زیاد نبود.  

دیگر مشکلات شاسی بلندهای بزرگ در تست ایمنی

این تنها آزمایشی نیست که شاسی بلندهای بزرگ در آن با مشکل مواجه شده‌اند. IIHS تست تصادف با همپوشانی متوسط ​​خود را به‌روزرسانی کرد تا معیارهایی را برای مسافران ردیف دوم لحاظ کند. با این حال هیچ‌‌کدام از این مدل‌ها امتیاز خوبی در آن دریافت نکردند. واگنیر و اکسپدیشن به‌دلیل فشارهای کمربند ایمنی و وجود نشانه‌هایی از «خطر نسبتاً بالا برای صدمات قفسه سینه» نمره متوسط گرفتند. آدمک آزمایشی در تاهو همچنین خطر بالای آسیب‌دیدگی سر و گردن را نشان داد که منجر به کسب نمره ضعیف توسط آن شد.

تست ایمنی

IIHS همچنین به چراغ‌های جلوی تاهو، به دلیل تابش بیش از حد برای سایر رانندگان و عدم دید نور پایین در سمت راست خودرو، امتیاز ضعیفی داد. این می‌تواند عاملی در کسب نمره متوسط تاهو در تست ایمنی عابر پیاده نیز باشد. در طول روز، سیستم ترمز خودکار فعال شد و قبل از برخورد با شخصی شبیه‌سازی‌شده در حال عبور از خیابان، از برخورد با آن جلوگیری کرد یا شدت ضربه را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در تاریکی با نور پایین، این شاسی بلند اصلا سرعتش را کاهش نداد.

رائول آربلائز، معاون مرکز تحقیقات خودرویی IIHS در این باره گفت: «این نتایج دلسردکننده نشان می‌دهد که برخی از وسایل نقلیه محبوب هنوز نمی‌توانند پیشرفته‌ترین استانداردهای ایمنی را رعایت کنند. خبر خوب این است که وجود خودروهای کاملا ایمن در این بخش از بازار ثابت می‌کند که خودروسازان به راحتی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید