بالاتر از برج ساعت بیگ‌ بن بریتانیا!


دانشمندان «دانشگاه منچستر» به اسرار جدیدی در زمینه طراحی ربات پی برده‌اند که باعث می‌شود ربات‌ها بتوانند 120 متر بپرند؛ یعنی بیشتر از «برج ساعت بیگ بن»!

محققان با ترکیبی از دانش‌های ریاضی، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و آزمایش‌ها کشف کرده‌اند که چگونه می‌توان رباتی را با اندازه، شکل و چیدمانه بهینه‌ای طراحی کرد که بتواند بیش از اندازه بپرد. در حال حاضر بالاترین رتبه ثبت‌شده در این زمینه به ربات‌هایی مربوط می‌شود که می‌توانند تا 33 متر بپرند (معادل 110 برابر اندازه خود ربات).

با این حال، در طراحی جدید محققان، ربات‌ها قادر خواهند بود که بیش از 120 متر بپرند؛ برای مقایسه، ارتفاع برج ساعت بیگ بن 93 متر است.

دکتر «جان لو»، محقق این مقاله از دانشگاه منچستر می‌گوید:

«ربات‌های از قدیم برای حرکت با چرخیدن روی چرخ‌ها یا استفاده از پاها برای راه‌رفتن طراحی شده‌اند، اما پریدن راه موثری در مکان‌هایی ارائه می‌کند که زمین بسیار ناهموار است یا در جایی مانند غارها، جنگل‌ها یا حتی سطح سیارات دیگر که موانع زیادی وجود دارد.»

چالش‌های برطرف‌شده در طراحی جدید ربات

او در ادامه اشاره می‌کند که هم‌اکنون نیز ربات‌هایی با قابلیت پرش وجود دارند، اما در طراحی آن‌ها چند چالش بزرگ دیده می‌شود. اصلی‌ترین چالش محدودیت در میزان پرش است که با طراحی جدید، به‌طور کاملاً چشمگیری بهبود یافته است و باعث افزایش عملکرد ربات می‌شود.

به گفته محققان، در طراحی‌های قدیمی، ربات قبل از آزادشدن کامل انرژی ذخیره‌شده فنر به هوا بلند می‌شود که نتیجه آن پرش‌های ناکارآمد و محدود است. همچنین به گفته آن‌ها انرژی ربا‌ت در این شرایط به‌دلیل چرخش به‌جای حرکت مستقیم، از دست می‌رود.

در طراحی جدید تلاش‌شده تا این حرکات نامطلوب کنار گذاشته شود و در عین حال ربا‌ت استحکام و قدرت ساختار خود را حفظ کند. هدف بعدی آن‌ها کنترل جهت پرش‌ها و یافتن راهی برای مهار انرژی جنبشی مربوط به فرود آن است تا بتوانند تعداد پرش‌هایی که ربا‌ت می‌تواند انجام دهد را بیشتر کنند. دانشمندان همچنان طرح‌هایی را برای ماموریت‌های فضایی بررسی خواهند کرد که می‌تواند حمل‌و‌نقل و استقرار ربات در ماه را آسان‌تر کند.

نتیجه تحقیق آن‌ها که توسط ژورنال Mechanism and Machine Theory منتشر شده است، می‌تواند در زمینه‌هایی از جمله اکتشافات سیاره‌ای، نظارت بر فضاهای خطرناک یا غیرقابل دسترسی و نجات انقلاب بزرگی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید