۵ عادت مالی افراد موفق + ۲۳ نکته کاربردی برای مدیریت مالی شخصی


در دنیای امروز، مدیریت مالی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر کس باید بلد باشد. برای مدیریت مالی یکی از بهترین کارها تمرین عادت مالی افراد موفق است. اگر قصد داشته باشید به دنیای افراد موفق وارد شوید یادگیری مهارت‌های مالی اهمیت بیشتری می‌کند.

صاحبان کسب‌وکار، تاجرها و هر فرد موفق دیگری بخشی از موفقیت امروز خود را مدیون داشتن عادت‌های مالی صحیح هستند. این عادت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در دوران بحران از پس مشکلات برآیند و آینده‌ای مطمئن برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

در این مقاله، به بررسی پنج عادت مالی کلیدی می‌پردازیم که افراد موفق برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و بودجه‌بندی به کار می‌برند. با پیروی از این عادت‌ها، شما نیز می‌توانید به مدیریت بهتر منابع مالی خود پرداخته و به اهداف مالی‌ خود نزدیک‌تر شوید.

قناعت پیشه کردن؛ ولخرج نکنید

افراد موفق می‌دانند که به هیچ وجه نباید بیش از حد توان مالی واقعی خود خرج کنند. آن‌ها از تله افزایش هزینه‌ها با افزایش درآمد (تورم سبک زندگی) دوری می‌کنند. این یعنی چه؟ یعنی پول خود را خرج هر چیز ساده‌ای که با تورم گران می‌شود نمی‌کنند. در این الگو، شما با کمتر خرج کردن نسبت به درآمد و سرمایه‌گذاری مابه‌التفاوت آن دارایی‌های خالص خود را افزایش می‌دهید.

راهکارهای کم‌تر خرج کردن

  • اولویت دادن به نیازها نسبت به خواسته‌ها: همه ما خواسته‌های زیادی داریم، اما آیا هر خواسته‌ای نیاز ضروی ما است؟ هزینه‌های ضروری را شناسایی کنید و هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهید. به طور مثال درمان دندان ضروری است، اما خرید یک کروات تازه نه.
  • هزینه‌کرد آگاهانه: هزینه‌های خود را یادداشت کنید تا بدانید چقدر پول خرج چه کاری می‌کنید. با این کار می‌توانید از هدر رفتن پول خود جلوگیری کنید.
  • مقایسه قیمت‌ها: قبل از خرید، قیمت‌ها را در فروشگاه‌های مختلف مقایسه کنید و از تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه استفاده کنید.
  • لیست خرید: قبل از رفتن به فروشگاه، لیست خرید تهیه کنید و فقط اقلام موجود در لیست را خریداری کنید.
  • استفاده از حمل و نقل عمومی: به جای استفاده از خودروی شخصی، از حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا هزینه‌های سوخت و تعمیرات کاهش یابد.

تجربه ثروتمندان: مشهور است که بیل گیتس، به عنوان یکی از پولدارترین چهره‌های دنیا، عموما پول خود را خرج لباس نمی‌کند. از قول بیل گیتس نقل می‌شود که بهتر است ۱۰۰۰ دلار در یک کیف ۲ دلاری داشته باشید تا ۲ دلار در یک کیف ۱۰۰۰ دلاری.

پس‌انداز منظم

پس‌انداز مستمر یکی از اصول موفقیت مالی است. افراد موفق قدرت بهره مرکب، اضافه شدن سود به اصل سرمایه، را درک کرده و پس‌انداز را در اولویت قرار می‌دهند. آدم‌های موفق پس‌انداز خود را در ابتدای ماه انجام می‌دهند تا در انتهای ماه به خود بدهکار نشوند.

نکات پس‌انداز

  • انتقالات خودکار پس‌انداز: بخشی از پول خود را به شکل اتوماتیک به حساب پس‌انداز منتقل کنید. اکثر بانک‌ها چنین امکانی را دارند.
  • حساب ویژه: یک صندوق ویژه برای موارد خاص و اضطراری درست کنید تا همیشه مقداری پول نقدر برای مواردی مثل بیماری در دسترس شما باشد.
  • استفاده از حساب‌های پس‌انداز با بهره بالا: از حساب‌های پس‌اندازی با بهره بالا استفاده کنید تا سود بیشتری از پول پس‌انداز شده خود ببرید.
  • کاهش هزینه‌های غیرضروری: هزینه‌های غیرضروری و تفریحی را کاهش دهید و به جای آن پول را به حساب پس‌انداز منتقل کنید.

پیشنهاد تاجران: وارن بافت، یکی از ثروتمندترین مردان جهان درباره پس‌انداز می‌گوید: آن چیزی که بعد از خرج کردن باقی مانده را پس‌انداز نکنید، بلکه آن چه بعد از پس‌انداز کردن باقی مانده را خرج کنید!

سرمایه‌گذاری هوشمندانه

سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای انباشت ثروت ضروری است. افراد موفق درک می‌کنند که پول آن‌ها نباید صرفا پس‌انداز شود. پول باید کار کرده و ثروت تولید کند. آن‌ها با درایت و دقت سرمایه‌گذاری می‌کنند و سبد سرمایه‌گذاری متنوعی را تشکیل می‌دهند. این افراد به خوبی می‌دانند که چگونه تعادلی مناسب بین ریسک و پاداش ایجاد کنند. شما هم با بررسی دقیق بازارها و انتخاب سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه، می‌توانید چنین تجربه‌ای داشته باشید.

نکاتی که باید در سرمایه‌گذاری رعایت کنید

  • تنوع‌بخشی سبد سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در انواع مختلف دارایی‌ها مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، بازار ارز دیجیتال، طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش ریسک ضروری است. روی یک دارایی خاص قمار نکنید.
  • تحقیقات و تحلیل: انجام تحقیقات کامل و تحلیل دقیق بازارها و شرکت‌ها قبل از سرمایه‌گذاری را جدی بگیرید. نباید بی‌گدار به آب زد.
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت: دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت باشید نه سودهای یک شبه و کوتاه مدت.
  • ریسک‌پذیری متناسب: هر کس ظرفیت روحیی و روانی مشخصی دارد. شناخت سطح ریسک‌پذیری شخصی و تنظیم سبدسرمایه‌گذاری بر اساس آن ضروری است.
  • بازبینی مداوم: بازبینی و تنظیم منظم سبد سرمایه‌گذاری برای اطمینان از تعادل مناسب بین ریسک و پاداش را فراموش نکنید.
  • مشاوره حرفه‌ای: استفاده از مشاوره مالی حرفه‌ای برای گرفتن تصمیم‌های بهتر ضروری است.
  • صرفه‌جویی در کارمزد: از ملک تا طلا و ارز دیجیتال هر بازار و معامله‌ای کارمزدی دارد. این کارمزد را در سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنید.
  • فرصت‌ها را بشناسید: قدیمی‌ها می‌گویند وقتی همه می‌فروشند شما بخرید و وقتی همه می‌خرند شما بفروشید. این مَثل قدیمی ضرورت شناسایی فرصت‌ها را به ما یادآور می‌شود.
  • روی توسعه شخصی و آموزش خود سرمایه‌گذاری کنید: اگر قصد دارید سرمایه‌گذاری خود در بازار خاصی را حرفه‌ای دنبال کنید روی آموزش خود هم سرمایه‌گذاری کنید.
  • حفظ نقدینگی: سعی کنید همیشه کمی نقدینگی برای استفاده از فرصت‌های ناگهانی داشته باشید.

ضرب المثل تاریخی: همه‌ی تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید! جمله‌ای از این آشنا‌تر وجو دارد؟

 

بودجه‌بندی

بودجه‌بندی مسئله‌ای است که ما کم‌تر به آن توجه داریم. شما با بودجه‌بندی، الگوهای هزینه‌کرد خود را شناسایی می‌کنید، هزینه‌های غیرضروری را کاهش می‌دهید و منابع را به طور بهینه خرج می‌کنید.

نکات بودجه‌بندی

  • درآمد و هزینه‌ها: درآمد و هزینه‌های ماهیانه خود را به دقت محاسبه و ثبت کنید تا بتوانید بودجه‌بندی دقیقی داشته باشید.
  • تعیین اهداف مالی: اهداف مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت روشنی تعیین کنید.
  • پوشش بدهی‌ها: ابتدا بدهی‌های با بهره بالا را پرداخت کنید تا بتوانید منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشید.

راهکار: خیلی ساده از اپلیکیشن‌های دستیاری مالی رایگان موجود در بازار استفاده کنید.

اجتناب از بدهی

در حالی که برخی بدهی‌ها، مثل انواع وام مسکن، می‌توانند مفید باشند، بعضی بدهی‌ها خطرناک هستند. بدهی با بهره بالا که امکان پرداختش برای شما سخت باشد می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری شما را مختل کند.

نکات مدیریت بدهی

  • اولویت‌بندی بدهی‌ها: بدهی‌های با بهره بالا را در اولویت پرداخت قرار دهید تا هزینه‌های بهره را کاهش دهید.
  • استفاده مسئولانه از اعتبار: کارت‌های اعتباری را با دقت استفاده کرده و هر ماه بدهی خود را کامل پرداخت کنید.
  • اجتناب از بدهی‌های جدید: تا زمانی که بدهی‌های فعلی خود را مدیریت نکرده‌اید، از ایجاد بدهی‌های جدید خودداری کنید.

پیشنهاد: از قابلیت پرداخت اتوماتیک بدهی در بعضی از انواع وام استفاده کنید.

چگونه عادت مالی را یاد بگیریم؟

یاد گرفتن این عادت‌های مالی جدید به زمان و انضباط نیاز دارد. برای شروع ما چند پیشنهاد داریم.

عادت مالی افراد موفق

با گام‌های کوچک شروع کنید

اگر در پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری تازه‌کار هستید، با مبالغ کوچکی کار را شروع کنید. با گذشت زمان سرمایه خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، با پس‌انداز ۵ درصد از درآمد خود شروع کنید و به تدریج این درصد را افزایش دهید.

خودکار کردن امور مالی

همانطور که گفتیم خودکار کردن امور مالی مثل سرمایه‌گذاری در یک حساب خاص یا پرداخت بدهی می‌تواند کار به شدت مفیدی باشد.

خود را تمرین دهید

زمان بگذارید و درباره امور مالی شخصی یاد بگیرید. درک مفاهیم مالی می‌تواند به شما کمک کند تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید. مطالعه کتاب‌ها، شرکت در دوره‌های آنلاین یا دنبال کردن وبلاگ‌های سرمایه‌گذاران برای گسترش دانش شما مفید است.

روی مشاوران حرفه‌ای حساب کنید

در نظر داشته باشید که با یک مشاور مالی حرفه‌ای کار کنید. اگر سرمایه قابل توجهی دارید، داشتن مشاور مالی برای شما ضروری است.

عادت مالی افراد موفق را از همین امروز تمرین کنید

با ادغام عادت مالی افراد موفق در زندگی خود، می‌توانید پایه‌ای محکم برای موفقیت مالی بسازید. از امروز شروع کنید و به مرور برنامه مالی زندگی خود را عوض کنید.

موفقیت مالی نتیجه عادات هوشمندانه و پایدار است که در طول زمان به کار گرفته می‌شوند، نه فقط تکیه بر شانس.

به ما از عادت‌های مالی موفق خود بگویید. راز موفقیت مالی شما چیست؟ فکر می‌کنید با تکیه بر کدام عادت موفق‌تر خواهید بود؟

منابع: Forbes , Investopedia , Clark.com , Good Financial Cents


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی پول و ثروت


اگر می‌خواهید در زندگی، موفقیت مالی کسب کنید


از کارآفرین‌های ثروتمند یاد بگیرید و مثل آنها عمل کنید.






دیدگاهتان را بنویسید