و باز هم ایلان ماسک و این بار ربات پرستار کودک/چرا برخی به کرونا مبتلا نشدند



دنیای علم و فناوری در روزی که گذشت،شاهد اخبار گوناگونی بود که با هم در این بسته خبری آنها را به طور خلاصه از نظر می‌گذرانیم.

به گزارش ایسنا، امروز جمعه اول تیر ۱۴۰۳ علم و فناوری در ایران و جهان شاهد اخبار متفاوتی بود که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

از اخبار قابل توجه امروز می‌توان به قدرتمندترین سلاح لیزری متحرک جهان با عملکردی خارق‌العاده، حسگری که بیماری کلیوی را از عرق بدن تشخیص می‌دهد، انتظارات نوآوران و دانش بنیان‌ها از رئیس جمهور آینده و برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه فناوری اطلاعات ترکیه اشاره کرد.

در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به گزیده‌ای از اخبار علم و فناوری که برای مطالعه نسخه کامل آنها می‌توانید بر روی تیتر آبی‌رنگ خبر کلیک کنید.

شکل‌گیری و رشد اکوسیستم فناوری از مسیر توجه دولت آینده به نوآوری

مدیر مرکز نوآوری و فناوری حوزه نفت و گاز با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهور آینده با توجه ویژه خود بتواند شکوفایی در بخش‌های بکارگیری استعدادها و سرمایه‌های دانشگاهی و شکل‌گیری و رشد اکوسیستم فناوری از مسیر توجه به نوآوری را رقم زند.

قدرتمندترین سلاح لیزری متحرک جهان با عملکردی خارق‌العاده

اخیرا لیزری طراحی شده که می‌تواند اجسامی به کوچکی یک سکه را که با سرعت ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کنند از فاصله دور مورد اصابت قرار دهد و قدرت کافی برای سوراخ کردن فولاد را دارد.

حسگری که بیماری کلیوی را از عرق بدن تشخیص می‌دهد

پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن» یک حسگر جدید را با فناوری چاپ سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند بیماری‌های رایج مانند بیماری کلیوی را از عرق بدن تشخیص دهد.

به زودی می‌توانیم سرطان را با هوش مصنوعی تشخیص دهیم

پژوهشگران انگلیسی در یک آزمایش جدید نشان داده‌اند که یک مدل هوش مصنوعی می‌تواند سرطان را با دقت بالای ۹۰ درصد تشخیص دهد و به درمان زودهنگام آن کمک کند.

ربات انسان‌نمای تسلا می‌تواند پرستار بچه و معلم باشد

آخرین مدل ربات انسان‌نمای اُپتیموس تسلا ارتقاء یافته است و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس، چندین ادعای جسورانه در مورد این ربات مطرح کرده است.

برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه فناوری اطلاعات ترکیه/آخرین مهلت ثبت‌نام

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات، تکنولوژی‌های نوین، ایمنی و امنیتی استانبول با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا می‌شود.

«جی‌پی‌تی-۵» دارای هوشی در سطح «دکترا» خواهد بود

زمزمه‌هایی در مورد تحول بزرگ بعدی چت جی‌پی‌تی مدت‌هاست که وجود دارد. سال گذشته بارها درباره جی‌پی‌تی-۵ یا هر نام دیگری صحبت شده است، اما به تازگی میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری شرکت اُپن‌ای‌آی (OpenAI)، با شفافیت بیشتری در مورد قابلیت‌های آن صحبت کرده است.

علت عدم ابتلای طبیعی برخی افراد به کووید-۱۹ مشخص شد

گروهی از داوطلبان در بریتانیا به دانشمندان اجازه دادند تا ویروس سارس-کوو-۲ را برای تحقیق در مورد اینکه چرا برخی از افراد به طور طبیعی به کووید-۱۹ مبتلا نمی‌شوند، درون بینی‌ آنها قرار دهند. این اولین مطالعه در نوع خود بود که راه را برای ساخت واکسن‌ها و درمان‌های بهتر باز می‌کند.

تلسکوپ «جیمز وب» پدیده‌ای هرگز دیده‌ نشده را رصد کرد

تصویری از سحابی مار توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) ثبت شده است که نه تنها مسحورکننده به نظر می‌رسد، بلکه پدیده‌ای را به تصویر می‌کشد که پیش از این دیده نشده بود.

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای استادیاران جوان

از سوی بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی در قالب طرح توسعه فعالیت‌های پژوهشی استادیاران جوان با عنوان طرح مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی به استادیاران جوان تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید