توقف ریزش مو با مسدود کردن یک مکانیسم زیستی کهن


دانشمندان به‌طور تصادفی یک مسیر زیستی کهن کشف کرده‌اند که عملکرد سلول‌های مورد نیاز برای رشد مو را مختل می‌کند. دانشمندان باور دارند که این کشف راه جدیدی را برای توسعه روش‌های جدید حفاظت از فولیکول‌های مو و توقف ریزش مو باز می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه منچستر درحال آزمایش یک داروی جدید بودند که متابولیسم فولیکول‌های موی انسان را هدف قرار می‌دهد و روی چگونگی تولید انرژی در سلول‌ها تأثیر می‌گذارد. هدف آن‌ها از این آزمایش تحریک سلول‌های بنیادی بود. اما آن‌ها به نتیجه‌ای عکس رسیدند: رشد مو متوقف شد، زیرا تکثیر سلول‌ها، از جمله سلول‌های بنیادی، به‌سرعت متوقف شد.

این توقف رشد مو نتیجه فعال شدن یک مسیر زیستی کهن به‌نام واکنش استرسی یکپارچه (Integrated Stress Response) بود. این واکنش زمانی فعال می‌شود که سلول‌ها به‌دلایل مختلفی تحت فشار هستند؛ مانند بیماری ویروسی یا پروتئین‌های بدشکل (زمانی که پروتئین‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند یا به‌طرزی بد در سلول انباشته می‌شوند).

وقتی واکنش استرسی یکپارچه (ISR) فعال می‌شود، سلول‌ها فعالیت متداول خود را متوقف و پروتئین‌های کمتری ترشح می‌کنند تا با عامل فشار مقابله کنند. این می‌تواند باعث مرگ سلول شود. به همین علت پژوهشگران برای مبارزه با پیری، سرطان و بیماری‌های زوال عصبی روی ISR تمرکز می‌کنند.

فولیکول مو
یک فولیکول سالم (چپ) و یک فولیکول که با مکانیسم ISR مختل شده است (چپ).

نقش واکنش استرسی یکپارچه در توقف ریزش مو

پژوهشگران در مطالعه اخیر دریافتند که وقتی مسیرهای ISR در فولیکول‌های مو فعال می‌شود، این سلول‌های متوقف‌شده دیگر پروتئین‌های مهم برای رشد مو را تولید نمی‌کنند. همچنین ISR باعث اختلال میتوکندری و توقف ارتباط میان سلول‌ها می‌شود.

به بیان دیگر، فعال شدن ISR باعث توقف گسترده فعالیت‌های سلول‌ها در فولیکول موی انسان می‌شود. پس فرض دانشمندان این است که در افراد دچار مشکلات مو، ISR به‌طور نابجا فعال می‌شود و باعث دیستروفی یا اختلال شدید در فولیکول‌ها می‌شود.

در نتیجه، مسدود کردن این واکنش می‌تواند به سلول‌ها علامت بدهد که کار خود را مطابق معمول ادامه دهند و به این ترتیب ریزش مو متوقف شود. این روش می‌تواند فولیکول‌ها را احیا یا حفاظت کند.

یکی از مشاهدات جالب پژوهشگران این بود که این واکنش در سلول‌های فولیکول‌ها در افراد مختلف بسیار مشابه است.

این کشف تصادفی هنوز در ابتدای راه خود است، اما کشف این نقش ISR در سلول‌های مختلف _ از مخمرها تا انسان‌ها _ باعث شد تا پژوهشگران روی مکانیسم‌های آن در افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند متمرکز شوند.

مسدود کردن این مسیر استرسی می‌تواند یک راه‌حل زیستی مهم و مؤثر در توقف ریزش مو در افراد باشد. به عبارت دیگر، هدف‌گیری این واکنش یک راه درمانی جدید برای ریزش مو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید