نرم‌افزار Antstream استریم بازی‌های قدیمی آتاری و نینتندو را روی آیفون ممکن می‌کند


اپل پس‌ از اجرای قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا (DMA) در سال گذشته، اکوسیستم خود را روی سرویس‌های استریم بازی در اپ‌استور باز کرد. اکنون اولین سرویس از این نوع که هفته‌ی آینده برای iOS و iPadOS دردسترس قرار خواهد گرفت، نیاز علاقه‌مندان به بازی‌های قدیمی را برطرف خواهد کرد.

Cult of Mac می‌نویسد، Antstream که درحال‌حاضر روی پلتفرم‌هایی مانند ایکس‌باکس، ویندوز، اندروید و دستگاه‌های آمازون دردسترس قرار دارد، از مجموعه‌ی عظیمی شامل بیش‌ از ۱٬۳۰۰ بازی قدیمی تشکیل شده است که می‌توان آن‌ها را استریم کرد. ازجمله بازی‌های این کتابخانه می‌توان به Missile Command ،Sam & Max Hit the Road ,Asteroids و Super Star Wars: Return of the Jedi اشاره کرد.

درحال‌حاضر چندین شبیه‌ساز عالی مثل Delta ،RetroArch و PPSSPP برای اجرای بازی‌های کلاسیک روی دستگاه‌های موبایلی اپل در دسترس قرار گرفته‌اند. چالش شبیه‌سازها این است که به‌طور پیش‌فرض هیچ بازی‌ای در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. شبیه‌ساز‌ها به فایل‌های رام (ROM)، یعنی کپی‌های دیجیتالی بازی‌های کلاسیک متکی هستند که از نظر قانونی و نحوه‌ی دستیابی به آن‌ها ابهامات زیادی وجود دارد.

Antstream مثل کنسول‌های بازی Evercade، کتابخانه‌ای از عناوین قدیمی با لایسنس قانونی دارد؛ بنابراین کاربران برای تهیه‌ی بازی‌های مورد علاقه‌ی خود نیازی به جست‌وجو در سرتاسر وب ندارند.

صدها عنوان از پلتفرم‌های قدیمی مانند Commodore 64 ,the ZX Spectrum و the Commodore Amiga در این سرویس وجود دارد، اما فقط ۲۸ بازی آتاری ۲۶۰۰، پنج بازی گیم‌بوی، دو بازی پلی‌استیشن یک و ۴۲ بازی سوپر نینتندو در دسترس قرار دارد؛ بدین معنی که یعنی با وجود بیش‌ از ۱٬۳۰۰ بازی ارائه‌شده در سرویس Antstream، امکان دارد برای یافتن بازی دلخواه خود کمی نیاز به جست‌وجو داشته باشید.

هر چقدر هم که سه‌گانه‌ی جنگ ستارگان روی SNES لذت‌بخش به‌نظر برسد، شاید به تنهایی برای توجیه قیمت اشتراک Antstream کافی نباشد. به‌هرحال، به‌مدت محدود پس‌ از راه‌اندازی در اپ‌استور در تاریخ ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳)، قیمت اشتراک‌ها به ۳٫۹۹ دلار در ماه یا ۲۹٫۹۹ دلار در سال کاهش می‌یابد که کمی ارزان‌تر از قیمت استاندارد ۴٫۹۹ دلار در ماه یا ۳۹٫۹۹ دلار در سال است که Antstream معمولاً دریافت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید