ورود به بازار سرمایه باید پلکانی باشد/ همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینید



کارشناس بازار سرمایه در خصوص سبدهای سرمایه‌گذاری در بازار بورس گفت: نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچینیم، باید روش‌های سرمایه‌گذاری را بشناسیم و نقاط ورود به بازار سرمایه باید پلکانی باشد.

سعید علیبازی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازارهای سرمایه، اظهار کرد: بازارهای مالی که افراد می‌توانند در آن فعالیت کنند، پرشمار هستند و این بازارها شامل بازارهای ایرانی و خارجی نیز می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی موجب شده مردم در خصوص بازارهای مالی اطلاعاتی را کسب کنند و حتی برخی افراد بدون رزومه و سابقه فعالیت در شرکت‌های مطرح، شروع به آموزش در حوزه بازارهای مالی کرده و درآمدهای خوبی از فروش دوره‌های خود نیز کسب می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمارها جمعیت‌ زیادی از مردم در بازارهای مالی اقدام به خرید دوره‌های مختلف می‌کنند، بیان کرد: پول‌های خوبی نیز در این حوزه تبادل می‌شود، نباید دیدمان در این حوزه سطحی باشد، زیرا دچار شکست می‌شویم.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران عمدتا افراد به سمت ملک، طلا، دلار تمایل بیش‌تری دارند، یادآور شد: ملک یک دسته‌بندی مجزا برای سرمایه‌گذاری دارد، خرید و فروش دلار و تتر هیچ وقت توصیه نمی‌شود و برای سرمایه‌گذاری در طلا باید انس جهانی و قیمت جهانی طلا مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: تقاضا برای خرید انواع فلزات گران‌قیمت از جمله طلا، مس، نقره و … در جهان بالا است، با توجه به تورم بالا و انس جهانی باید سرمایه‌گذاری در بازار طلا بررسی شود.

علیبازی با اشاره به اینکه برای ورود به بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری باید اطلاعات مالی داشت، گفت: این کار مستلزم آموزش اصولی است، در این حوزه کسب تجربه نیز تاثیرگذار خواهد بود، در شبکه‌های اجتماعی هیاهو در خصوص بازارهای سرمایه زیاد است و نباید بر اساس احساسات وارد این حوزه شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازارهای مالی ایران، توضیح داد: برای سرمایه‌گذاری در ابتدا باید هدف مشخص شود، همه به دنبال کسب سود هستند، باید در این حوزه با آزمون و خطا تجربه کسب کرد، ریسک‌پذیری در این حوزه حائز اهمیت است، کارشناس بازار مالی باید مشخص کند که آیا با میزان سرمایه اولیه می‌توان به هدف کسب سود در کوتاه مدت یا بلندمدت رسید، سرمایه‌گذاری باید با واقعیت جامعه متناسب باشد، نباید در حوزه سرمایه‌گذاری رویاپردازی کرد، اگر با واقعیت به درستی روبرو نشویم، دچار سرخوردگی می‌شویم.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذار باید دید منعطف داشته باشد، البته در نظر گرفتن ریسک‌ها و پیش‌بینی شرایط نیز حائز اهمیت است، هر بازار سرمایه‌گذاری که قانونمند باشد، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

علیبازی با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه ملک، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند منابع مالی بسیار است، نقد شدن سرمایه سخت، اما سرمایه‌گذاری امنی محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نیازمند تحلیل شرایط اقتصادی در آینده است، بیان کرد: باید ببینیم که شرایط اجازه سرمایه‌گذاری در آن بازار را می‌دهد، برای مثال آیا شرایط اقتصادی اجازه رشد بازار بورس را می‌دهد یا خیر؟

وی ادامه داد: بانک مرکزی و دولت در سیاست‌های مالی و پولی تاثیرگذار هستند، سیاست انقباضی و انبساطی باید بررسی شود، اگر سیاست انقباضی باشد، اجازه ورود به بورس و بازار سرمایه را نداریم و در حال حاضر شرایط رکود در بازار بورس حاکم است.

علیبازی در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری در بورس، اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم وارد بورس شویم، باید در ابتدا شرایط اقتصادی را بسنجیم زیرا ورود به این بازار دارای ریسک است و در مرحله بعدی باید بنیاد سهام و صنایع بورسی سنجیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برای ورود به بورس باید باتوجه به نقاط تکنیکال ورود داشته باشیم، مهم‌ترین مسئله در ورود به بازار سرمایه شرایط اقتصادی کشور است، شرایط فعلی اقتصادی کشور باتوجه به شعار” جهش تولید با مشارکت مردم” باید به سمت مهار تورم و رونق تولید حرکت کند، اما مهار تورم به‌گونه‌ای است که به بازار سرمایه آسیب می‌زند.

وی با اشاره به اینکه برای مهار تورم نیاز است تا نقدینگی در کشور جمع شود، گفت: اساس تورم و افزایش قیمت دلار، نقدینگی و چاپ پول توسط بانک مرکزی است و این پول بازارهای دلال محور می‌شود و بالتبع آن تورم نیز افزایش پیدا می‌کند.

علیبازی با تاکید بر اینکه برای مهار تورم نرخ اخزا(اوراق) افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: اوراق توسط بانک مرکزی توزیع می‌شود تا نقدینگی از بازار جمع شود و روشی به برای مهار تورم محسوب می‌شود، بانک‌ها برای پرداخت سود بانکی سپرده دست در جیب خود و شرکت‌ها می‌کند.

وی با بیان اینکه باید رصد کنیم که آیا نرخ اخزا(اوراق) در آینده کاهش پیدا می‌کند و اجازه خواهند داد که پول‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند، توضیح داد: این مولفه و وضعیت اقتصادی- سیاسی کشور به ما کمک می‌کند تا شرایط را پیش‌بینی کنیم که آیا می‌توان وارد بازار سرمایه شد.

علیبازی در خصوص سبدهای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، خاطرنشان کرد: نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچینیم، بلکه باید روش‌های سرمایه‌گذاری را نیز بشناسیم، بعد از انتخاب سهم‌ها، باید برای تمامی شرایط برنامه داشته باشیم، نقاط ورود به بازار سرمایه باید پلکانی باشد تا اگر بازار کاهش داشت، برای خرید در پله‌های پایین‌تر پول کافی داشته باشم.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: باید در خرید سهام با آرامش عمل کرد، بعد از خرید هر سهام باید شرایط سنجیده شود و مرحله به مرحله عمل کرد، بهترین روش سرمایه‌گذاری، همراهی با بزرگان همان بازار است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید