دلیل عمده مشکلات اقتصادی، مشکل در تولید است


ایسنا/خوزستان استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اولویت رئیس جمهور در کوتاه مدت باید حل مشکلات خارجی سر راه تولید یعنی تحریم و حل مشکلات مالی و مراودات مربوط به FATF باشد. با فرض حل این دو مساله، باز هم مشکلات و موانع داخلی بر سر راه تولید وجود دارد.

سیدمرتضی افقه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتظارات اقتصادی از دولت آینده، اظهار کرد: اولویت باید حرکت به سمت توسعه اقتصادی کشور باشد که به معنای تامین نیاز مادی و رفاهی و زندگی خوب برای تمام اقشار مردم است.

استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره مشکلات اقتصادی و بیکاری گفت: دلیل عمده این مسائل، مشکل در تولید است. در حال حاضر، موانع بسیار زیادی سد راه تولید است و عمده دلایل آن فرهنگی، اجتماعی و تحریم‌ها است.

افقه بیان کرد: اولویت رئیس جمهور در کوتاه مدت باید حل مشکلات خارجی سر راه تولید یعنی تحریم و حل مشکلات مالی و مراودات مربوط به FATF باشد. با فرض حل این دو مساله، باز هم مشکلات و موانع داخلی بر سر راه تولید وجود دارد.

دلیل عمده مشکلات  اقتصادی، مشکل در تولید است
سیدمرتضی افقه

برای رشد تولید باید تحریم‌ها برداشته شود

وی با اشاره به ضرورت تمرکز بر ساختارهای اساسی گفت: عمده مشکلات داخلی تولید، موانع ساختاری هستند که حل آن بسیار زمان‌بر است و باید رفع موانع ساختاری داخلی در کوتاه مدت مدنظر دولت آینده باشد اما برنامه بلندمدت دولت برای برون‌رفت از این شرایط باید تمرکز بر اصلاح ساختارهای غیر اقتصادی باشد. بسیاری از اقتصادخوانده‌ها بر اصلاحات ساختاری تاکید دارند که نام آن را جراحی اقتصادی گذاشته‌اند و این اقدام سه بار انجام شد و هر سه بار نتیجه‌ای نداشت. دلیل این بود که اولویت را بر روی ریل‌گذاری ساختاری نگذاشتند. در نهایت برای رشد تولید باید تحریم‌ها برداشته شود و تنش خارجی نداشته باشیم و مشکلات مالی و پولی حل شود.

وی با اشاره به جزئیات اصلاح ساختاری غیراقتصادی گفت: اصلاح ساختاری غیراقتصادی شامل استفاده از نیروهای شایسته منتهی به پیشرفت و حاکمیت شایسته‌سالاری است. به این معنا که در همه ابعاد مدیریتی دولتی و غیر دولتی، افراد کارآمد مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال اگر مجلس ناکارآمد باشد اما قوه مجریه کارآمد باشد، باز هم کمک زیادی به بهبود شرایط نمی‌کند.

افقه تاکید کرد: اغلب نامزدهای انتخاباتی به جز یک تا دو نفر عمدتا روی رفع موانع سطحی و ساختاری اقتصادی تاکید می‌کنند که کار زیادی پیش نمی‌برد. وعده رشد ۸ درصدی اقتصادی مانند برنامه چهارم و پنجم توسعه بود که تحقق آن بیش از ۳۰ درصد موفق نشد.

نظام شایسته‌سالاری مبتنی بر مردم مدنظر قرار گیرد

استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: بی ثباتی مدیریتی یکی دیگر از این آفات است. وقتی دولتی عوض می‌شود تمامی مدیران کنار گذاشته می‌شوند و این مساله می‌تواند به تولید و اقتصاد ضربه بزند. در صورتی که نظام شایسته‌سالاری مبتنی بر مردم مدنظر قرار گیرد و از نیروها و مدیران متخصص، با انگیزه و دلسوز استفاده شود، می‌توان شاهد اصلاح بسیاری از ساختارها باشیم.

وی با اشاره به یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی گفت: نیروی انسانی جامعه، مهمترین سرمایه آن است. بنابراین باید از مهاجرت نیروهای متخصص جلوگیری شود چراکه در پیشرفت اقتصادی نقش بسیار پررنگی دارد.

افقه گفت: توجه به بخش خصوصی از زمان مرحوم آیت‌الله رفسنجانی مطرح شد. بخش خصوصی موفق نمی‌شود مگر اینکه دولت پیشرو باشد. اهمیت این بخش در ادبیات اقتصادی مشخص است. بخش خصوصی به دنبال سود خود است و اگر بستر فراهم باشد، خود بخش خصوصی استقبال خواهد کرد.

ضرورت حل مشکل FATF و تحریم‌های اقتصادی

وی عنوان کرد: گفتند به غرب اعتماد نمی‌کنیم و به سمت شرق می‌رویم. اکنون شرق نیز به ما نارو زده است. تا مشکل FATF و تحریم‌های اقتصادی حل نشود نمی‌توان تنها به یک سمت شرق توجه کرد چراکه قدرت چانه‌زنی ما را کاهش می‌دهد.

افقه تاکید کرد: باید از ظرفیت شرق و غرب با هم برای منافع کشور استفاده کرد و نمی‌توان تنها روی شرق یا تنها روی غرب تمرکز کرد. کشورهای همسایه ما نیز هم با غرب و شرق مراودات خوبی دارند و به نفع کشور خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید