دردسر تابستان برای باتری‌ها/ ورود نمونه‌ خاک نیمه پنهان ماه به زمین



سرویس علم و فناوری ایسنا امروز، سه‌شنبه پنجم تیرماه میزبان اخبار قابل توجهی از ایران و جهان بوده است که در اینجا نگاهی به خلاصه‌ای از آنها خواهیم انداخت.

به گزارش ایسنا، در سرویس علم و فناوری ایسنا امروز از بازگشت نمونه‌های خاک ماه به زمین، طراحی و ساخت ساعت اتمی مینیاتوری، کنترل تشنج‌های ناشی از صرع با یک ایمپلنت مغزی، سهم یک درصدی ایران در مصرف جهانی تراشه‌ها، دردسری که تابستان برای باتری‌ها دارد، با خبر شدیم و در مورد ادامه یافتن رویکرد رئیس جمهور شهید در توجه به شرکت‌های دانش بنیان در دولت آتی و پیش‌بینی نتیجه انتخابات توسط هوش مصنوعی خواندیم. همچنین همراه با ایلان ماسک قدم در کارخانه بزرگ استارفکتوری گذاشتیم و با نحوه ساخت موشک‌های غول‌پیکر شرکت فضایی اسپیس‌ایکس آشنا شدیم.

چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین بازگرداند

ماژول قمری چانگ‌ای-۶ (Chang’e-۶) امروز، سه شنبه به زمین بازگشت و ماموریت تاریخی خود را برای جمع‌آوری اولین نمونه‌ها از نیمه پنهان ماه در یک گام بزرگ رو به جلو برای برنامه فضایی جاه طلبانه این کشور با موفقیت به پایان رساند.

طراحی و ساخت ساعت اتمی مینیاتوری/راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی

ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در پی فراخ وان توسعه فناوری از اجرای بیش از ۱۱۲ طرح از جمله توسعه ساعت اتمی بخار ربیدیوم، ساعت اتمی مینیاتوری، ساخت دستگاه آنژیوگرافی فلوئورسنت حین عمل، دستگاه ارتعاش سنج لیزری و راه‌اندازی آزمایشگاه مقدماتی اینترنت کوانتومی حمایت کرده است.

اولین ایمپلنت کنترل صرع در جهان تشنج را تا ۸۰ درصد کاهش داد

نام پسر جوانی که از صرع شدید رنج می‌برد، به عنوان اولین بیمار در سراسر جهان که دستگاه جدیدی را برای مدیریت تشنج در جمجمه‌اش قرار داد، در تاریخ ثبت شد. این محرک عصبی که سیگنال‌های الکتریکی را به عمق مغز او ارسال می‌کند، با موفقیت تشنج اوران نولسون (Oran Knowlson) را در طول روز را تا ۸۰ درصد کاهش داده است.

ماموریت سازمان نقشه برداری در رابطه با پیشگیری از مفاسد زمین خواری

سازمان نقشه‌برداری کشور ‌مسؤول کارگروه ممیزی و استانداردسازی نقشه و اطلاعات مکانی شد و هدف این کارگروه با هدف پیشگیری از مفاسد زمین خواری و جلوگیری از تداخلات وظایف بین سازمانی در این حوزه اقدام به طراحی و تدوین مدل داده مکانی خواهد کرد.

سهم یک درصدی ایران در مصرف جهانی تراشه‌ها/۴موج توسعه میکروالکترونیک در کشور

تخمین اندازه بازار تراشه‌ها برای ایران اطلاعات شفافی در اختیار نیست اما برآوردها حاکی از سهم یک درصدی ایران از مصرف جهانی تراشه است و به اعتقاد محققان می‌توان در سایه دو سناریو “طراحی و ساخت تراشه” و “تاسیس کارخانه” نسبت به تولید تراشه در کشور اقدام شود.

طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان کشور

«طراحی شبکه ارتباطی توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور» عنوان طرح پژوهشی‌امیر ذاکری عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

دردسر باتری‌ها با فرا رسیدن تابستان

آتش گرفتن باتری‌های لیتیوم-یونی در فصل تابستان به خصوص در تاسیسات انباشت و بازیافت زباله، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد ریالی معاونت علمی برای توسعه مرکز نوآوری کوانتوم

با حضور معاون علمی رییس جمهور، مرکز نوآوری و فناوری کوانتوم در ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان با سرمایه گذاری معاونت علمی ریاست جمهوری افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کند؟

در روزهایی که تب چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران در کشور داغ است، هوش مصنوعی که پیش از این به عنوان دستیار در اختیار کاندیداهای ریاست‌جمهوری قرار داده شده بود، حالا بعضاً برای گمانه‌زنی درخصوص نتیجۀ انتخابات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویکرد رئیس جمهور شهید در توجه به شرکت‌های دانش بنیان در دولت آتی هم ادامه یابد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با اشاره به توجه ویژه رییس جمهور شهید به شرکت‌های دانش بنیان گفت: اهمیت به جایگاه و فعالیت دانش بنیانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید یکی از فاکتورهای مهم انتخاب ما برای رئیس دولت آینده در نظر گرفته شود.

با ایلان ماسک از کارخانه اسپیس‌ایکس دیدن کنید

ایلان ماسک، رئیس اسپیس‌ایکس به یک یوتیوبر به نام «تیم داد» (Tim Dodd) امکان بازدید گسترده‌ای از کارخانه استار در بوکاشیکا، تگزاس داده است که به شکل یک ویدیو یک ساعته در صفحه یوتیوب این کاربر منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید