شب طوفانی«جلیلی»علیه یاران روحانی/«پزشکیان» ظریف را هم گردن نگرفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه سیاست – طیبه بیات: روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۴ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده است. تبلیغات انتخاباتی از سفرهای استانی کاندیداها تا مناظرات تلویزیونی پرحرارت شده و نمودار نظرسنجی‌ها هرلحظه به نفع یا ضرر نامزدها بالا و پایین می‌شود.

روز گذشته (یکشنبه) تمرکز کاندیداها علاوه بر آخرین جمع‌بندی‌ها برای چهارمین مناظره انتخاباتی، حضور و سخنرانی در میتینگ‌های انتخاباتی نیز بود. «مسعود پزشکیان» به شهریار سفر کرد، «علیرضا زاکانی» عازم قم شد، «سعید جلیلی» در تجمع هوادارانش در میدان امام حسین سخنرانی کرد و «مصطفی پورمحمدی» نیز به دانشگاه تهران رفت. «محمدباقر قالیباف» و «امیرحسین قاضی‌زاده» نیز ترجیح دادند خود را برای مناظره با موضوع داغ سیاسی آماده کنند.

*پزشکیان در شهریار: می‌خواهند تحریم‌ها بماند تا کاسبان تحریم بخورند

«مسعود پزشکیان» در جمع مردم شهریار غالب سخنرانی خود را معطوف به تفسیر و تحلیل فرازهایی از نهج‌البلاغه کرد و گفت: «تمام مشکلات ما از این است که با فکر و اندیشه و راه حضرت علی (ع) پیش نمی‌رویم». پزشکیان که این روزها جمله علیرضا زاکانی در مناظره سوم مبنی بر «نمی‌گذارم رئیس‌جمهور شوی» را سوژه کرده است، در نشست شهریار نیز گفت: «می‌گویند نمی‌گذارم رئیس جمهور شوی، این مردم و خدای مردم هستند که انتخاب می‌کنند. هر که دلشان خواست گذاشتند بیاید و هر که را نخواستند انگ زدند». پزشکیان با اشاره به بحث تحریم‌ها، بدون ارائه راهکار برای رفع آن‌ها، جملاتی که به نظر می‌آید دیکته‌شده جریان وابسته به دولت روحانی است را تکرار کرد و گفت: «کسانی می‌خواهند تحریم‌ها بماند تا کاسبان تحریم هرچه دلشان می‌خواهد بخورند»

*زاکانی در قم: بدنه زیردستان دولت سیزدهم همسو با شهید رئیسی نبودند

اما در دیگر سو، «علیرضا زاکانی» در سفر به قم با برخی علما و مراجع تقلید دیدار کرد و در جمع مردم اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه به برخی ضعف‌ها در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: «در دولت سیزدهم اشکالاتی وجود داشت از جمله این‌که دور میز، هم داستان با شهید رئیسی نبودند. وقتی از ناحیه خودشان می‌گذشتیم و به لایه دیگران می‌رسیدیم، همان اعتقاد وجود نداشت؛ در واقع بدنه زیردستان مال دولت قبل بود»

*پورمحمدی در دانشگاه تهران: اقتصاد دولتی کشور را زمین زده است

«مصطفی پورمحمدی» نیز در نشست دانشجویی دانشگاه تهران با وجود سابقه تماماً امنیتی و قضائی، سخنانی از جنس حسن روحانی مبنی بر اینکه «تفکر امنیتی و نظامی نباید در کشور حاکم باشد» بیان کرد و گفت: «اگر کسی نظامی است، نباید تفکر نظامی خود را بر کشور تحمیل کند». پورمحمدی در موضوع اقتصاد، خط خود را از اقتصاد لیبرالی و اقتصاد دولتی جدا کرد و گفت: «اقتصاد دولتی، شبه دولتی و هدایت شده، اقتصاد ایران را زمین زده است. اقتصاد را باید مردمی و مقاومتی کرد». او در حالی که به شکستن تحریم‌ها اعتقاد دارد، تصریح کرد: «برجام مطلوب ما نیست»

*جلیلی در میدان امام حسین: عده‌ای در مقابل «بایدن» خود تحقیری می‌کنند

اما در سوی دیگر، «سعید جلیلی» در تجمع هوادارانش در میدان امام حسین (ع) با بیان اینکه «امشب در مناظره حرف‌های مهمی دارم که بزنم»، گفت: «در مناظرات امشب خواهم گفت که چه اشتباهاتی می‌کنند و مسیر کشور را به چه مشکلاتی کشانده‌اند». جلیلی در طعنه به دولتمردان روحانی که این روزها در ستاد پزشکیان تجمع کرده‌اند نیز گفت: «کسانی که نه تنها نگاه به قله‌ها ندارند بلکه سخن‌شان از روی ناامیدی است حالا می‌گویند باید ادامه راه را ما طی کنیم». او با کنایه به محمدجواد ظریف گفت: «وقتی ملت با همه قدرت به موفقیت رسید با خودتحقیری گفتند بایدن آمد و خودش نخواست [که تحریم‌های نفتی اعمال شود]»

چهارمین مناظره انتخاباتی برخلاف سه مناظره قبلی بحث‌های داغی داشت و مخاطبان بیشتری را جذب کرد تا جایی که مدیر عامل «تلوبیون» گفت: «در مناظره چهارم رشد ۲۱ درصدی مخاطب نسبت به مناظره قبلی را شاهد بودیم»

در مناظره شب گذشته بحث‌های چالشی مهمی از جمله موضوع «کرسنت»، « FATF» و «برجام» مطرح شد و جدال‌های لفظی پرشماری میان کاندیداها بخصوص «سعید جلیلی» و «مصطفی پورمحمدی» صورت گرفت.

*جدال سنگین جلیلی و پورمحمدی بر سر FATF و کرسنت

سعید جلیلی در این مناظره در واکنش به برخی سخنان پورمحمدی در خصوص FATF گفت: «آقای پورمحمدی در مورد FATF موارد اشتباهی را مطرح می‌کنند. شما می‌خواهید رئیس‌جمهور شوید! وقتی موضوعی را نمی‌دانید چگونه مطرح می‌کنید؟». سعید جلیلی با بیان طعنه‌هایی سنگین به پورمحمدی گفت: «ظاهرا آقای پورمحمدی آنچه در مورد FATF گفت، خواب نما شده بود. رئیس‌جمهور باید موضوعات را خوب بداند و با جمله‌ای که در راهرو می‌شنود تصمیم نگیرد»

پورمحمدی در ادامه این مناظره در واکنش به این جمله جلیلی مبنی بر اینکه «تو گفتی برنامه‌های خوبی داری، به من بده تا اجرا کنم» گفت: «من مثل شما ۱۵ سال برای ریاست جمهوری زنبیل نگذاشتم». جلیلی نیز در پاسخ به او تاکید کرد: «کار عمیق حزبی را می‌گویند زنبیل گذاشتن»

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به جلیلی گفت: «کسی به اسم زنگنه متهم است و می‌گوئید خیانت کرده؛ او هم می‌گوید شما ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید؛ از دادگاه تقاضا داریم زودتر رسیدگی کند. اما اینکه ملت بدانند چه خسارتی به ملت وارد شده و جزییاتش را بفهمند بد است؟ چرا فرار می‌کنید از مناظره؟»؛ جلیلی نیز در واکنش به سخنان او و با اشاره به «بیژن زنگنه» وزیر سابق نفت گفت: «جای متهم در دادگاه است نه آنکه بیاید در تلویزیون مناظره کند، اول باید در دادگاه حکم بگیرد اگر این‌طور باشد باید هر متهمی را طرف بحث قرار دهیم و در اختیارش تلویزیون بگذاریم. البته هیچ وقت ایشان به من نگفته بیا مناظره»

«علیرضا زاکانی» نیز در واکنش به موضوع کرسنت گفت: «در مورد کرسنت بنده مدعی آن هستم. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد را در مجموعه خودش بایگانی کرد. کرسنت دست‌پخت آقای خاتمی، زنگنه و روحانی است»

*لات بازی ویدئویی «زنگنه» در واکنش به سخنان جلیلی و زاکانی

«بیژن زنگنه» وزیر سابق نفت بلافاصله پس از طرح موضوع کرسنت با انتشار ویدئویی که حاوی جملات کوچه‌بازاری بود به سخنان جلیلی و زاکانی پاسخ داد و گفت: ««جلیلی و نوچه‌اش زاکانی هر وقت یک جای خلوت پیدا می‌کنند درباره کرسنت صحبت می‌کنند. داداش من حریفتم». زنگنه همچنین مدعی شد که «۲.۵ سال است به جلیلی گفته‌ام بیا درباره کرسنت مناظره کنیم، چرا فرار می‌کنی؟ به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می‌توانید در خیابان راحت راه بروید؟»

ادعای زنگنه درباره مناظره در موضوع کرسنت در حالی بود که برخی کاربران اعلام کردند «زنگنه حاضر به مناظره زنده با علیرضا زاکانی در خبرگزاری دانشجو نشده است»

*وقتی پزشکیان، «ظریف» را هم گردن نگرفت

«محمدباقر قالیباف» در مناظره دیشب وارد درگیری‌های سه‌ضلعی «پورمحمدی، جلیلی و زاکانی» نشد و بیشتر به برنامه‌های خود پرداخت بویژه طرح ۵ فوریتی خود در حوزه اقتصاد. اما در این میان چند مرتبه پزشکیان را خطاب قرار داد که یک نمونه از آن در واکنش به اظهارات «محمدجواد ظریف» درخصوص قانون اقدام راهبردی بود. قالیباف گفت: «درباره قانون اقدام راهبردی به صراحت مشاور آقای پزشکیان گفته قانون اقدام راهبردی مانع هرگونه کاری است، این در شرایطی است که مقام معظم رهبری فرمودند این قانون مبنای کار ما است؛ این تضاد و دوگانه را چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟»

پاسخ پزشکیان به قالیباف مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و با تیتر «پزشکیان، ظریف را هم گردن نگرفت» باز نشر شد. پزشکیان در این خصوص گفت: «حالا یکی (ظریف) یک چیزی گفته، که به دیدگاه من بر نمی‌گردد. من نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و حرکت به آن طرف می‌دانم»

*قاضی‌زاده هاشمی: سیاست خارجی جای ایده‌آلیسم هپروتی نیست

«امیرحسین قاضی‌زاده» نیز که در این مناظره بیشتر از سه مناظره قبلی فعال بود و سخنان داغی مطرح می‌کرد، در موضوع سیاست خارجی گفت: «سیاست خارجی جای شاعر مسلکی و ایده آلیسم هپروتی نیست؛ جای عمل است و نه شعار». او تحریم را نه بی تأثیر و نه آخر دنیا دانست و گفت: «هم باید مذاکره کرد و هم تلاش کرد آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع دشمن از طرف دشمن بخشکد»

دیدگاهتان را بنویسید