برای پذیرش تحصیلی کانادا از کجا شروع کنیم(راهنمای گام به گام )


مهاجرت به کانادا برای ادامه تحصیل یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد به‌منظور دریافت مجوز اقامت در این کشور انتخاب می‌کنند که به‌طور کلی نیاز به طی‌کردن مراحل مختلفی دارد.

کانادا با در اختیار داشتن تعدادی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا و همچنین ارائه شرایط مناسب برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی، به‌طور معمول مورد توجه بسیاری از متقاضیان ایرانی قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است شناخت کاملی درباره تمام شرایط و مراحل مورد نیاز داشت.

چرا مهاجرت تحصیلی به کانادا پرطرفدار است؟

کانادا با ایجاد زیرساخت‌های مناسب درزمینه آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، امنیتی و اقتصادی برای شهروندان خود و همچنین مهاجران بین‌المللی توانسته جایگاه خوبی را در سطح دنیا به‌دست آورد و به‌عنوان یک کشور مهاجرپذیر شناخته شود.

استانداردهای بالای آموزشی در اغلب دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور باعث می‌شود تا افراد زیادی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا ترغیب شوند، علاوه‌بر این مسئله برخی دیگر از دلایل مهم برای مهاجرت به کانادا عبارت‌اند از:

  • هزینه مناسب برای زندگی و تحصیل در کانادا
  • تنوع بالای رشته‌های تحصیلی
  • فرایند سریع و راحت برای مهاجرت به کشور کانادا
  • فرهنگ خوب مردم بومی و برخورد مناسب آن‌ها با مهاجران
  • ارائه امکانات رفاهی و ورزشی مناسب در مراکز آموزشی
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • توانایی کارکردن در کنار تحصیل برای دانشجویان

 

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

زمانی که قصد دارید تا برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنید، بهترین کار این است تا از تمامی شرایطی که این کشور برای مهاجران در نظر می‌گیرد به‌خوبی مطلع شوید که شامل موارد زیر هستند.

داشتن مدرک زبان برای مهاجرت به کشور کانادا

 

در مراکز آموزشی کانادا تدریس به زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود، ازاین‌رو برای مهاجرت و تحصیل در کالج‌ها یا دانشگاه‌های این کشور باید تسلط کافی بر زبان‌های مورد نظر داشته باشید.

در واقع اینکه کدام کالج یا دانشگاه را برای ادامه تحصیل و مهاجرت به کانادا انتخاب می‌کنید، در تعیین نوع مدرک زبان مورد نیاز شما تاثیرگذار است که باید توانایی کسب نمره کافی برای هرکدام از آن‌ها را داشته باشید.

در اغلب کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا معتبرترین مدرک زبان انگلیسی مورد پذیرش، آیلتس است که بسیاری از آن‌ها حداقل نمره قبولی برای متقاضیان خارجی را ۶.۵ در نظر می‌گیرند.

ازسوی‌دیگر اگر بخواهید زبان فرانسوی را برای ادامه تحصیل در کشور کانادا انتخاب کنید، در این صورت ارائه مدرک زبان از آزمون‌های معتبری همچون DALF، TCF و TEF یکی از شرایط مهم به‌شمار می‌رود.

شرایط سنی مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

معمولا بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا برای پذیرش افراد محدودیت‌های سنی خاصی را در نظر می‌گیرند که درصورت نداشتن این شرایط احتمال اینکه درخواست شما رد شود خیلی بیشتر است.

در همین راستا باید گفت اغلب متقاضیانی که برای مهاجرت به کانادا درخواست می‌دهند، با توجه به مقطع مورد نظر خود درصورت قرارداشتن در بازه‌های سنی به شرح زیر شانس بیشتری جهت دریافت ویزای کانادا دارند:

  • برای تحصیل در کالج سن 18 تا 25 سال
  • مقطع کارشناسی بین 18 تا 27 سال
  • کارشناسی ارشد 22 تا 32 سال
  • سن مناسب برای مقطع دکتری 25 تا 40 سال

شرایط مهاجرت به کانادا با داشتن گپ تحصیلی

بهتر است به این نکته دقت داشته باشید که منظور از گپ تحصیلی فاصله بین دریافت آخرین مدرک شما تا زمان ارائه درخواست برای پذیرش در یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا است.

در مواقعی که قادر باشید برای گپ تحصیلی خود دلایل قابل قبولی ارائه دهید امکان دریافت ویزای کانادا برای شما وجود دارد که برخی از مهم‌ترین موارد شامل داشتن سابقه شغلی مرتبط با رشته، ارائه مدارک پزشکی برای دوران نقاهت، انگیزه‌نامه قوی و مدارکی برای اثبات ارتقای سطح زبان است.

ارائه تمکن مالی کافی برای مهاجرت به کانادا

یکی دیگر از مهم‌ترین شرایطی که باید به‌منظور مهاجرت به کشور کانادا در نظر بگیرید مربوط به ارائه تمکن مالی است که در واقع نشان می‌دهد شما در مدت‌زمان حضورتان توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را دارید.

مبلغی که شما برای تحصیل در یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا نیاز دارید متفاوت است و هرکدام از آن‌ها شهریه‌های مختلفی را برای این منظور در نظر می‌گیرند که براساس مقطع تحصیلی تغییر می‌کند.

هزینه‌های لازم برای زندگی در کانادا نیز شامل اجاره خانه، خوردوخوراک، پوشاک، دسترسی به خدمات عمومی، رفت‌وآمد و دیگر موارد مورد نیاز است که با توجه به ایالت انتخابی شما متفاوت خواهد بود.

سوابق تحصیلی مناسب برای مهاجرت به کانادا

 

شرط معدل برای ادامه تحصیل در یکی از مراکز آموزشی کانادا را نیز باید به‌عنوان یکی از شرایط مهم و اساسی در نظر بگیرید که به‌طور معمول برای اغلب دانشگاه‌ها داشتن معدل بالای 15 لازم است.

البته شایان ذکر است که مهاجرت تحصیلی به کانادا با معدل پایین نیز امکان‌پذیر خواهد بود اما برای این منظور متقاضی باید کارهای پژوهشی و مقاله‌های معتبری را ارائه دهد و سعی کند رزومه خوبی داشته باشد.

نوشتن یک انگیزه‌نامه مناسب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

درزمینه راهنمای مهاجرت به کانادا با استفاده از روش تحصیلی، ارائه یک انگیزه‌نامه مناسب نیز از اهمیت بالایی برخودار است که تاثیر زیادی در رد یا پذیرش درخواست شما دارد.

انگیزه‌نامه تحصیلی که به‌طور معمول با عنوان SOP نیز شناخته می‌شود نوعی مقاله به‌شمار می‌رود که تمامی دستاوردهای شما و برنامه‌ای را که برای ادامه تحصیل در نظر دارید، بیان می‌کند.

در این متن باید به‌درستی تمامی اهداف، انگیزه‌ها، مهارت‌های فردی و دلایلی برای توجیه اینکه شما یک فرد مناسب جهت پذیرش ازسوی دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا هستید، ارائه دهید که شیوه نگارش نیز مهم است.

مراحل لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی کانادا

زمانی که اطلاعات کافی درخصوص شرایط عمومی مهاجرت به کشور کانادا با استفاده از روش تحصیلی به‌دست آورید برای اینکه شانس خود را برای دریافت پذیرش تحصیلی کانادا افزایش دهید، بهتر است مراحل زیر را به‌درستی پیگیری کنید.

فرایندهای اولیه تا قبل‌از ارائه درخواست مهاجرت به کانادا

گذراندن دوره‌های کلاس زبان برای ارتقای سطح خود و شرکت در آزمون‌های معتبر از سری اقدام‌هایی به‌شمار می‌رود که باید در هنگام تصمیم برای مهاجرت به کشور کانادا انجام دهید.

ازآنجایی‌که طبق قوانین دانشگاه‌های دولتی ایران افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند تا مدت‌زمان مشخصی اجازه دریافت مدرک اصلی خود را ندارند، باید برای ارائه درخواست مهاجرت در ابتدا مدرک خود را آزاد کنید.

دیگر فرایند مهم این خواهد بود که یک مرکز مناسب را برای ترجمه‌کردن مدارک خود انتخاب کنید چراکه در بسیاری از موارد دلیل اصلی ریجکت‌شدن افراد، ترجمه غیراصولی مدارک است.

رشته و مقطع مورد نظر برای تحصیل در کانادا را انتخاب کنید

برای مهاجرت به کانادا و ادامه تحصیل در کالج‌ها یا دانشگاه‌های معتبر این کشور باید به‌دنبال انتخاب رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود باشید و برای این منظور بررسی‌های لازم را انجام دهید.

نکته قابل توجه در این زمینه مربوط به افرادی است که قصد دارند تا یک مقطع تحصیلی را به‌صورت مجدد بگذرانند یا اینکه به‌دنبال تغییر گرایش رشته تحصیلی خود هستند که در این صورت نوشتن تمامی دلایل در انگیزه‌نامه ضروری خواهد بود.

انتخاب دانشگاه و شهر مورد نظر برای تحصیل در کانادا

در کانادا بیش از 200 دانشگاه دولتی و خصوصی در کنار کالج‌های متنوعی وجود دارد که در ایالت‌های مختلف مستقر هستند، در همین راستا یکی از گام‌های ضروری برای مهاجرت به کانادا انتخاب یکی از مراکز آموزشی مناسب است.

شما باید متناسب با خواسته‌ها و اولویت‌های خود یکی از دانشگاه‌های کانادا را انتخاب کنید که معمولا مهم‌ترین ملاک‌ها براساس شهریه، امکانات آموزشی، شهر مورد نظر، رتبه جهانی یا نوع رشته است.

جدا از اینکه دولت کانادا برای ارائه پذیرش تحصیلی به متقاضیان خارجی شرایط مختلفی را در نظر می‌گیرد که معمولا برای اغلب افراد یکسان است، معمولا در هر ایالت و دانشگاه نیز قوانین خاصی وجود دارد.

برای این منظور لازم است که سوابق تحصیلی و شرایط خودتان را مد نظر قرار دهید و بعداز اینکه فهرستی از دانشگاه‌های مختلف را انتخاب کردید با مراجعه به وب‌سایت رسمی آن‌ها اطلاعات لازم درباره قوانین و شرایط را به‌دست آورید.

تعدادی از بهترین دانشگاه‌های کانادا که می‌توانید انتخاب کنید شامل تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل، مونترال، آلبرتا، مک مستر، کلگری و اتاوا هستند، ازطرفی برای معرفی کالج‌های برتر این کشور نیز باید به مواردی همچون هامبر، سنکا، سنتیال، جرج براون و نیاگارا اشاره کرد.

درضمن برای مهاجرت به کانادا، بهترین شهرهایی که جهت تحصیل می‌توانید در نظر بگیرید شامل ونکوور، مونترال، تورنتو و اتاوا هستند که باید با توجه به قوانین و هزینه‌های زندگی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

آماده‌کردن مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

 

هنگامی که نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود را دریافت می‌کنید، آماده‌کردن دیگر مدارک برای دریافت ویزا یک فرایند ضروری است که باید با دقت زیادی این کار را انجام دهید. مهم‌ترین مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • مدارک هویتی همچون پاسپورت و شناسنامه
  • تمامی مدارک مربوط به آخرین مقطع تحصیلی
  • ارائه یک گواهی عدم سوء پیشینه
  • عکس متقاضی که به تازگی گرفته شده است.
  • رزومه تحصیلی به همراه تمامی مقاله‌های علمی و فعالیت‌های پژوهشی
  • در اختیار داشتن مدارکی برای اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان معتبر با داشتن نمره قابل قبول برای پذیرش تحصیلی در کانادا
  • توصیه‌نامه‌ای که ازطرف اساتید دانشگاهی دریافت می‌کنید و معمولا برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اهمیت دارد.

در کنار تمامی این موارد که معمولا تمام متقاضیان باید ارائه دهند، ممکن است برخی از دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجویان خارجی نیاز به تکمیل فرم‌ها و مدارک دیگری داشته باشند که باید از آن‌ها مطلع شوید.

پرداخت هزینه‌های مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا

شما برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور باید هزینه‌های مختلفی را بپردازید که تمامی پرداخت‌ها به حساب سفارت کانادا واریز می‌شوند و لازم است پرینت آن‌ها را نزد خود نگه دارید تا همراه پرونده به کارشناسان مربوط تحویل داده شود.

چنانچه این فرایندها به‌صورت اینترنتی انجام شود شما باید در کنار هزینه مورد نیاز جهت دریافت ویزا، مبالغی را نیز برای خدمات بیومتریک یا انگشت‌نگاری پرداخت کنید که امکان دارد در هر دوره زمانی تغییر کند.

درصورتی‌که ریجکت شوید و درخواست شما مورد پذیرش سفارت کانادا قرار نگیرد به‌طور معمول هزینه‌های پرداختی برای این کار قابل استرداد نیست و هر بار باید مجدد این مبلغ را بپردازید.

مراجعه به سفارت کانادا و دریافت ویزا

 

در آخرین گام و زمانی که تمامی مراحل مورد نیاز برای دریافت ویزای مهاجرت به کانادا را به‌درستی پشت سر گذاشتید، باید برای انجام فرایندهای انگشت‌نگاری وقت سفارت بگیرید و کارهای نهایی را انجام دهید.

شما باید فیش پرداخت به همراه مدارک مورد نیاز را در اختیار سفارت کانادا قرار دهید تا بررسی‌های لازم انجام شود و درصورتی‌که هیچ‌گونه نقصی در آن‌ها وجود نداشته باشد احتمال اینکه سریع‌تر بتوانید ویزا بگیرید، افزایش پیدا می‌کند.

بهتر است دقیقا مطابق با روز و ساعتی که برای نوبت سفارت شما در نظر گرفته شده، در محل حاضر شوید تا تمام کارها مطابق با روال قانونی طی شود و مشکلی از این بابت نداشته باشید.

بعداز اینکه فرایندهای مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی به کانادا انجام شد، ویزایی با تاریخ اعتبار مشخص در اختیارتان قرار می‌گیرد که زمان آن متناسب با مقطع تحصیلی تعیین می‌شود و تنها در این بازه اجازه حضور در کانادا را دارید.

با توجه به اینکه کشور کانادا سفارت فعالی در ایران ندارد معمولا متقاضیان باید برای این منظور به یکی از مراکز موجود در کشورهایی همچون ترکیه، ارمنستان، امارات و آذربایجان مراجعه کنند.

موسسه مهاجرتی ایران کانادا؛ راهی آسان برای پذیرش تحصیلی

ازآنجایی‌که وجود هرگونه مشکل در یکی از مراحل لازم برای مهاجرت به کانادا و تحصیل در این کشور باعث می‌شود تا روند کار شما خیلی وقت‌گیر باشد و هزینه‌های بیشتری را به‌وجود آورد، دریافت راهنمایی‌های لازم از کارشناسان موسسه مهاجرتی ایران کانادا اقدامی کمک‌کننده برای شما خواهد بود.

موسسه مهاجرتی ایران کانادا با در اختیار داشتن بیش از 15 سال سابقه اجرایی درزمینه دریافت ویزای تحصیلی کانادا و با توجه به کسب رضایت بالا ازسوی متقاضیان، به شما کمک می‌کند تا این فرایند را طبق روال قانونی و سریع‌تر پیش ببرید.

جمع‌بندی

برای مهاجرت به کانادا با استفاده از روش تحصیلی تمامی افراد باید مراحل مورد نیاز برای این کار را با دقت بالایی انجام دهند که شامل انتخاب رشته و مقطع تحصیلی، پیداکردن دانشگاه و شهر مناسب در کانادا، ارائه مدارک، پرداخت هزینه و مراجعه به سفارت است.

در کنار این موارد، داشتن شرایط عمومی مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور نیز از اهمیت بالایی برخودار است که مربوط به مواردی همچون سوابق تحصیلی، سطح ربان، تمکن مالی و سن می‌شود.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید