نوکیا با سرمایه‌گذاری ۲٫۳ میلیارد دلاری، سوار قطار هوش مصنوعی می‌شود


نوکیا با پیشنهادی به ارزش ۲٫۳ میلیارد دلار برای تصاحب Infinera، سازنده‌ی آمریکایی تجهیزات شبکه‌های اپتیکال، قصد دارد سهمی از بازار چند میلیارد دلاری مرتبط با توسعه‌ی مراکز داده‌ی هوش مصنوعی به‌دست آورد.

پیشنهاد نوکیا برای خرید Infinera به شرکت فنلاندی کمک می‌کند از رقیب خود یعنی Ciena پیشی بگیرد و با ۲۰ درصد سهم بازار، به دومین فروشنده‌ی بزرگ بازار شبکه‌های اپتیکال تبدیل شود. البته هواوی با‌توجه‌به حضور کمرنگ شرکت‌های غربی در چین، همچنان در رتبه‌ی اول قرار دارد.

سازندگان تجهیزات مخابراتی که با کاهش فروش تجهیزات نسل پنجم (5G) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به‌دنبال راه‌هایی برای تنوع بخشیدن به بازارهای خود و ورود به حوزه‌های درحال رشد مانند هوش مصنوعی هستند.

تصمیم نوکیا برای ورود به بازار هوش مصنوعی به این شرکت اجازه می‌دهد درآمد خود را با افزایش فروش تجهیزات به شرکت‌های بزرگ فناوری ازجمله آمازون، آلفابت و مایکروسافت که میلیاردها دلار برای ساخت مراکز داده‌ی جدید جهت پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزایش دهد.

پکا لوندمارک، مدیرعامل نوکیا در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «زمان‌بندی خرید Infinera درست درحالی‌که انتظار بهبود بازار را داریم، بسیار ایدئال است. هوش مصنوعی باعث ایجاد سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در مراکز داده شده است و یکی از جذابیت‌های کلیدی این خرید، افزایش قابل‌توجه حضور ما در مراکز داده است.»

مراکز داده از شبکه‌های انتقال اپتیکال (کابل‌های شیشه‌ای که سیگنال‌های دیجیتال را منتقل می‌کنند) برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های الکترونیکی بهره می‌برند. به‌گفته‌ی لوندمارک، Infinera به‌ویژه در ارتباطات درون مراکز داده، بسیار قدرتمند است و این حوزه، یکی از سریع‌ترین بخش‌های درحال رشد در کل بازار فناوری ارتباطات خواهد بود.

نوکیا ۷۰ درصد از مبلغ خرید Infinera را به‌صورت نقدی و مابقی را به‌صورت سهام پرداخت خواهد کرد. این شرکت انتظار دارد پس‌از نهایی‌شدن معامله در سال آینده، حدود ۲۱۳ میلیون دلار در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند.

دیدگاهتان را بنویسید