ژاپن با فیبر نوری به سرعت خارق‌العاده ۴۰۲ ترابیت‌برثانیه دست یافت


به گزارش TomsHardware، پژوهشگران مؤسسه‌ی ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات ژاپن (NICT) به‌همراه سایر مؤسسات، موفق به ثبت رکورد جدیدی با سرعت خارق‌العاده ۴۰۲ ترابیت‌برثانیه روی کابل‌های فیبر نوری متداول موجود در بازار شدند.

موسسه NICT و چند مؤسسه‌ی دیگر، در این آزمایش توانستند سیگنال‌ها را از طریق ۱۵۰۵ کانال طی مسافت ۵۰ کیلومتری (حدود ۳۱ مایل) کابل فیبر نوری ارسال کنند. برای دستیابی به سرعت انتقال ۴۰۲ ترابیت‌بر‌ثانیه، از شش نوع تقویت‌کننده و یک اکولایزر استفاده شد که از پهنای باند بلااستفاده ۳۷ تراهرتز بهره می‌برد.

در آزمایش انجام شده از تقویت‌کننده‌های دوپ شده با تُلیم نیز استفاده شد. تقویت کننده‌های نوری نیمه‌رسانا و تقویت کننده‌های رامان استفاده شده، سرعت انتقال ۲۵۶ ترابیت‌برثانیه را در پهنای باندی حدود ۲۰ تراهرتز به‌دست آوردند.

حداکثر سرعت قابل دستیابی آزمایش انجام شده توسط NICT، حدود ۲۵ درصد بیشتر از رکورد قبلی ظرفیت انتقال داده و ۳۵ درصد افزایش در پهنای باند انتقال را نشان می‌دهد. این دستاورد با فناوری که درحال‌حاضر توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابل دستیابی است.

این آزمایش همچنین نشان می‌دهد که فناوری تقسیم طول موج (WDM) که درحال‌حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند با استفاده از باندهای کاوش‌نشده، تمامی انتقالات اصلی را پوشش دهد و این سرعت‌ها را ارائه کند.

با اینکه تحقیقات زیادی به منظور دستیابی به سرعت‌های انتقال داده‌ی بیشتر انجام می‌شود، اما اکثر این تلاش‌ها با کابل‌های جدید که از چندین فیبر نوری و سخت‌افزارهای جدید‌تر استفاده می‌کند، صورت می‌گیرد. استقرار چنین سخت افزارهایی برای مناطق کم‌تر توسعه یافته که هنوز از کابل‌های مسی استفاده می‌کنند عملاً غیر ممکن خواهد بود و ایجاد آن‌ها هزینه‌ تولید را بالا خواهد برد.

با دستیابی به سرعت‌های بالقوه‌ی «فراتر از 5G» از طریق کابل‌های موجود در بازار، به احتمال زیاد نسل جدیدی از خدمات اینترنتی شکل خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید