صنعا حرف آخر را در میدان می‌زند



«صنعا در مقابل پیشنهادهای جدید و جذاب واشنگتن که از سوی میانجی‌ها دریافت کرد، بر پیام‌های نظامی خود برای واشنگتن افزود و به تازگی از ورود تسلیحات دریایی جدید به میدان نبرد از جمله یک شهپاد با قدرت تخریبی بالا و فناوری پیشرفته، خبر داد.»

به گزارش ایسنا، روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان در تحلیلی درباره آخرین تحولات دریای سرخ نوشت: «همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات میان گروه‌های یمنی از روز یکشنبه در مسقط با نظارت سازمان ملل و با حضور چشمگیر عربستان، آمریکا تیم لیندرکینگ، فرستاده خود در یمن را به منطقه اعزام کرد تا در راستای ایجاد نفوذ دیپلماسی تلاش کند که منجر به کاهش تنش نظامی شود که نیروهای صنعا در چارچوب عملیاتشان در دریای سرخ، خلیج عدن، اقیانوس هند و دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند. همزمان با این تلاش‌ها، آمریکا اما حضور نظامی‌اش در این محدوده را پس از عقب‌نشینی ناو هواپیمابر آیزنهاور و تعلیق در استقرار ناو جایگزین موسوم به روزولت کاهش داد. وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که لیندرکینگ این هفته برای پیگیری مذاکرات درخصوص حملات نظامی در دریای سرخ و مساله بازداشت‌های اخیر دیپلمات‌ها، کارمندان سازمان ملل و نهادهای غیردولتی بین‌المللی در صنعا، به عربستان و عمان سفر خواهد کرد. این وزارتخانه در ادامه با تاکید دوباره بر حمایت جدی خود از برقراری صلحی پایدار و فراگیر در یمن برای مردم این کشور مدعی شد که عملیات‌های یمن در دریای سرخ، پیشرفت در زمینه دستیابی به راه‌حلی دائمی برای درگیری‌ها در یمن را به خطر می‌اندازد و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای یمنی‌ها را با مانع روبرو می‌کند. همچنین در ادامه این بیانیه آمده است، فرستاده آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای نشستی با همتایان خود جهت بررسی اقدامات لازم برای آرام کردن شرایط فعلی و حمایت از مردم یمن است.

همزمان صنعا پیشنهادهای جدید و جذابی را که واشنگتن چند روز قبل از طریق میانجی‌های بین‌المللی ارائه کرده بود، دریافت کرد. برخی منابع در صنعا در گفتگو با روزنامه الاخبار اظهار کردند که آمریکا برای حمایت از هرگونه توافقی که منجر به حل‌وفصل پرونده حقوق‌ها شده و به اختلافات مالی و پولی موجود در یمن پایان دهد، اعلام آمادگی کرد. همین مسئله نشان می‌دهد که آمریکا عامل شکست در رسیدن به توافق‌ها میان گروه‌های یمنی است و در تنش اقتصادی اخیری که کابینه یمنی وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی در عدن علیه بخش بانکی صنعا به راه انداخته، دست دارد. اما صنعا با رونمایی از یک تسلیحات دریایی جدید که اخیراً آن را وارد ناوگان نیروی دریایی خود کرده، بر ارسال پیام‌های نظامی‌اش برای واشنگتن افزود و یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه اعلام کرد که نیروی دریایی یمن یک قایق نظامی بدون سرنشین جدید را وارد میدان نبرد کرده است. او با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد، این قایق که از قدرت تخریبی بالا و فناوری پیشرفته برخوردار است، در عملیات علیه کشتی «ترنس ورلد ناویگتور» مورد استفاده قرار گرفت. همچنین رسانه جنگی یمن روز یکشنبه تصاویری از عملیات انجام شده توسط قایق طوفان ۱ و حمله هفته گذشته آن به این کشتی در دریای سرخ را منتشر کرد. در این تصاویر سرعت قایق یاد شده در هدفگیری و قدرت مانور آن به نمایش گذاشته شد.

در حالی که برخی منابع نظامی در صنعا در گفتگو با الاخبار تایید کردند که مسوولان دولتی تماس‌هایی از سوی کشورهای متعددی دریافت کردند که در آن بار دیگر پایبندی خود را به تصمیمات یمن درخصوص ممانعت از عبور کشتی‌ها از دو دریای سرخ و مدیترانه به مقصد بنادر واقع در فلسطین اشغالی اعلام کرده و از صنعاء خواستند کشتی‌های آنها را به اهداف نظامی‌اش تبدیل نکند، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای مدعی شد که یک حمله دریای گسترده را در دریای سرخ ناکام گذاشت. سنتکام در بیانیه خود مدعی شد که با هفت فروند پهپاد مقابله کرده و توانسته آنها را در دریای سرخ رهگیری و ساقط کند، همزمان حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه شهر حدیده دوباره انجام شد.

در تحولی قابل توجه، گروهی که خود را «آزادگان یمن» می‌نامد، اعلام کرد که در کنار صنعاء وارد عملیات مقابله با رژیم صهیونیستی می‌شود. برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدیویی را منتشر کردند که در آن یک مرد با صورت پوشیده شده با چفیه‌ای فلسطینی، از عدن آغاز عملیاتی در حمایت از نوار غزه را اعلام کرد و با اشاره به تصمیماتی که بانک عدن بر اساس سیاست‌های دیکته شده از خارج در پی کمک‌های صنعاء از غزه، علیه اقتصاد یمن اتخاذ کرد، گفت که این گروه هرگز به صهیونیست‌ها و دنباله‌روهایشان اجازه نخواهد داد مسائل داخلی یمن و بانک مرکزی را به بازی گرفته و آن را بهانه‌ای برای متوقف کردن حمایت‌ها از غزه در دریای سرخ و خلیج عدن قرار دهند.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید