فردی که مسکن مهر را یتیم کرد الان مدعی شده است



معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده اما فرآیند صدور پروانه حدود ۴۰ مرحله است که باید طی شود، نباید کاندیداهای محترم ریاست جمهوری بحث مسکن را سیاسی کنند. حاضریم در یک نشست با آقای پزشکیان موضوعات فنی را درباره نهضت ملی مسکن توضیح دهیم. از سوی دیگر کسی که مسکن مهر را یتیم کرد الان خودش مدعی شده است.

به گزارش ایسنا، هادی عباسی در نشستی خبری درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: موضوعاتی که در مناظره دیشب توسط یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری درباره ساخت مسکن ارایه شد ناقص، فاقد اطلاعات بود و به صورت بخشی بود.

وی افزود: طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش شهری و روستایی اجرا می‌شود. چیزی که توسط یکی از کاندیداها ارایه شد به نظر می‌رسد فقط بخش شهری بود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وقتی ما زمین را تخصیص می‌دهیم اولین گام آماده‌سازی است. متقاضیان مشخص شده و مردم پول واریز می کنند. آماده‌سازی یک فرآیند زمان‌بر و هزینه‌بر است. باید کاربری‌ها، خدمات روبنایی، خیابان‌ها و بسیاری مولفه‌های دیگر مشخص شود در غیر این صورت پروانه صادر نمی‌شود. اینکه پروانه را صرفا ملاک ساخت مسکن قراردهیم یعنی نگاه بخشی و ناقص داریم.

عباسی با بیان اینکه حدود ۴۰ مرحله باید قبل از صدور پروانه طی شود گفت: همه این کارها باید شود و پول شهرداری پرداخت شود تا پروانه ساخت صادر کند. اینکه مسائل فنی را با مسائل سیاسی تلفیق کنیم اشتباه است. الان در آستانه جهش تولید مسکن هستیم. بر اساس برنامه هفتم بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به منظور ساخت مسکن باید ملحق شود که اگر از تراکم استفاده نکنیم قابلیت ساخت شش میلیون واحد مسکونی را دارد.

آمادگی داریم با آقای پزشکیان گفت و گو کنیم

نباید در گفت‌وگوهای سیاسی، مسکن مردم تحت تاثیر قرار گیرد. هرکس سر کار می‌آید باید مشکل مسکن مردم را حل کند. بعضی دولتها در سالهای گذشته شانه خالی کردند. فارغ از اینکه در دولت آینده چه کسی رییس جمهور، چه کسی وزیر یا معاون وزیر می‌شود باید توسط خبرنگاران مطالبه مسکن انجام شود. پروژه ۲.۶ میلیون واحدی که الان شرع شده حداکثر باید دو ساله به اتمام برسدوی تاکید کرد: ما چند بار اعلام آمادگی کردیم آخرین وضعیت ساخت مسکن را به آقای پزشکیان توضیح دهیم. الان هم این آمادگی راداریم که اگر هر دو کاندیدای حاضر علاقه‌مند باشند توضیحات لازم را در این زمینه به آنها ارایه  کنیم. مسکن مساله واقعی مردم است نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد. وقتی مردم مشکل مسکن دارند و قانون تاکید کرده که نیاز مردم را تامین کنیم نمی‌توانیم از کنار آن بگذریم.

عباسی با بیان اینکه مسکن‌سازی فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، کاهش تورم و صادرات خدمات فنی و مهندسی است تصریح کرد: در حال حاضر شرکتهای چینی در روسیه مسکن می‌سازند. من بیان کردم شرکتهای ایرانی هم این آمادگی را دارند که در روسیه مسکن بسازند. البته در کشور خودمان مساله اصلی تامین مالی است که سیستم بانکی اقتصاد کشور را زمین گیر کرده است. امیدواریم هرکس رییس جمهور می‌شود تناسب اختیار و مسئولیت را در سیستم بانکی اعمال کند.

بیش از ۶۰۰ هزار مسکن تحویل شده است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲.۶ میلیون واحد نهضت ملی مسکن بیش از ۶۰۰ هزار واحد تحویل شده که ۱۳۰ هزار واحد آن مسکن مهر است. متوسط پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز ۳۰ درصد است اما دائما پروژه تعریف می‌شود. مثلا یکدفعه ۱۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد که میانگین پیشرفت کل پایین می‌آید. بنابراین ممکن است میانگین همواره روی ۳۰ درصد باقی بماند.

وی با اشاره به پروژه اقدام ملی مسکن دولت قبل خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی با کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی به ما تحویل شد. ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیز در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. می‌گویند کار را که کرد، آن‌که تمام  کرد. کارهای رها شده را وقتی می‌بینیم شرایط سخت را متوجه می‌شویم. اینها زحمت و انرژی می‌برد. کار دولتها و کار نظام است. آنچه می توان برای این دولت فاکتور کرد مسئولیت‌پذیر بودن آن در حوزه مسکن است.

عباسی درباره اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن، قانون ساماندهی اجاره، مالیات خانه‌های خالی، الزام به ثبت املاک در این دولت انجام و به صورت فعالانه کار شد. اینکه گفته شود مسکن به ما ربطی ندارد بسیار خطرناک است و به ضرر مستاجران تمام می‌شود. مساله مسکن را باید با جدیت دنبال کرد. می‌خواهیم داشبورد مدیریتی ارایه کنیم که تک تک پروژه‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم.

مسکن مردم را سیاسی نبینیم

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نباید در گفت‌وگوهای سیاسی، مسکن مردم تحت تاثیر قرار گیرد. هرکس سر کار می‌آید باید مشکل مسکن مردم را حل کند. بعضی دولتها در سالهای گذشته شانه خالی کردند. کسی که رییس جمهور می شود باید اصل ۳ و ۳۱ قانون اساسی را بخواند. مسکن در کنار بهداشت و آموزش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده قرار دارد. فارغ از اینکه چه کسی رییس جمهور، چه کسی وزیر یا معاون وزیر می‌شود باید توسط خبرنگاران مطالبه مسکن انجام شود. پروژه ۲.۶ میلیون واحدی که الان شرع شده حداکثر باید دو ساله به اتمام برسد.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر گفت: به تازگی آماری هم آقای آخوندی منتشر کردند که صرفا در بحث انبوه‌سازی و اجاره ۹۹ ساله بود. نباید به این صورت بخش به بخش اطلاعات ارایه شود. کسی که مسکن مهر را یتیم کرد الان خودش مدعی شده است. ما داریم تمام تلاش خود را برای تکمیل این طرح انجام می‌دهیم. ۱۳۰ هزار واحد تکمیل شده و ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده که امیدواریم درصد قابل توجهی از آنها تکمیل شود. حدود ۲۰ درصد هم درگیر مسائل حقوقی است که آن هم در حال پیگیری است.

عباسی یکی از معضلات ساخت مسکن را عدم تامین منابع توسط سیستم بانکی دانست و گفت: گلوگاههایی در سیستم بانکی داریم که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. بانکها تنها شرکتهایی هستند که اختیار خلق پول ملی دارند. بحث ما این است که بانکها متناسب با اختیارات خود باید مسئولیت بپذیرند. در حال حاضر عدم تناسب بین اختیار و مسئولیت را در بانک‌های خصوصی را شاهدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هرکس رییس‌جمهور می‌شود اقدامش این باشد که بانکها را ملزم به پرداخت تسهیلات کند. اگر بانک‌ها نمی‌خواهند به مسکن وام بدهند بانک مرکزی باید به بخش مسکن خط اعتباری بدهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید