جینسینگ چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟


دو نوع اصلی از جینسینگ وجود دارد: جینسینگ آسیایی یا کره‌ای (Panax ginseng) و جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius). مطالعات نشان می‌دهند انواع مختلف جینسینگ مزیت‌های متفاوتی دارند. به‌نوشته‌ی وب‌سایت وب ام‌دی، در طب سنتی چین، اثر محرک جینسینگ آمریکایی کمتر از جینسینگ آسیایی درنظر گرفته می‌شود. گرچه بسیاری از گیاهان دیگر (مانند جینسینگ سیبری) جینسینگ نامیده می‌شوند، آن‌ها حاوی ماده فعال جینسنوزید نیستند.

فواید جینسینگ

جینسینگ از دیرباز برای درمان مشکلات پزشکی خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گرچه بیشتر مزیت‌های آن به‌طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته است. شواهد پراکنده حاکی از آن است که ریشه جینسینگ ممکن است در موارد زیر مفید باشد:

تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا: جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عصاره جینسینگ آمریکایی ممکن است دفعات و شدت سرماخوردگی را در بزرگسالان کاهش دهد. مطالعه‌ای نیز نشان داده است جینسینگ دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی قوی است و ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند.

پیشگیری از آنفلوآنزا: پژوهش‌ها درباره اثرات جینسینگ روی موش‌ها، به ارتباط احتمالی بین جینسینگ و درمان و پیشگیری از آنفلوانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی اشاره می‌کند. یافته‌های مطالعه دیگری نشان می‌دهد عصاره جینسینگ قرمز (نوع مرغوب‌تر جینسینگ) می‌تواند موجب بهبود بقای سلول‌های بافت پوشش ریه آلوده به ویروس آنفلوانزا شود.

تنظیم قند خون: چندین مطالعه روی انسان‌ها نشان داده است که جینسینگ ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.

بهبود تمرکز: شواهد اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد جینسینگ ممکن است در کوتاه‌مدت موجب افزایش تمرکز و یادگیری شود.

افزایش انرژی: جینسینگ ممکن است به تحریک فعالیت فیزیکی و ذهنی در افرادی که احساس ضعف و خستگی می‌کنند، کمک کند. مطالعه‌ای روی ۲۱ مرد و ۶۹ زن نشان داد که جینسینگ در مبارزه با خستگی مزمن موثر است.

کاهش التهاب: برخی مطالعات نشان می‌دهند جینسینگ ممکن است به مهار بیماری‌های التهابی کمک کند.

مقابله با سرطان: جینسینگ ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مفید باشد. جینسنوزیدهای موجود در جینسینگ به کاهش التهاب کمک می‌کنند و به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، کمک کند و می‌تواند اثرات جانبی را کاهش و اثربخشی برخی از درمان‌های سرطان را افزایش دهد.

جینسینگ همچنین به عنوان راهی برای بهبود خلق‌وخو، افزایش استقامت و همچنین درمان موارد زیر مورد مطالعه قرار گرفته است:

  • بیماری قلبی
  • اختلال نعوظ
  • هپاتیت C
  • فشار خون بالا
  • علائم یائسگی

مقدار مصرف جینسینگ

مقادیر استاندارد مصرف جینسینگ برای هیچ وضعیتی تعیین نشده است. از سوی دیگر، کیفیت و ترکیبات فعال موجود در مکمل‌های مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این امر ایجاد دوز استاندارد را دشوار می‌کند. بیشتر مطالعات پژوهشی دوز روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم عصاره جینسینگ کره‌ای یا نیم تا دو گرم ریشه خشک آن را پیشنهاد می‌کنند. هنگامی که به شکل کپسول مصرف شود، دوز جینسینگ معمولا بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم در روز متغیر است.

جینسینگ را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید. از آنجایی که ریشه جینسینگ گران است، این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان نامعتبر آن را با ترکیبات دیگر مخلوط کنند و مقدار جینسینگ موجود در محصول کمتر از مقدار ذکر‌شده روی جعبه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید