از بین رفتن ظرفیت های گردشگری ادبی در اصفهان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری ادبی یکی از انواع گردشگری در جهان است که طرفداران خود را به خود جذب می کند. این نوع گردشگری در قالب ادبیات و بر اساس شخصیت ها، مکان ها یا دیگر عناصر فرهنگی شکل می گیرد. در ایران و به خصوص اصفهان ظرفیت های زیادی برای فعال شدن گردشگری ادبی وجود دارد که به آن توجه نشده است.

ادبیات یکی از مهم ترین برندهای ایرانی در جهان و جامعه بین المللی به شمار می رود، بسیاری از نویسندگان، شاعران و داستان نویسان ایرانی در جهان شهرت دارند و حتی شهرت شعر ایران به مهم ترین مجامع بین المللی مانند سازمان ملل رسیده است. . اما ایرانگردی آنگونه که هست و شاید نتوانسته از این توان مهم برای جذب و توسعه گردشگری استفاده کند جری به آرامی

از این رو انجمن علمی گردشگری دانشگاه هنر اصفهان با همکاری 30 انجمن دانشجویی و ادبی، ظهر جمعه جشنواره ای را با عنوان «گردشگری ادبی و موزه های ادبی ایران» در قالب یازده نشست مجازی برگزار کرد. در اولین جلسه این جشنواره ظرفیت های گردشگری ادبی در استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه شبنم خاکییکی از اعضای هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان به معرفی گردشگری و میراث ادبی استان اصفهان پرداخت و به مزیت های ویژه این شکل از گردشگری اشاره کرد.

الترابی برای موارد مهم مانند مدیریت رویداد و برگزاری جشنواره ها با استفاده از میراث ادبی ملموس و ناملموس شهر اصفهان مانند کتاب اعظم اصفهان، آرامگاه ها و خانه های آنها، مدارس تاریخی و آثار سمعی و بصری. بر اساس ذکر رمان و امثال آن. وی همچنین گردشگری را اهرمی برای حفاظت از میراث ادبی دانست و بر لزوم ثبت شهر خلاق ادبی ایران در یونسکو با وجود قدمت و شناخته شدن ادبیات ایران در جهان تاکید کرد.

حضور فعال ادبیات در خرده فرهنگ ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: ادبیات یکی از مولفه های فرهنگی و بیانگر هویت هر ملتی است و در انواع میراث ملموس و ناملموس مانند مدارس تاریخی، زادگاه ها، مقبره های بزرگان و… حضور دارد. امروز باید برای حفظ این میراث که یکی از مهم ترین راه های حفظ میراث ادبی در دنیا یعنی گردشگری است تلاش کرد.

وی ادامه داد: یکی از قدیمی ترین ادبیات جهان به گفته گوته نویسنده آلمانی، ادبیات فارسی یا ادبیات ایران است که ایرانیان نیز علاقه زیادی به آن دارند و در گفتار خود از ادبیات و گفته های ضرب المثل یا شعر استفاده می کنند. . در ایران حروف خیابانی به نام نویسندگانی چون صائب، مشتاق، صغیر و … نامگذاری شده است.

ترابی با اشاره به حضور ادبیات در خرده فرهنگ های ایرانی تاکید کرد: استفاده از ادبیات نیز تصمیم مهمی در زندگی است، چرا که بسیاری از افراد قبل از انجام کاری یا در مواقع سختی خداحافظی می کنند. این موارد نشان از علاقه و ذوق ایرانیان به ادبیات از گذشته تا به امروز دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به چرخه های ادبی اصفهان در دوران صفویه، افشار، قاجار و پهلوی و همچنین سبک ادبی عود و هندی، تصریح کرد: خداوند اصفهانی، نشاط اصفهانی، ژاله اصفهانی، سروش اصفهانی، صغیر اصفهانی، نعیم اصفهانی و… جشنواره های ادبی می تواند برگزار شود. در این زمینه شهرداری ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند. علاوه بر این شهرها، روستاها، محله ها و خانه های این افراد می تواند نقطه یا مسیری برای گردشگری ادبی باشد.

وی درباره میراث ادبی اصفهان توضیح داد: از دیگر میراث ادبی اصفهان می توان به روستای کافه آهنگر در چادجان اصفهان اشاره کرد که گورستان منسوب به کافه آهنگر در آن قرار دارد که می تواند نقش مهمی در فعالیت های گردشگری در زمینه کتابخوانی داشته باشد. روایت شاهنامه.

هتل های ادبیات

الترابی در ادامه با اشاره به وجود مدارس تاریخی متعددی از جمله مدرسه چهارباغ، مدرسه ناصریه و مدرسه فرانسوی در اصفهان، گفت: مدارس تاریخی از مهمترین میراث ادبی مادی و این اماکن تاریخی هستند. می توان از آن برای برگزاری رویدادهای ادبی استفاده کرد.”

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به نمونه های دیگر میراث ادبی و قابلیت های گردشگری ادبی در ایران و جهان تاکید کرد: استفاده از سایت های فیلم و سریال که بر اساس رمان یا کتاب تولید می شود نیز می تواند مزیت ویژه ای باشد. توانایی گردشگری ادبی بسیاری از این سایت ها امروزه به عنوان هتل مانند هتل «هابیتکه مربوط به فیلم ارباب حلقه ها بود. در آن را بچسبان مدرسه حلب به عنوان لوکیشن فیلمبرداری سریال «قصه های مجید» را نیز می توان یکی از جاذبه های گردشگری ادبی یا نوستالژی اصفهان دانست. باکرگی برو

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این گفتگوها برای ایجاد رویدادها و جشنواره های میراث ادبی در شهر و استان اصفهان آغاز شود. شهری مثل اصفهان اگر بخواهد در گردشگری ادبی گام بردارد باید راهکارهایی را اجرا کند. هر بازار توریستی جدید یا مانند آن تخصص بازارهایی که مایل به ورود به بازار رقابتی گردشگری هستند باید محصولات جدیدی برای ارائه داشته باشند که این میراث را برای گردشگران جذاب کند.

الترابی افزود: به عنوان مثال می‌توان به قصه‌های هزار و یک شب اشاره کرد که در آن هر شب داستانی تعریف می‌شود یا برگزاری شب‌های شعر در مدارس تاریخی و حتی کنفرانس‌های مشترک با کشورهای دیگر، به‌ویژه شهرهای خلاق ادبی. بارسلونا در اسپانیا می تواند مزیت رقابتی باشد.” اصفهان به ویژه در دوره صفویه از نظر ویژگی های فرهنگی و روابط با اسپانیا ایران بسیار قوی بود که می تواند بسیار مؤثر باشد. به خصوص که بارسلونا یکی از خواهرخوانده های اصفهان است.

عدم آگاهی مانع اصلی گردشگری ادبی است

احمدرضا شیخی، استادیار جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه اصفهان نیز به موارد مشابه در جهان گردشگری ادبی مانند مسیرهای گردشگری ادبی در کشورهای دیگر مانند اسپانیا اشاره کرد. شیخی در این دیدار به مواردی اشاره کرد که در ایران باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله این موارد، ارتباط صنعت گردشگری با میراث ادبی کشور است.

وی گفت: «بخش خصوصی واقعاً با این حوزه آشنایی ندارد، در حالی که در کشورهای دیگر، به عنوان مثال در اسپانیا، یکی از معروف ترین روش ها و آژانس های تخصصی به نام «راه همینگوی» فعالیت می کند. این نویسنده بزرگ هر سال برای جشن گرفتن جشنواره سن فرمین به اسپانیا می رود. این مسیر الگوی بسیار خوبی است که در ایران قابل تدوین و اعمال است.

وی افزود: در این مسیر هتل یا اتاقی که نویسنده در آن اقامت داشته بالاترین است و معمولا کسانی که این اتاق را رزرو می کنند افراد خاص یا علاقه مند به تجربه این مسیر هستند. این نشان می‌دهد که برای هر یک از ادبای ایرانی، به‌ویژه آن‌هایی که در سطح بین‌المللی شهرت دارند یا در سطح ملی مطرح هستند، می‌توان محصول گردشگری خاصی را شناسایی کرد.

آژانس های مسافرتی باید حرفه ای فعالیت کنند

شیخی گفت: برای رسیدن به این هدف، تعدادی از آژانس ها می توانند به صورت حرفه ای روی هر یک از این شخصیت ها کار کنند و با طرفداران و پیروان این شخصیت ها در بازار آشنا شوند. این بدان معناست که بخش کوچکی از بازار را هدف قرار دهید و بتوانید با این ذینفعان ارتباط برقرار کنید و بسته سفر مناسبی را برای آنها طراحی کنید تا در نهایت بتوانند در این منطقه گردش مالی کنند.

استاد گروه گردشگری دانشگاه اصفهان درباره ظرفیت ادبی اصفهان توضیح داد: ظرفیت ها و منابع خام بسیاری در اصفهان وجود دارد اما باید به محصول گردشگری تبدیل شود و برای تحقق این امر باید شکل داد. برنامه های اقدام اینکه آژانس ها در یک زمینه به صورت حرفه ای فعالیت می کنند هنوز در ایران محقق نشده است و همین دلیل تنوع کم محصولات گردشگری در کشورمان است.

شیخی با اشاره به سفرنامه هایی که در سطح بین المللی درباره ایران نوشته شده است، تصریح کرد: بسیاری از گردشگران دسته اول بازارهای ایران و اطلاعاتی که از ایران دارند، از این دست علاقه مندان به سفر هستند. اما در ایران هیچ بسته مسافرتی وجود ندارد که به این سفرهای مسافرتی وابسته باشد تا بتواند تقاضای بازارهای هدف را برآورده کند.

وی در ادامه به توانمندی هایی که برای تشکیل شرکت های دانش بنیان در حوزه گردشگری وجود دارد، اشاره کرد و گفت: از آنجایی که در بخش خصوصی ما افرادی هستند که فقط در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کرده اند و عملا اکثر آنها از صنعت گردشگری، دانش و بینش مورد نیاز برای نوآوری.» و شما مجبور نیستید محصول جدیدی خلق کنید. دانشجویان یا افراد علاقه مند و حرفه ای باید به تیم های کاری بپیوندند و در عمل کار کنند.

این استاد دانشگاه در پایان پیشنهاد راه اندازی اولین شرکت گردشگری ادبی دانش بنیان در اصفهان را مطرح کرد و تاکید کرد: قطعا این شرکت می تواند فرصت های شغلی خوبی را برای دانشجویان فراهم کند و در آینده شاهد تحولات بسیار خوبی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید