تابوهایی که عطاران «متهم» را شکست / رمان دو خواننده! خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علی رضا السعیدی: تابع زیرنویس چیزی شبیه جلد کتاب است که طراح با انتخاب عناصر، اشکال و چیدمان به کمک گرافیک و موسیقی سعی می کند مخاطب را از یک اثر آگاه کند. موقعیت هایی که گاه به صورت متفکرانه، متفکرانه و حساب شده به مخاطب ارائه می شود، گاه با سهل انگاری و با انجام یک تکلیف واجب ایجاد می شود که با جلوه ای بصری تماشاگر را از هنجار دور می کند.

آنچه بهانه ای شده است برای بازگشت به واژه تیتراژ، مروری بر ماندگارترین و خاطره انگیزترین موسیقی مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان خاطرات تلخ و شیرینی دارد و برای هر بار به آن بازگردیم. ، شرایط می تواند دنیایی از خاطرات را برای شما به ارمغان بیاورد. خاطره بازی که پس از آغاز به کار و انتشار در نوروز 1400 مورد استقبال عموم قرار گرفت، باعث شد تا در روزهای جمعه هر هفته و از سپری شدن آن تا سال های گذشته روح و روان خود را در قالب یک خاطره بازی هفتگی وقف آن کنیم. در آن از این روزهای دردناک حالم بهتر شده.

«دستکاری حافظه با نظرات ماندگار» عنوان مجموعه ای از گزارش های آرشیوی به همین سبک است که می توانید هر هفته آن را در مجموعه هنری خبرگزاری مهر دنبال کنید.

در پنجاه و چهارمین شماره از این رمان رسانه ای به سراغ موسیقی افتتاحیه و تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی «فرار متهم» به کارگردانی ردا عطار و خوانندگی شاهزاده حسین مدرس، ردا عطار و مجید اکشابی رفتیم. پخش توانست از تلویزیون پخش شود. موسیقی که در آن رگه هایی از موسیقی دیده می شد «رپ» نام داشت و توانست شرایط متفاوتی را برای این سریال پرطرفدار ایجاد کند.

تابوهایی که عطاران را شکست

مجموعه تلویزیونی «متهم فرار کرد» به نویسندگی سعید آجاخانی و کارگردانی رضا عطاران که هر دو از نسل طلایی گروه ساعت خوشبختی هستند، در سال 1384 در یک مجموعه بیست و شش قسمتی از شبکه سوم پخش شد. جمهوری اسلامی ایران در ماه مبارک رمضان و تقدیم عموم مردم شد.

داستان این مجموعه داستانی که در فضایی شاد و کمدی تقدیم مخاطبان شد و اتفاقا یکی از سریال های ممنوعه سریال سیما در ماه مبارک رمضان بود، حول محور شخصیتی به نام هاشم آقا می چرخد. مرحوم کوروش گرجستانی که خانواده اش در شهرستانی زندگی می کنند، زندگی ساده ای دارند. هاشم قبل از مریض شدن در مغازه های اجاره ای اگزوز ماشین را تعمیر می کرد اما پزشکان به دلیل بیماری او را از انجام کارهای سخت منع کردند. از طرفی دختر دانشجویش در تهران برای او شغلی پیدا می کند و خانه ای اجاره می کند. هاشم هم مجبور شد کارش را رها کند و به تهران مهاجرت کند. مهاجرت به تهران و سختی های حضور در پایتخت منشأ اتفاقات مختلفی است که ماجراهای جالبی را برای هاشم و خانواده اش رقم می زند.

تابوهایی که عطاران را شکست

کوروش گرجستانی، مریم امیر جلالی، سعید آجاخانی، علی صادقی، محمود بهرامی، شهربانو موسوی، ملیکا زری، لیدا فتح الله، علی رضا جعفری، رضا عطاران، احمد پورمخبر، مجید شهریاری، خشیار راد، فلور نظری، فرشید رضا اراج ، سریس میمانت، امیر داود نژاد، اصغر حیدری، پروین ماده، سروش جمشیدی، حلیمه سعیدی، آناهیتا افشار، افشین سنگتاب، سروش رفیعیان، فتح الله طاهری، محمد پارسوزیان، ملهاها موسوی، محمد حاجی نوشابه الدینی، محمد حاجی الشیادیدی، مبارکی، امیر ملایی، محمد افشار، سیامک حلمی، بهروز خوش فطرت، حسین ایدی و وندی در سریال «متهم فرار» حضور داشتند.

اما جدا از سحر و جادو اما حواشی ریز و درشتی که در زمان ساخت و پخش این سریال پرمخاطب پیش آمد، این موسیقی آغاز و پایان سریال بود که می توان آن را از ابتدا برنده و بازیگران سریال دانست و همچنین مشخص بود که او حرفه های جدیدی برای گفتن دارد.

عنوان موسیقی که در دو قطعه تولید و در ابتدا و انتهای سریال تقدیم مخاطبان شد. البته شایان ذکر است که این موسیقی افتتاحیه سریال با صدای امیرحسین مدرس و رضا عطاران بود که واضح تر از موسیقی پایانی بود و شرایطی را به وجود آورد که هیچکس فکرش را نمی کرد چنین تابویی در سریال وجود داشته باشد. موسیقی یک سریال تلویزیونی در ماه مبارک رمضان.

تابوهایی که عطاران را شکست

آنچه از موسیقی سفال سریال متهم گریخت طراحی و برنامه ریزی دو کلیپ موسیقی کالیبره است که قسمت اول با آهنگسازی حمید رضا صدری و خوانندگی ردا عطاران و شاهزاده حسین مدرس و قسمت دوم ملودی است. صرف نظر از حواشی ریز و درشتی که در جریان ساخت و پخش این سریال پرطرفدار پیش آمد، این موسیقی قطعه اصلی سریال بود که می توان آن را یکی از برندگان و بازرسان سریال دانست که از ابتدا مشخص بود. برای گفتن مشاغل جدید علی رضا افکاری (نغمه هندی) و مجید الاخشابی خواندند. دو نوع موسیقی با وجود اینکه هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی هستند اما این موسیقی کالیبراسیون اولیه سریال بود که با استفاده از نوعی موسیقی به نام رپ فارسی با صدای رضا عطاران سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث آمیختگی شد. دو صدا: مدرس شد و عطاران یکی از متنوع ترین عناوین موسیقی آن زمان بود. به نظر می رسد هم مجید اکشابی برای کالیبراسیون نهایی و هم مدرس و آتران برای کالیبراسیون اول نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی کالیبراسیون از نهمین کنسرت حافظ شده اند.

امیرحسین مدرس، نویسنده، پژوهشگر، خواننده و مجری تلویزیون که انصافاً یکی از هنرمندان و نوازندگان حرفه ای این سال ها به عنوان مجری و بازیگر است، اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه همشهری درباره نحوه همکاری خود با رضا عطاران و … وی در سریال «متهم فراری» خواند: با ردا عطاران دوستی قدیمی دارم. او سرگرم کننده، حرفه ای و باهوش است. کالیبراسیون سریال متهم فراری با تنظیم حمیدرضا صدری و آهنگ یگما گلروی که نیمه شب در استودیو خانگی حمیدرضا صدری ضبط کردیم. البته آهنگ گروه معروفی بود که اشعارش ایرانی بود. یادم هست آن شب چون صدای موسیقی خیلی بلند بود و من در طبقه بالا شعار می دادم وای خدایا خدایا یکی از همسایه های حمید که فکر می کرد مجلس روضه برگزار می شود وسط ضبط در زد و گفت: وای. انشاءالله، اما کمی زیباتر از لطفا.» «به هر حال نیمه شب است!» سحر، ضبط ما تمام شد.

تابوهایی که عطاران را شکست

او درباره واکنش‌هایی که پس از این موسیقی رخ داد، گفت: این آهنگ به قدری مورد استقبال قرار گرفت که بسیاری از مردم آن را با تلفن همراه خود زنگ زدند. مردم هنوز هم این آهنگ را دوست دارند. من در خیابان شنیدم که افراد زیادی به من می‌گفتند ما اینطوری هستیم. همه آن را توصیف کردند.” گویا از حلقوم ما به سوی خدا گریه کردی». این لطف و دغدغه مردم برای من تاج افتخار است.

ماجد اکشابی یکی از فعال ترین خوانندگان کشورمان که می توان از او به عنوان یکی از رکوردشکنان خوانندگی در مجموعه های مختلف تلویزیونی به خصوص سریال ماه مبارک رمضان نام برد، یک ملودی فراموش نشدنی هندی و همیشه دوست داشتم آن را اجرا کنم. خداوند نصیر عبدالله را رحمت کند..یک روز مرا دید و گفت تو خیلی مزخرف هستی و من دوست دارم این قطعه را بخوانم اما تو از آن به نفع خود استفاده کردی.این ملودی یکی از شاهکارهای موسیقی هندی به شمار می رود و استاد علی معلم با تمام شیوایی و کمال دانش نسبی خود به زبان هندی مرا درگیر سرودن این قطعه کرد. […] وقتی با آقای عطاران صحبت کردم گفتم چنین طرحی در ذهنم است که کارهای مختلفی انجام می دهد. عطاران نیز با شنیدن و استقبال از این اثر گفت که این قطعه بسیار خاص است. خدا را شکر کار پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.

تابوهایی که عطاران را شکست

الاخشابی درباره استفاده و الهام گرفتن از ملودی هندی برای ساخت موسیقی تیتراژ پایانی سریال «متهم» گفت: وقتی هنرمندی قطعه ای موسیقی را دوست دارد و دوست دارد آن را بخواند و خودش آشکارا اعلام می کند. منشا آن، مشکلی نیست، اما کار می‌کند.» وقتی هنرمند این ویرایش را انجام می دهد و می گوید این کار من است و تنظیم با من است، دچار مشکل می شود. اما من بارها از موسیقی عربی، ترکی و هندی استفاده کرده ام و همیشه به این نکته اشاره کرده ام.

برای شنیدن تیتراژ پایانی سریال «حرب الاشسبی» ساخته مجید اکشابی اینجا کلیک کنید.

تابوهایی که عطاران را شکست

به هر حال موسیقی مجموعه تلویزیونی «متهم فرار کرد» قطعا یکی از داغ ترین موسیقی سریال های حال حاضر سریال های مختلف تلویزیونی در سال های اخیر است که می تواند جزو خاطره انگیزترین و ماندگارترین داستان های مرتبط با موسیقی سریال های تلویزیونی باشد. موسیقی ابعاد مختلفی دارد که می تواند روحیه مخاطب تلویزیون را در زمان های مختلف منعکس کند.

دیدگاهتان را بنویسید