تجربه ازدواج با شوهر سابق


پس از طلاق، افراد معمولاً به شروع یک زندگی جدید فکر می کنند. برخی از افراد برای رهایی از احساسات منفی سعی می کنند به یک رابطه جدید فکر کنند و دوباره ازدواج کنند، اما در این بین بسیاری از زوج ها پس از طلاق متوجه می شوند که هنوز به همسر سابق خود وابسته هستند و تصمیم می گیرند دوباره با او ازدواج کنند. شاید این تصمیم غیر منطقی به نظر برسد، اما بخش خطرناکی از زندگی تعداد زیادی از افرادی است که طلاق را در زندگی مشترک خود تجربه کرده اند.

*** بعد از جدایی نگران بودم

طلاق برای بسیاری می تواند یک پروسه سخت و طولانی باشد، اما برخی پس از یک سفر دشوار برای از سرگیری زندگی با سابق خود به همان مسیر باز می گردند. «آیدا» یکی از کسانی است که پس از دو طلاق با همسرش ازدواج کرده است: «در زندگی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشتم، همسرم معتاد به مواد مخدر بود، او به خاطر مصرف زیاد مواد مخدر به من رحم نکرد، قربانی شدم. از خشونت های بی دلیلش و گاهی با تحقیر مرا از خانه بیرون می کرد.» هر بار که می رفتم به خانه پدرم برمی گشتم و تصمیم می گرفتم به آن خانه برنگردم اما به درخواست و عذرخواهی همسرم برمی گشتم. به زندگی ما با ترس و وحشت، اما یک روز نگذشت که روز جدیدی بود و دوباره تکرار شد.»

آیدا می گوید: بعد از 10 سال زندگی با دو فرزند تصمیم گرفتم زندگی کنم و طلاق بگیرم. همسرم تا زمانی که درخواست طلاق دادم راضی نبود و با تمام وقتم اعتیاد همسرم و ناتوانی او در ادامه زندگی را ثابت کردم و از هم جدا شدیم اما بعد از طلاق مشکلاتم بیشتر شد. بهانه تراشی برای فرزندانم و عشق و علاقه ام به همسرم لحظه ای آرامش به من نمی داد. البته این را هم بگویم که همسرم هم علاقه زیادی به من داشت و بعد از طلاق مدام از من می خواست که برگردم و قول می داد که مواد مخدر را کنار بگذارد.

همسرش که پس از 7 ماه با موفقیت مواد مخدر را ترک کرد، می گوید: ما دوباره ازدواج کردیم. روزهای اول همه چیز خوب بود اما بعد از سه چهار ماه دعوای ما شروع شد و یک سال بعد همه چیز بدتر شد. همسرم دوباره به مواد مخدر برگشت و اعتیادش به حدی رسید که گاهی مجبور می‌شدیم او را در خیابان‌های شهر گیج‌شده ببینیم. حس خیلی بدی بود که بخواهم بعد از طلاق دوباره همسرم را طلاق بدهم و دوباره ازدواج کنم. یک بار دیگر برای حفظ جان خود و فرزندانم مجبور شدم خانه را برای همیشه ترک کنم و به زندگی خود پایان دهم.»

*** بیشتر از اینکه ناراحت باشم به همسرم وابسته بودم

آیدا درباره طلاق دوم می گوید: بعد از طلاق دوباره اطرافیانم مدام از وضعیت همسرم می گفتند، می خواستم به او کمک کنم اما احساس می کردم دیگر نمی توانم این کار را انجام دهم تا اینکه با چشمان خودم دیدم همسرم است. من دیگر طاقت جدایی را نداشتم و به دلیل خیانت دوباره به سراغش رفتم و با کمک خواهرشوهرم او را به کمپ ترک اعتیاد بردیم و حدود یک سال به بیمارستان منتقل شد. و سپس به طور کامل معاینه شد.پس از اطمینان از سلامت همسرم تصمیم گرفتیم دوباره به زندگی مشترک ادامه دهیم.الان حدود 6-7 سال است که با هم زندگی می کنیم و اگرچه زندگی همچنان فراز و نشیب های خود را دارد اما بحران را با هم پشت سر گذاشتیم. کمک مشاوره ترک اعتیاد از قضاوت دیگران نمی ترسیدم و به حرف دلم گوش می دادم: آمدند، بیشتر نگران طلاق شدم و تصمیم گرفتم پیش همسرم بمانم.

نمی توانیم بگوییم رجوع به همه موارد طلاق عاقلانه است، اما این بستگی به دلیل اصلی طلاق دارد که بتوانیم بررسی کنیم و بگوییم رجوع به شوهر سابق عاقلانه است یا خیر.

*** وسواس عشق ما را به صفر رساند

سما یکی از کسانی است که آرزوی بازگشت به زندگی قبلی خود را دارد. او حدود 5 ماه از همسرش جدا شد و اکنون تنها آرزویش بازگشت به زندگی مشترکشان است. سما می گوید: «این همه عشق بین ما بود. همسرم مردی بسیار آرام و آرام بود. او هر کاری را که می خواستم برای من انجام داد. نگذاشت آب در دلم تکان بخورد.

سما بعد از احوالپرسی شوهرش با صدایی بغض گفت: مشکل من بود. وسواس من باعث فروپاشی زندگی ما شد. تا آخر عمرم سعی کردم برای OCD پیش روانپزشک و روانپزشک بروم اما فایده ای نداشت. رفتار افراطی من و البته رفتار عجیب و غریب من، زندگی همسرم را تا حدی به دندون برد که او قبول کرد همه چیز حتی فرزندمان را تکان دهد و از من جدا شود.»

***تنها آرزویم ازدواج با همسر سابقم است

سما امیدوار است که به زندگی خود بازگردد، بعد از 5 ماه حتی پسرش را از طلاقشان مطلع نمی کند: «به او گفتم پدرت باید برود سر کار در شهرستان، هفته ای که می روم پیش مادرم. -خانه قانون تا بچه ام بوی فراق ندهد این روزها حالم خوب نیست روزهای خوبی را با همسرم سپری کردم. با هم زندگی کنید.»

*** آیا ازدواج مجدد با شوهر سابق عاقلانه است؟

این کمی عجیب و دور از ذهن است که یک فرد بعد از این همه استرس و فشار به همان زندگی بازگردد، اما فهرست کردن 10 تا 15 درصد دیگر که می خواهند به زندگی قبلی خود برگردند معادلات ذهنی ما را به هم می زند و ثابت می کند که اینطور نیست. دکتر نادا ملکی، درمانگر و روانشناس بالینی می گوید: «عاقلانه یا غیرعاقلانه بودن ازدواج مجدد شوهر سابق بستگی به دلیل طلاق دارد. طلاق اجباری ممکن است انتخاب نادرست، فقدان شایستگی و اختلال شخصیت در بین یک یا هر دو همسر، اعتیاد، روابط خارج از ازدواج و غیره باشد. طلاق گاهی ممکن است به دلیل نداشتن مهارت های زندگی مانند مدیریت هیجانات و عصبانیت، فقدان مهارت های مذاکره توسط همسران رخ دهد. مهارت شنیداری، ابراز احساسات و… معمولاً اگر همسران به دلیل نداشتن مهارت های زندگی از هم جدا شوند، این دوری ممکن است باعث تجدید نظر در رابطه شود و پس از مشورت با کارشناسان و مشاوران متخصص، متوجه شوند که به دلیل عدم کنترل خشم یا … با مدیریت افکار منفی، آنها در خطر اشتباهات اشتباه در زندگی خود هستند. در این صورت، اگر همسران در یادگیری مهارت ها انعطاف پذیر باشند، می توانند دوباره زندگی خود را آغاز کنند. بنابراین، به نظر می رسد که بازگشت همسران قبلاً طلاق گرفته به زندگی مشترک در این مرحله اغلب اتفاق می افتد. «یعنی اگر دلیل طلاق نداشتن مهارت‌های زندگی باشد و طرفین بعد از مدتی متوجه شوند که با آموختن این مهارت‌ها می‌توانند به زندگی مشترک برگردند، شاید عاقلانه باشد که به طلاق برگردند. ”

«نمی‌توانیم بگوییم که رجوع به همه موارد طلاق عاقلانه است، بلکه بستگی به دلیل اصلی طلاق دارد، چرا که می‌توانیم در مورد آن تحقیق کنیم و بگوییم که آیا رجوع به شوهر سابق عاقلانه است یا خیر. معمولاً اگر” طلاق به دلیل فقدان مهارت های زندگی باشد. امیدواریم این زوج ها بتوانند با آموزش مهارت های زندگی مشترک به زندگی قبلی خود بازگردند.»

*** دلایلی که مردم می خواهند دوباره با همسرشان ازدواج کنند

دلایل مختلفی پشت تصمیم این زوج برای ازدواج مجدد وجود دارد. دکتر ملکی می گوید: دلیل اینکه برخی افراد پس از جدایی به ازدواج با همسر سابق خود فکر می کنند این است که گاهی زوجین تا زمانی که طلاق اتفاق نیفتد متوجه عشق خود به یکدیگر نمی شوند و این امر باعث می شود طلاق پس از طلاق برایشان سخت شود. جدایی: دوری و جدایی از شوهر، گاهی اوقات پس از طلاق، شوهران به اشتباهات خود در زندگی مشترک اعتراف می کنند و سعی می کنند با مشارکت و تعامل بیشتر زندگی خود را اداره کنند و در صورت داشتن فرزند به عواقب طلاق و دوری طلاق پی ببرند. فرزند از پدر و مادر، بزرگ کردن فرزند به تنهایی مشکل ساز است، بنابراین تصمیم می گیرند با همسر سابق خود به زندگی بازگردند. ممکن است دلایل مختلفی برای مراجعه به سابق خود وجود داشته باشد.

*** اقداماتی که باید برای مؤثرتر کردن ازدواج مجدد انجام شود

نادا ملکی متخصص کمک به زوج ها به عنوان زوج درمانگر می گوید: «شوهرها قبل از ازدواج مجدد و ازدواج مجدد با همسر سابق خود باید به نقش خود در شکل گیری و حل مشکلات و تعارضات زناشویی فکر کنند و به عبارت دیگر، زوجین باید دلیل آن را بررسی کنند. طلاق خود را زیر نظر متخصص و روانشناس به منظور یافتن علت اصلی نارضایتی زناشویی. اما کیفیت زندگی کسانی که می خواهند از نو شروع کنند باید با زندگی قبلی شان متفاوت باشد. زندگی قبلی با همین مشکلات و سوءتفاهم ها هیچ فایده ای نخواهد داشت و ممکن است باعث شود که زوجین در جهت اصلاح و درمان آسیب ها و شناسایی و درمان رفتارهای مشکل زا تلاش کنند که البته این درمان مستلزم رضایت و پذیرش نظرات افراد است. همسران نباید انتظار داشته باشند که مشکلاتشان یک شبه حل شود، بلکه باید تصمیم بگیرند که با تکیه بر تکنیک‌های صحیح و اصولی مذاکره، به یکدیگر کمک کنند تا اختلافات را حل کنند.»

این روانپزشک مشاوره قبل از ازدواج را فرصتی برای موفقیت در ازدواج با یک فرد سابق می داند و ادامه می دهد: مطمئناً نمی خواهید رابطه خود را با همان مسائلی که قبلا داشتید شروع کنید، حتی اگر احساس نکنید که این مسائل شما را آزار می دهد. شما هنوز باید تصمیمات دقیق بگیرید.مشاوره قبل از ازدواج برای یک ازدواج موفق مجدد ضروری است.

*** بهترین زمان برای بازگشت به زندگی قبلی

برخی از زوج ها 20 روز پس از طلاق یا در همان بازه زمانی 3 ماهه از طلاق خود پشیمان می شوند و تصمیم می گیرند به زندگی قبلی خود برگردند. دکتر ملکی درباره اینکه طلاق چقدر گذشته و فرصت خوبی برای بازگشت به زندگی قبلی است، می گوید: «واقعاً نمی توان گفت که 20 روز پس از طلاق یا یک دوره 3 ماهه شانس خوبی برای بازگشت به زندگی قبلی است. زندگی قبلی یا نه، بستگی به طلاق دارد، نوعی تعامل زناشویی و روابط عاطفی جدی بین همسران وجود دارد اگر فردی معتاد باشد یا دچار اختلال شخصیت یا هر آسیب دیگری شود، باید به فکر بازگشت به زندگی باشد، اما گاهی مشکل همسران آسیبی که ذکر کردم نیست، بلکه لجبازی و تصمیم گیری بر اساس احساسات و مسائل آنهاست؛ در چنین شرایطی، دین مبین اسلام نیز توصیه می کند که همسران پس از طلاق، در همان زمان مشورت کنند تا به زندگی خود بازگردند. زندگی مشترک “اگر علت طلاق لجبازی و عدم مدیریت هیجانات مثبت و منفی است، دوره برخی از آنها بهترین زمان برای بازگشت است.”

دیدگاهتان را بنویسید