خبرگزاری مهر: باید شعر حماسی فردوسی را در میان ایرانیان، اخبار ایران و جهان تقویت و ارتقا دهیم



به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین زاده در نشست خبری بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: بعد از ظهر. چهارشنبه: در مورد حماسه و حماسه پهلوانی کشف شده توسط فردوسی، شاهنامه، الگوسازی باید صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این الگوسازی نقش مهمی در قهرمانی دارد چرا که نقش رستم در شاهنامه قرار است در مقاومت در برابر ظلم به نوجوانان و جوانان ما نقش داشته باشد، بنابراین باید توجه شود. به این موضوع مهم در برنامه های درسی دولت جدید پرداخته شده است.” و تعریف قهرمانان شاهنامه از طریق ادبیات جوانان.

او گفت: «متاسفانه نوجوانان امروزی به دلیل وجود رسانه‌های غنی، بیشتر درباره قهرمانان فانتزی و کسانی که ارتباط معنوی با خالق ندارند، می‌شناسند.

حسین زاده افزود: متأسفانه در این سال ها نتوانستیم از قامت حماسه سرای نامدار و شگفت انگیز کشور ابوالقاسم فردوسی بگذریم و آن طور که باید برنامه ریزی کنیم و خوشبختانه امسال سعی کردیم طرح های عمیقی را تدارک ببینیم. “

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: شعر فردوسی در قالب های مختلف وارد زندگی روزمره مردم شد و باید ادعا کرد که این شاعر در زندگی ایرانیان تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: فردوسی شاعر ملی کشورمان است و آثار او نقش بین المللی داشته است اما همچنان زمینه های مغفول مانده ای وجود دارد که باید روی آن کار کرد.

حسین زاده با اشاره به اینکه پهلوانانی که فردوسی در شاهنامه ترسیم کرد در طول سالیان در دل و جان مردم نقش و تأثیر گذاشتند، افزود: آنها به داستان های آنها گوش می دهند و بسیاری از اشعار شاهنامه به صورت تمثیل در مردم گفته می شود. ارواح

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان مطلب فوق تصریح کرد: در این راستا باید روحیه و حماسه فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم.

تخصصی برنامه های بزرگداشت فردوسی: همایش علمی، پژوهشی در پیام شاهنامه، استقامت فارسی، ویژه برنامه های روایی و ارشادی در آرامگاه حکیم طوس، جشنواره شعر از طوس تا نیشابور، جمع بندی فراخوان داستان حماسی، کارگاه فیلم حماسی و رویداد آموزشی، سمپوزیوم هنر حماسی، به مسابقه دانشجویی اشاره کردم.

حسین زاده گفت: نمایشگاه تخصصی گنجینه های خوشنویسی و سنگ، نمایشگاه کتاب، کشف شاهنامه در گنجینه رضوی، ویژه برنامه سرزمین حماسه در مساجد و مدارس به همت آیین نامه بسیج تئاتر افسانه ماردوش، ویژه برنامه ورزش زرخانه و دستگاه های پهلوانی، مراسم شاهنامه خوانی در مشهد، سیستان و بلوچستان و اعطای جایزه فرهنگی هنری فردوسی که از 25 اردیبهشت تا 30 خردادماه برگزار می شود، از جمله برنامه های تجلیل از حماسه سرای نامی کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید