داشتن رئیس «صبح جمعه» در بازار چه پیامی دارد؟ خبرگزاری مهر، اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر گروه سیاست گذاری محمد مهاجرانی: در روند دموکراسی، حکومت ها پس از آنکه موفق به کسب رای مثبت از مردم شدند، تشکیل می شوند. حفظ این نظر مثبت و حمایت مردمی کار بسیار دشوارتری است که دولت ها اغلب در میانه راه از دست می دهند.

اعتماد به نفس را حفظ کنید مردم بعد از تشکیل دولت سخت است

یکی از عواملی که باعث سلب اعتماد مردم از دولت می شود، عدم توجیه و آگاهی مردم نسبت به برنامه های قوه مجریه است.

نمونه بارز آن عملکرد دولت دوازدهم در اجرای طرح افزایش قیمت بنزین است و دولت حسن روحانی صبح جمعه به طور ناگهانی و بدون هشدار قیمت بنزین را افزایش داد. در پایان منجر به حوادث آبان 1377 شد و آسیب جدی به کشور وارد کرد و باعث افت قابل توجه اعتماد شد. مردم زمان حکومت فرا رسیده است.

البته در این گزارش به دنبال بررسی تخصصی برنامه‌های اقتصادی دولت نیستیم، بلکه از پنجره سیاست‌گذاری به بررسی نوع رفتار دولت مبنی بر اقناع و آگاه‌سازی مردم از برنامه‌های خود پرداخته‌ایم.

حکومت انقلابی با حضور پررنگ مردم ممکن است

آقای ابراهیم رئیسی که در سال 1400 با شعار تشکیل دولت مردمی از ابتدا وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد، در این مدت کوتاه از تشکیل دولت سیزدهم، در کنار کارهای بزرگ و اساسی، پیشنهاد جدیدی ارائه کرد. شیوه ای انقلابی برای احیای اعتماد مردم و زمانی که مردم به حضور دولت ها نیاز داشتند، رئیس جمهور خودش به میدان آمد.

به عنوان مثال در روزهای ابتدایی دولت، سیستم های سوخت کشور مورد هجمه قرار گرفت و شایعه افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی ناامید از حضور رئیس جمهور و روند حل این مشکل منتشر شد.

رهبر انقلاب: یکی از جنبه های (مردمی بودن) رفتن بین مردم و شنیدن مستقیم از مردم است.

این موضوع نیز یکی از محورهای توصیه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم بود. فرمود: معروف شدن گروه وسیعی است جلوه ها او آن را دریافت کرد. یکی تجلیل کردن این در بین مردم اتفاق می افتد و مستقیماً از مردم شنیده می شود.

پیام داشتن رئیس چیست؟

وی افزود: این اقدام بسیار خوبی است توصیه شده آقای رئیسی که در میان مردم به خوزستان رفت، با مردم چه کرد، از آنها شنید و با آنها صحبت کرد، یعنی تجلیل کردن “مردم بودن چیز بسیار خوبی است.”

اما این روزها بدن بیمار و اقتصاد زخمی ما در اتاق عمل هستیم و باید ادامه بدی زندگی او جراحی است. بدیهی است که هر نوع جراحی سختی ها و مشکلات خاص خود را خواهد داشت و عموم مردم باید از جزییات این روند سخت آگاه باشند.

اصلی: ارز ترجیحی خطری برای تولید و افزایش واردات است

به هر حال رئیس قوه مجریه برای نجات اقتصاد ایران به این جراحی بزرگ نیاز دارد متقابلا دوربین ها ظاهر شد و با مردم به تفصیل در باره او به نفع اتحاد آمریکا صحبت کرد، اما گفت که حفظ مقداری استقلال پاسخی برای بحران نیست.

پیام داشتن رئیس چیست؟

رئیس‌جمهور با اشاره به تجربه‌ای که در زمان حضور در قوه قضائیه داشت و با پرونده‌های فساد مالی زیادی در زمینه تخصیص ارز ترجیحی مواجه بود، گفت: بسیاری در این موارد یا پول می‌گرفتند یا غیرقانونی وارد می‌کردند یا قرار بود کالاهای اساسی بیاورند، اما کالاهای دیگری وارد کردند یا پول را گرفتند و به ارز بازار آزاد تبدیل کردند.

همانطور که وی درباره نظارت پس از اجرای این طرح گفت: از طرفی مثل بازار نیست شرط باشد و همه در هر هر جایی یک محصول را می توان به هر قیمتی فروخت. بی معنی این اجازه داده نخواهد شد.

رئیس صبح جمعه در میان مردم بازار

اما امروز یک اتفاق جالب در میدان بهمن تهران رخ داد. مردم تهران که معمولا از فرصت تعطیلی روز جمعه برای خرید مایحتاج روزانه استفاده می کنند روانه بازارها باز است و رئیس جمهور این حضور را بدون واسطه دید مربع مسئول عملیات اقتصادی دولت توسط رئیس جمهور نشان می دهد که تعریف اصلی از کلمه نظارت چقدر دقیق و جدی است.

پیام داشتن رئیس چیست؟

ترجیح دادن رئیس به جای صبر به «صبح جمعه از دولتش سد شده» و پا آدامس خنده برای قبول مسئولیت اقدامات دولت، شخصا وارد عرصه نظارت و مسئولیت شد و با حضور در بسیاری از فروشگاه ها به حرفه ای گری مردم گوش فرا داد و با حضور پیام خود برای سایر وزرا و مدیران، او باید هر چه زودتر سرعت خود را با سرعت بالای رئیس هماهنگ می کرد تا کارها را پیش ببرد.

همچنین مدیر عامل شرکت رهبری وی پس از بازدیدهای میدانی دقیق در جلسه ستاد تنظیم بازار شرکت کرد. این اقدام بزرگ از همان ابتدا مورد استقبال و تحسین کاربران و مردم فضای مجازی قرار گرفت.

پیام داشتن رئیس چیست؟

محمدامین میرزایی، فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود نوشت: رئیس جمهور صبح روز جمعه به یک مرکز توزیع مرغ در تهران و یک فروشگاه زنجیره ای رفت و با مردم گفت و گو کرد تا نشان دهد که می تواند برای رفع نگرانی مردم آنجا باشد.

این کاربر فضای مجازی با مطالب شما هشتگ نوشته شده “صبح جمعه فهمیدم بنزین گران می شود!”

صبح جمعه به معیاری برای دولت ها تبدیل شده است

کاربر دیگری از صبح جمعه به عنوان معیار دولتی و فعال توییتر یاد کرد صفحه کتاب “قطعا کار می کند” فقط وجود در میان مردم جایز نیست، اما در این شرایط افشانه وحشی در بین مردم، مرد میدان می خواهد همین الان رئیس باشد. خلاصه تفاوت آره بعدازظهر جمعه از خواب بیدار می شویم و می بینیم که قیمت بنزین گران شده است، هرچند صبح جمعه اول است. مربع «بهمن (سلاخ خانه سابق) باشیم!»

در پایان این رفتار رایج رایج را می توان تقویت کرد ارتباط دادن ارزیابی آن بین مردم و دولت و همچنین ایجاد حس اعتماد در دولت.

دیدگاهتان را بنویسید