انتقال بی سیم اطلاعات خون توسط استنت هوشمند



استنت شریانی هوشمند قادر است داده های جریان خون را به صورت بی سیم منتقل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، استنت ها می توانند جان افراد مبتلا به مشکلات عروقی را نجات دهند زیرا رگ های خونی باریک را باز می کنند. یک مطالعه جدید اکنون با انتقال داده های جریان خون به رایانه یا تلفن همراه، آن را یک قدم جلوتر می برد.

این ایمپلنت توسط تیمی از محققان موسسه فناوری جورجیا به سرپرستی پروفسور وون هونگ یو در حال توسعه است.

این استنت از چندین ماده زیست سازگار ساخته شده است و دارای سنسورهای خازنی نرم جت چاپ شده با حلقه های رسانا است که به عنوان یک آنتن عمل می کنند. فاقد باتری است و نیازی به شارژ یا تعویض ندارد.

مانند یک استنت شریانی معمولی، دستگاه را می توان با جراحی در رگ خونی آسیب دیده قرار داد و گشاد کرد و رگ را برای حفظ جریان خون مناسب باز نگه داشت.

علاوه بر این، فرآیندی به نام “کوپلینگ القایی” از میدان های مغناطیسی اعمال شده خارجی برای انتقال نیرو به صورت بی سیم به استنت و روشن کردن موقت آن استفاده می کند. حسگرهای آن می توانند خوانش جریان خون را دریافت کنند که به شکل سیگنال رادیویی به خارج از بدن منتقل می شود. سپس سیگنال را می توان دریافت و رمزگشایی کرد، و اطلاعات را می توان بلافاصله و به صورت زنده در مورد آنچه در داخل رگ های خونی می گذرد به دست آورد.

بگویید در هر جایی از بدن استفاده کرده اید. این یک تکیه گاه است که چندین ترفند در آستین خود دارد.

“کاتتر” در پزشکی یک لوله نازک، معمولا بلند و انعطاف پذیر، ساخته شده از مواد مورد استفاده در پزشکی است که در طیف گسترده ای از عملکردهای دانش پزشکی و بهداشتی استفاده می شود. کاتترها وسایل پزشکی هستند که می توانند در بدن بیمار برای هدف خاصی استفاده شوند. کاتترهایی برای کاربردهای قلبی عروقی، ادراری، گوارشی، عصبی و چشمی را می توان با تغییر ماده یا تغییر شکل کاتتر در حین تولید به دست آورد.

آزمایشات تاکنون نشان داده است که این دستگاه پس از وارد شدن به شریان خرگوش، داده های دقیقی را ارسال می کند.

در حال حاضر این استنت هوشمند قادر به انتقال اطلاعات تا 3.5 سانتی متر از طریق خون و 5.5 سانتی متر از طریق هوا است که با توسعه بیشتر این فناوری بهبود خواهد یافت.

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید