توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است


به گزارش ایرنا، کشاورزی ارگانیک یکی از راهبردهای کشاورزی پایدار مبتنی بر روش های طبیعی مبارزه با آفات و بیماری ها است که در آن استفاده از سموم مصنوعی، کودهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها تا حد امکان ممنوع است. روشی که سلامت جامعه، تولید پایدار و رونق صادرات را تضمین می کند.

تخریب زمین، آلودگی محیط زیست، تغییرات آب و هوای جهانی، عدم اطمینان بازار و سطح پایین سرمایه گذاری از جمله پیامدهای کشاورزی کنونی استفاده از بیش از 300 ترکیب شیمیایی خطرناک و پیچیده مانند آفت کش ها، کودهای شیمیایی و علف کش ها هستند که سیستم سلامت انسان را مختل می کنند و یکی از آنها معایب آن

در کشاورزی ارگانیک، محصول با حفظ و احیای حاصلخیزی خاک، تغذیه مناسب گیاهان و مدیریت صحیح خاک تولید می شود، زیرا رشد گیاه به زمان بیشتری نیاز دارد و محصولات حاصل به دلیل رشد طبیعی سالمتر از سایرین هستند.

بر اساس آمار محمدرضا رجبنا، رئیس مرکز علمی کشاورزی ارگانیک، از 75 میلیون هکتار زمین کشاورزی ایران، تنها 12 هزار هکتار محصولات کشاورزی ارگانیک از جمله پسته، زعفران و انار تولید می شود که بسیار است. با توجه به ظرفیت استان ها کم است.

به گفته کارشناسان کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک نیازمند فرآیندی چند ساله و رعایت الزامات سخت گیرانه است، اما به دلیل نقش آن در توسعه سلامت جامعه، باید تولید و مصرف آن را گسترش داد.

کشاورزان گلستانی در فصل زراعی گذشته پنج میلیون و 403 تن محصولات کشاورزی تولید کردند که از این میزان چهار میلیون و 100 هزار تن محصول زراعی، حدود 700 هزار تن دام و 340 هزار تن محصولات باغی بوده که سهم محصولات ارگانیک از این میزان بوده است. بسیار بالا کم اهمیت.

هزینه بالای تولید محصولات ارگانیک، نبود دانش کافی در زمینه تولید در بین کشاورزان و نبود بازارهای مشخص برای فروش محصولات ارگانیک از مهمترین موانع تولید محصولات ارگانیک است.

لزوم حمایت بنگاه ها از تولید محصولات ارگانیک

یکی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی سالم در گلستان گفت: تولید محصولات کشاورزی سالم فرصتی برای تامین امنیت غذایی سالم جامعه و توسعه کشاورزی ارگانیک است که برای رسیدن به این هدف نیازمند حمایت نهادهای دولتی است.

فرید عابدی که 30 سال است در گنبدکاووس به تولید برنج سالم می پردازد، افزود: اگر قوانین مدیریتی در زمینه تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک گسترش یابد، هزینه تولید این محصولات کاهش یافته و در نتیجه مصرف نیز تبدیل خواهد شد. در جامعه رایج تر است.»

وی ادامه داد: تولید محصولات سالم و ارگانیک سهم زیادی در حوزه بهداشت و درمان بیماری ها دارد و می تواند از شیوع و بروز بیماری های مختلف بکاهد.

توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است

افزایش ارتباط بین اپراتورها و کارشناسان

یک کارشناس گیاهپزشکی کشاورزی در گلستان گفت: ایجاد علاقه به تولید محصولات ارگانیک در بین کشاورزان می تواند تاثیر بسزایی در حذف مصرف کود و سموم در مزرعه و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الله ربانی افزود: محققان و کارشناسان کشاورزی با توجه به روش برنامه مدیریت تلفیقی تولید محصولات کشاورزی سالم ابتدا با پیشگیری و سپس در صورت نیاز سمپاشی را پیشنهاد می‌کنند. کشاورزان.”

اعتقاد بر این است که برای حذف استفاده از کودها و سموم در تولید محصولات کشاورزی با توجه به نیاز زمین، باید ارتباط بین کشاورزان و کارشناسان کشاورزی افزایش یابد.

نیاز به اطلاعات و سرمایه گذاری

رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان در این خصوص گفت: برای توسعه کشاورزی ارگانیک در استان ها از جمله گلستان باید اطلاعات جامعی به جامعه هدف محصول ارائه شود.

امیر یوسفی افزود: اگر سرمایه گذاری در حوزه اطلاع رسانی گسترش یابد، قطعا سطح تولید این محصولات بالا می رود.

وی معتقد است دولت باید از تولید محصولات ارگانیک حمایت کند تا مصرف کنندگان بدون نگرانی محصول را تولید و روانه بازار کنند.

به گفته وی، تولید محصولات کشاورزی ارگانیک به دلیل تولید کمتر در واحد سطح برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و نسبت به تولید محصولات مشابه هزینه بر است.

رئیس انجمن ارگانیک استان گلستان گفت: در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به طور کامل حذف می شود و مزارع باید سه سال برای تولید محصولات کشاورزی و پنج سال صبر کنند تا باغداران به این محصول برسند. استاندارد.

رضا مپسری افزود: در این مدت، اپراتور مشمول ممیزی تولید محصولات ارگانیک می شود و باید استانداردهای بین المللی تولید را رعایت کند.

وی گفت: اگرچه تولید محصولات کشاورزی ارگانیک دشوار است، اما سرمایه گذاری در این زمینه امنیت و سلامت غذایی را به همراه خواهد داشت.

قانون حمایت از تولیدات ارگانیک

به منظور حمایت از تولید کشاورزی ارگانیک، قانون پیش بینی کرده است که این محصولات با نرخ 20 درصد نسبت به کالاهای مشابه به فروش برسد.

محمدرضا عباسی افزود: تولید محصولات کشاورزی ارگانیک دارای هزینه بالا و عملکرد پایین در واحد سطح است و می توان از آن در بسته ای که قانون برای سرمایه گذاری کشاورزان در نظر گرفته استفاده کرد.

وی افزود: برای اجرای طرح کشت محصولات کشاورزی ارگانیک در گلستان به ویژه در حوزه مبارزه بیولوژیک محدودیتی وجود ندارد.

و این کارشناس کشاورزی در گلستان افزود: در این استان 20 هکتار گوجه فرنگی با مجوز ارگانیک در دلند شهرستان رامیان و چهار هزار هکتار باغ پسته وحشی و طبیعی در بخش غزنیقا در مرز مراوت تپه وجود دارد. . شهر

اعلام راه اندازی اولین فروشگاه محصولات کشاورزی ارگانیک در سال جاری.

توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است
ظرفیت جهشی تولید ارگانیک در گلستان

رئیس مرکز علوم ارگانیک کشور گفت: این استان شمالی با بهره برداران قابل توجهی که دارد قابلیت جهش در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک را دارد.

و محمدرضا رجبنا در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران افزود: در گلستان امکان تولید محصولات ارگانیک مانند برنج به صورت خشکسالی و سیلابی در اراضی خشک وجود دارد و کشاورزان علاقمند به تولید برنج ارگانیک در این استان می تواند تولید را آزمایش کند.» از برنج مازندران و گیلان برای صرفه اقتصادی استفاده کنید.

یادآور می شود: مرکز مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران می تواند با حفظ محیط زیست در کنار آب، کشاورزی و سلامت جامعه، گسترش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک را دنبال کند.

رئیس مرکز علوم ارگانیک کشور گفت: علاوه بر این، انجمن های علمی مرتبط می توانند به گسترش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور کمک کنند.

وی افزود: با گسترش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی حذف شده و علاوه بر خاک، به حفظ جامعه و سلامت آن نیز توجه بیشتری می شود.

توسعه محصولات ارگانیک در گلستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است

مقدمه ای بر سرمایه گذاری در تولید

محقق و پژوهشگر کشاورزی مرکز جهاد کشاورزی، تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: مقدمه ورود به تولید محصولات ارگانیک در کشور از جمله گلستان، سرمایه گذاری در تولید محصولات سالم است.

و محمدتقی مبشری در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران افزود: تولید محصولات کشاورزی ارگانیک به دلیل نیاز به مدت طولانی (حداقل پنج سال) مشکل است زیرا استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در تولید محصول باید متوقف شود، اما در تولید. «محصول ادامه دارد. برای کشاورز علاقه مند به مدت یک سال سالم است و می تواند به تدریج با مقدمات ورود به تولید محصول ارگانیک آشنا شود.

وی پیشنهاد کرد علاقمندان به سرمایه گذاری در این زمینه با تولید محصول سالم به تولید محصولات ارگانیک بپردازند.

محقق و پژوهشگر کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهاد الازراء گلستان افزود: این استان شمالی به دلیل داشتن آب و هوای متنوع و حشرات مفید از توانایی خوبی برای سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی سالم و سپس ارگانیک برخوردار است. “

ضرورت تشکیل عامل ارگانیک در وزارت کشاورزی

مبشری تصریح کرد: سرمایه گذاری در کشاورزی سالم و ارگانیک در گلستان برای تولید توت فرنگی، خیار، گوجه فرنگی، صیفی جات و صیفی جات، سیب زمینی، باغ لیمو و خربزه توجیه اقتصادی و فنی دارد.

وی ادامه داد: دولت می تواند در اجرا و گسترش تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک در بین کشاورزان، معاونت ارگانیک در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل دهد و ردیف اعتباری اخذ کند.

مبشری بیان کرد: این سازمان باید به ویژه در استانداری ها مورد توجه قرار گیرد و گسترش آن در شاخص های ارزیابی اعضای هیأت علمی ذیربط لحاظ شود چرا که این طرح نقش مهمی در سلامت غذایی جامعه دارد که از هدر رفت کلان جلوگیری می کند. هزینه ها در تولید سموم شیمیایی و کودهای مضر برای سلامت مصرف کننده.

وی همچنین بر شناسایی و معرفی بهره برداران موفق در تولید محصولات سالم و ارگانیک به منظور ایجاد علاقه در سایر بهره برداران تاکید کرد.

حمایت از حمایت دولت برای گسترش تولیدات ارگانیک با بررسی و به روز رسانی برنامه راهبردی، افزودن معاونت ارگانیک در وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد علاقه در بین کشاورزان، اجرای مدیریت کاربردی از جمله با برقراری ارتباط نزدیک بین کشاورزان و کارشناسان در زمینه نحوه تولید کود و سم. استفاده، ارزش بیشتر در جستجوی تولید ارگانیک، علاقه و حمایت از بازار این محصولات از جمله راهکارهای رونق تولید ارگانیک در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید