پویایی فرهنگی در ایران همگام با رشد علمی آن است – مهر نیوز | اخبار ایران و جهان



بر اساس گزارش ها خبرگزاری مهر عصر روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه شریف مراسم رونمایی از مجموعه کتاب «ایران یا» جدیدترین اثر دکتر رضا منصوری، اندیشمند ایرانی و استاد فیزیک دانشگاه تهران برگزار شد. دانشگاه. تکنیک.

در ابتدای این مراسم شهرداد میرزایی، مدیر انتشارات دبایه، ناشر این مجموعه 8 جلدی، در سخنانی با بیان اینکه آرزوی دکتر رضا منصوری، علمی ایرانی است که توسعه آن سعادت انسان است، گفت: اهل این خانه پویایی فرهنگی هم دارد که به نظر من در راستای رشد علمی آن است.

وی افزود: «ایران با وجود موانع بی‌نظیر فراوان، همچنان به شیوه‌های باورنکردنی فرهنگی است. در این سرزمین و این شهر زیبای تهران، در دامنه البرز، در دشت ری، حرکت فرهنگی پویا و پرنشاطی جریان دارد که بر تنوع جهان می افزاید و این سرزمین حاصلخیز را زنده می کند.

وی با اشاره به نمونه هایی از این پویایی فرهنگی گفت: در این شهر باید به دنبال مجوز برای اجرای یک نمایش بود و صدها مانع را برطرف کرد و سالن های اصلی تئاتر دولتی و محدود در خود شهر ما هستند و هر سال 150 نمایشنامه‌ها حتی در خانه‌ها و سالن‌های کوچک به روی صحنه می‌روند، برای 40 نفر! وی با اشاره به انتشار کتاب‌های مهم و قابل تأمل امروز در ایران، گفت: در این سرزمین، موانع انتشار و محدودیت‌های سهمیه کاغذ که عمده آن است. ناشران متوقف شدند و حتی دو دهه پیش همه کتابخانه‌ها کمتر از 30 متر فاصله داشتند، در دهه گذشته بیش از صد کتابخانه با ارتفاع بیش از 500 متر فعال شد و کتابخانه‌هایی داریم که روزانه هزار جلد کتاب می‌فروشند. تعداد آثار منتشر شده ده برابر شد.

وی افزود: در این کشور جایی برای ورود آزادانه رادیو وجود ندارد، بیش از سه هزار پادکست فعال ایرانی داریم که با بودجه شخصی برنامه های جذاب و شگفت انگیز تولید می کنند. پادکست هایی که برخی از آنها بیش از یک میلیون شنونده دریافت کرده اند. همین افراد در سال 80 فیلم بلند و صدها ساعت سریال و فیلم و انیمیشن برای سینماهای خانگی می سازند.

وی در پایان سخنان خود گفت: اینها نتیجه کار مردم است و نه در برنامه توسعه است و نه در بودجه، این نگاهی به حرکت فرهنگی هموطنان است که باید به آن افتخار کنیم. “

همچنین دکتر رضا منصوری نویسنده این مجموعه 8 جلدی در این نشست با اشاره به انگیزه خود از نگارش این اثر گفت: این کتاب کتابی است برای همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور، در واقع هر مکملی برای ایران.” او علاقه مند است و می تواند این کتاب را بخواند. این کتاب را «ایران کشور من» نامیدم زیرا ایران خانه من است، مال من است، ایران من است، زندگی من در آن معنا دارد و از دیدن آرامش و رفاه ساکنانش لذت برده ام! من این کتاب را برای آنها نوشتم.

وی درباره موضوعات این سریال گفت: سه موضوع کلی را در این سریال مطرح کرد. یکی توسعه علمی ایران، دیگری فارسی به عنوان زبان علم و دیگری موضوع دانشگاه، علم و اندیشه مدرن. در واقع این سه موضوع مظهر «ایران کشور من است» است. دوره اول کتاب هایم از جمله ایران 1427، گزینش واژه ها در ایران و جهان و همچنین چهار سال در وزارت آموزش و پرورش، بیان کننده تصورم از ایران در گذشته و آینده، نقش فارسی زبان در توسعه ایران، تجربه عملی در علم و پیچیدگی اجرای ایده ها. توسعه آن در ایران در بالاترین سطح بود.

رضا منصوری در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه به نظر او هنوز در ایران دانشگاه به معنای دقیق کلمه نداریم و دبیرستان داریم، گفت: امکان دارد. و برخی از همکارانم از این گفته ناراحت خواهند شد، اما هنوز مفهوم دانشگاه را به طور دقیق اجرا نکرده ایم.» در ایران آنچه که ما داریم، حتی این بزرگوار، واقعاً دانشگاه نیست.تجربه عملی پژوهش ایرانی چشمانم را به حقایقی باز کرد که دانش آنها مستلزم هرگونه برنامه ریزی برای توسعه کشور است – و من از آن بی اطلاع بودم. درک دوره ای که در آن قرار داریم و آشفتگی هایی که در این دوره احساس می کنیم – اختصاص دوره به وضعیت علم و دانش در ایران.

دکتر ناصر فکوهی، مردم شناس و استاد دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به نگرانی رضا منصوری درباره ایران و توسعه علمی آن گفت: متأسفانه گرفتار مسائل بدیهی و پیش پا افتاده ای هستیم که نمی توانیم به مسائل مهم رسیدگی کنیم. جامعه ما.” وی با اشاره به اینکه شخصیت های علمی و دانشگاهی به ویژه در حوزه علوم انسانی مانند پزشکان جامعه نمی توانند آزادانه و بی احتیاطی با جامعه رفتار کنند و ابراز درد کنند، از حضور شخصیت هایی همچون ردا منصوری دانشمندی همچون فیزیکدان قدردانی کرد. جامعه را مورد توجه قرار داده و آن را مایه مباهات جامعه دانسته است.

شایان ذکر است در این مراسم محمدجواد اردشیر لاریجانی و محمدرضا اجتهاد به بیان ابعاد شخصیت علمی، فردی و تخصصی رضا منصوری پرداختند و انتشار این کتاب را پاسخگویی به یک نیاز عمومی دانستند. در پایان مراسم پرسش و پاسخ رمزی برگزار شد و رونمایی از این کتاب با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید