آیا اسب اجاره ای مهار می شود؟


دولت مصمم است بازار اجاره را بین 15 تا 25 درصد کنترل کند. طرحی در دو سال گذشته مورد هدف قرار گرفت، اما عملی نشد. در شرایط فعلی نگرانی هایی نیز در مورد نرخ های تعیین شده وجود دارد. به عنوان مثال نرخ رهن کامل زیرزمین 50 متری بدون اتاق در شرق تهران پارس 200 میلیون تومان تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، از جمله برنامه های دولت تعیین سقف 25 درصدی اجاره بها، نظارت بر قراردادها از طریق ارتباط با وزارت راه و شهرسازی و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف 60 میلیون تومان است. البته وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش وام اجاره به 100 میلیون تومان را داشت که هنوز بررسی نشده است.

اگرچه هنوز به اوج اسکان مستاجران نرسیده ایم، اما بررسی های میدانی حکایت از افزایش تدریجی اجاره بها در تهران دارد. نرخ وام مسکن از حدود 200 میلیون تومان در مناطق جنوبی شروع می شود و در مرکز و شمال تهران به میلیاردها می رسد. در حال حاضر حتی زیرزمین ها نیز ارزش دارند. به عنوان مثال یک زیرزمین 50 متری بدون اتاق که 16 سال پیش در شرق تهران پارس ساخته شده بود به قیمت 150 میلیون تومان پیش پرداخت و 1.5 میلیون تومان با 200 میلیون رهن کامل به بازار اجاره عرضه شد.

با شیوع همه گیر کرونا در دو سال گذشته، دولت اقداماتی را برای حمایت از اجاره نشینان انجام داده است. در دو سال گذشته وام به مستاجران بازپرداخت شده است. در سال 1378 سقف پرداختی تسهیلات سپرده مسکونی در تهران 50 میلیون تومان بود که در سال 1400 به 70 میلیون تومان رسید اما امسال کاهش (!) و به 60 میلیون تومان رسید و نرخ سود در آن به نظر می رسد. 18 درصد رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده این مبلغ تا 100 میلیون تومان باشد نرخ بهره نیز کاهش خواهد یافت.

پس از رشد 600 درصدی قیمت مسکن در تهران از سال 1396 تا پایان سال 1400 و البته کاهش قیمت مسکن در یک سال گذشته، روند رشد اجاره بها که یادگار افزایش قیمت در بخش فروش بود، از سال گذشته در سال، نرخ رشد اجاره بها در سراسر کشور از حدود 36 درصد در اوایل قرن 15 به بیش از 50 درصد در اواخر همان سال افزایش یافت. نرخ های امسال چندان مشخص نیست زیرا تابستان هنوز شروع نشده است، اما بررسی ها نشان دهنده رشد قیمت در هفته های اخیر است.

آیا اسب اجاره ای مهار می شود؟

ستاد ملی مقابله با کرونا در دو سال گذشته افزایش مجاز اجاره بها را در تهران ۲۵ درصد، در سایر نقاط شهری ۲۰ درصد و در شهرستان‌ها ۱۵ درصد اعلام کرد. در سال 1400 نرخ رشد اجاره بها در کشور حدود دو برابر سقف تعیین شده توسط دولت بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان سال 1399 نرخ رشد سالانه اجاره در سراسر کشور 35 درصد بوده و در سال 1400 این رقم به 50 درصد رسیده است. در تهران در سال 1399 نرخ رشد سالانه اجاره بها 31 درصد و در سال 1400 46 درصد بوده است. سال گذشته سقف اجاره در اوایل خرداد تصویب شد. اما سیاست دو سال اخیر اجرا شده است. زیرا وزارت راه و شهرسازی معتقد است این برنامه تاثیر بسزایی در جلوگیری از افزایش بی رویه تعداد قراردادهای تمدید شده داشته است.

سقف تسهیلات سال گذشته در تهران 70 میلیون تومان، در سایر شهرها 40 میلیون تومان و در شهرهای کشور 25 میلیون تومان تعیین شد. مشخص نیست چرا حجم وام اجاره در تهران به دلیل تورم 39 درصدی طی سال گذشته، افزایش 46 درصدی اجاره بها و افزایش هزینه اجاره مسکن کاهش یافته است. اما بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته از 8.5 میلیون خانوار، 450 هزار خانوار وام اجاره دریافت کردند. یعنی در مجموع حدود 5 درصد از مستاجران وام گرفته اند که هر سال حدود 2.5 درصد است.

یکی از برنامه های جدید وزارت راه و شهرسازی، پیوند قراردادهای منعقده در دفاتر املاک به سامانه وزارت راه و شهرسازی به منظور نظارت بر نرخ اجاره بها و جلوگیری از انعقاد قراردادهای فوق است. سقف گذاری در حالی که این ارتباط در حال حاضر بین اتحادیه املاک و وزارت صمت برقرار است. از سوی دیگر، واضح است که موجر و مستاجر می توانند قرارداد رسمی با حداکثر حد مجاز منعقد کنند و به طرق مختلف به صورت غیر رسمی با اعدادی بالاتر از تعیین شده توسط دولت موافقت کنند.

مصطفی قلی خسروی – رئیس اتحادیه مشاوران املاک در توضیحات آخرین وضعیت بازار مسکن وی به ایسنا گفت: الحمدلله ثباتی که حدود یک سال پیش در بازار ایجاد شد همچنان پابرجاست و قیمت مسکن در اردیبهشت ماه تغییر چندانی نداشت. ما تا حدودی نگران بازار اجاره هستیم. به مشاوران املاک توصیه می شود با نزدیک شدن اجاره بها به اوج این مرحله، از چانه زنی با مالکان غافل نشوند.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی که کشور درگیر جنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده نظام است، همه باید در هر اقدامی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تلاش کنند. فکر می کنیم باید هوای ضعیفی داشته باشیم. کاری که از دست ما بر می آید این است که مالکان را به رعایت عدالت اسلامی توصیه کنیم. البته دولت از افزایش 25 درصدی اجاره بها در شهر تهران خبر داد و باید در عقد قراردادها نسبت به این موضوع به مالکان و مستاجران نیز هشدار داد. قراردادهای بالاتر از سقف مشخص شده ممنوع است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید