قرارداد نظارتی با 9 اپراتور برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت از طریق فیبرهای نوری


به گزارش زومت، انتقال 20 میلیون پورت فیبر نوری به منازل یکی از طرح های کلان وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است که از ابتدای این دولت در شهریور 1400 تاکنون چندین بار از زبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شنیده شده است. .

اکنون با گذشت نزدیک به 8 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، امروز 27 اردیبهشت مصادف با روز جهانی مخابرات، رگولاتوری به نمایندگی از وزارت ارتباطات، تفاهم نامه توسعه فیبرهای نوری را با 9 اپراتور در 9 شهر منعقد کرده است. برای ارائه 8.5 میلیون پریز فیبر فتوولتائیک در سال آینده.

عباسی شاهکوه رئیس سازمان به مناسبت روز جهانی ارتباطات

صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز در این مراسم اعلام کرد: برای اینکه وزارت ارتباطات تا پایان سال 1401 به پوشش 20 میلیونی فیبر نوری دست یابد، این سازمان باید اقدامات خاصی را انجام دهد. عباسی خاطرنشان کرد: کار در این زمینه به سه مرحله مشخص تقسیم می شود:

اولین قدم ما باید تامین منابع باشد. این پروژه توسط بخش خصوصی اجرا می شود. اما این بخش‌های غیراقتصادی باید به نحوی از سوی دولت حمایت شوند. در این راستا تصمیم مهمی در هیات وزیران اتخاذ شد. بر اساس این مصوبه 8 درصد از 28 درصد درآمد اپراتورهای تلفن همراه دولتی برای توسعه شبکه فیبر نوری و در بخش ثابت در مجموع 3 درصد از درآمد به آنها بازگردانده می شود. اپراتورهای تلفن ثابت که باید به تشخیص دولت به دولت تخصیص داده شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این مصوبه مشروط به اجرای 20 میلیون فیبر نوری در کشور طی سه سال آینده است. به گفته وی، این مصوبه نشان از عزم دولت برای توسعه فیبرهای نوری در کشور دارد.

عباسی افزود: دومین گامی که برای رسیدن به هدف پوشش 20 میلیون پورت فیبر نوری باید برداشته شود، تقسیم کار عادلانه بین اپراتورهای مخابراتی در کشور است. وی در این خصوص گفت:

در 30 فروردین ماه نامه ای به تمامی اپراتورهایی که توانایی مشارکت در این پروژه را دارند، یعنی 17 شرکت FCP و همچنین ایران نت، مخابرات، ایرانسل و ریتیل نامه نوشتیم تا وارد این پروژه شوند. در نهایت از 21 اپراتور ثابت و همراه، 12 گروه اعلام آمادگی کردند. برای این 12 گروه، متن تفاهم نامه را ارسال کرده ایم و تاکنون 9 پیش نویس تفاهم نامه تقسیم کار تهیه شده و امروز این تفاهم نامه ها به صورت رسمی بین این 9 اپراتور امضا می شود.

وی تایید کرد که امکان امضای تفاهم نامه با سایر اپراتورها وجود دارد. عباسی ابراز امیدواری کرد که اپراتورهای باقی مانده نیز هر چه سریعتر وارد پروژه شوند. زیرا فرصت ها و انتخاب های حاصل از توسعه این پروژه را از دست خواهند داد.

به گفته وی، اپراتورهایی که برای توسعه طرح پوشش 20 میلیونی فیبر نوری اعلام آمادگی کرده اند، حق دارند شهرهایی را که شبکه فیبر نوری خود را در آن گسترش می دهند، انتخاب کنند.

امضای تفاهم نامه با 9 اپراتور برای توسعه فیبر نوری در کشور

عباسی در این نشست گفت: شرکت های هایوب در ایلام، شاتل در قزوین، آسیا تک در کرمانشاه، ساختمان در اراک، پیشگامان در یزد، صبانت در بوشهر، فناب تلکام در رشت، ایران نت در سمنان و رایتل در بیت المقدس برای بندر هستند. منتقل کردن. فیبرهای نوری اعلام آمادگی کردند. به گفته معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات، این اپراتورها متعهد شده اند در مدت یک سال 8 میلیون و 500 هزار پریز از 20 میلیون فیبر نوری را در شهرهای مورد نظر خود ایجاد و افتتاح کنند.

عباسی تاکید کرد: در صورت عدم انجام کار توسعه فیبر نوری در مدت زمان تعیین شده، طبق قرارداد رگولاتوری منعقد شده با این 9 اپراتور، کار از آنها گرفته و به اپراتور دیگری واگذار می شود. عباسی از تعلیق هیچ رگولاتوری برای توسعه فیبر نوری خبر داد.

رئیس این سازمان همچنین گام سومی را که سازمان باید برای رسیدن به هدف خاص توسعه فیبر نوری در کشور بردارد، رفع موانع را اعلام کرد و در این خصوص توضیح داد:

توسعه پروژه تحویل فیبر نوری در منزل برای کیفیت بهتر نیازمند پشتیبانی دستگاه های مختلف است. در این راستا توانیر، شهرداری ها، راه آهن و … می توانند امکانات زیرساختی خود را برای تسریع در توسعه این پروژه فراهم کنند.

به گفته وی، برای رفع موانع و بهره مندی از همکاری دستگاه های دارای زیرساخت نوری، قانون ارزشمندی در بودجه 1401 به تصویب رسید که بر اساس آن دستگاه های دارای زیرساخت نوری باید تسهیلات خود را مطابق تعرفه در اختیار اپراتورهای نظارتی قرار دهند. توسط رگولاتور مشخص شده است.

وی تاکید کرد: تقسیم کار با توجه به حضور بیش از هزار شهر در کشور ادامه خواهد داشت. اما اپراتورهایی که امروز تفاهم نامه ای برای توسعه فیبر نوری با رگولاتور امضا کردند، یک شهر را انتخاب کردند.

به گفته عباسی، مابقی شهرها نیز به تدریج بین اپراتورها تقسیم خواهد شد. وی تاکید کرد: دولت و مجلس در تمامی مراحل توسعه این پروژه در کنار بهره برداران خواهند بود. زیرا توسعه این پروژه یک وظیفه ملی است. عباسی گفت: توسعه پروژه فیبر نوری علاوه بر ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت ثابت کشور، پشتوانه شبکه خوبی برای توسعه فناوری 5G در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید