ایالات متحده: ما مرتباً در مورد ایران با اسرائیل تبادل اطلاعات می کنیم


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه (به وقت تهران) در نشستی خبری همکاری واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران را تایید کرد.

پرایس گفت: «ما به طور منظم با شرکای اسرائیلی خود تبادل اطلاعات می کنیم. ما در بسیاری از زمینه‌ها دیدگاه مشترکی داریم، اما یک منافع راهبردی مشترک نیز داریم و آن این است که هرگز نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد».

در جای دیگر این کنفرانس مطبوعاتی، ند پرایس مواضع قبلی واشنگتن در مورد لغو تحریم ها در وین را تکرار کرد. به عنوان مثال، او گفت: «ما معتقدیم که دیپلماسی و گفت‌وگو به ما فرصتی می‌دهد تا توانایی ایران در ساخت یا دستیابی به سلاح هسته‌ای را به‌طور دائمی و دائمی از بین ببریم.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده اند. ایران قویا این اتهامات را رد کرده است.

ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعا می‌کند که حق دارد از فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز برخوردار باشد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

ند پرایس ادعاهای قبلی درباره مذاکرات تحریم ها در وین را تکرار کرد: «آنچه که من می گویم این است که ما و شرکایمان آماده هستیم و برای مدت طولانی آماده بودیم». ما فکر می کنیم زمان آن رسیده که ایران جدیت خود را نشان دهد.»

همانطور که قبلاً شنیده ایم، هنوز برخی از مسائل کوچک وجود دارد. وی افزود: ما معتقدیم که این مسائل کوچک باقیمانده مربوط به برنامه هسته ای ایران را می توان حل کرد و توافق را می توان به سرعت و به طور موثر منعقد کرد، مشروط بر اینکه ایران تصمیم بگیرد.

چندین ماه است که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین متوقف شده است. از ابتدای مذاکرات، دولت آمریکا به جای پیشنهاد ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، بارها سعی کرده است که طرف های مختلف را به کندی و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل عدم موفقیت طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست های دولت بایدن در خصوص برجام است. یکی از انتقاداتی که به این گروه از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا از زمان شکست مذاکرات وین به عملیات رسانه ای و روانی خود ادامه دادند و به جای اجرای تعهدات خود در احیای برجام، با توجیهات مختلف، ایران را مقصر دانستند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع مذاکرات شده است. پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات غرب نیست. یک پرونده ایرانی مطرح شد که مدعی شد درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران ایران از لیست سازمان های به اصطلاح تروریستی، مذاکرات را متوقف کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که توافق بر سر مذاکرات وین نهایی نیست. وی گفت: همانطور که قبلاً از ما شنیده اید، اکنون توافق نهایی وجود ندارد.

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید