12 میلیون «لیسانس» در کشور وجود دارد


مسعود علمی نسی با بیان اینکه در حال حاضر 12 میلیون لیسانس در کشور داریم، گفت: با کاهش نرخ ازدواج، نرخ فرزندآوری در جامعه کاهش می یابد و اگر این 12 میلیون به تجرد معینی برسد; طبیعی است که بچه دار نخواهند شد و از خود باقی نمی گذارند. بنابراین، جمعیت کشور شروع به پیر شدن می کند و جمعیت جدید جایگزین نخواهد شد.

متوسط ​​عمر ایرانیان در 30 سال آینده حدود 48 سال خواهد بود

نرخ رشد پایین جمعیت

رئیس پژوهشکده جمعیت کشور با تاکید بر اینکه باید بر سیاست های پیشگیری از ازدواج تمرکز شود، خاطرنشان کرد: از این 12 میلیون مجرد، 6 میلیون خانواده می توانند تشکیل شوند و اگر نیمی از آنها ازدواج کنند، در حال حاضر 3 میلیون خانواده وجود دارد. و اگر نیمی از این تعداد خانواده صاحب فرزند می شدند، 1.5 میلیون تولد داشتیم.

بر اساس علم نسی میانگین سنی جمعیت کشور در 30 سال آینده به حدود 48 سال می رسد و می توان گفت در سال 1430 حدود 33 درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود، یعنی از هر 10 نفر 4 نفر مردم پیر خواهند شد

وی با اشاره به آمار سرشماری سال 1395 خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال 95 حدود 10 درصد جمعیت ما سالمند یعنی از هر 10 سالمند (بالای 60 سال) یک نفر هستند، در حالی که در سال 1430 از هر 10 نفر. پیر می شود. 4 نفر بزرگتر هستند و به این ترتیب نیروی کار فعال ما کاهش می یابد.

علیمی همچنین گفت: نرخ رشد جمعیت ایران در دهه هشتاد یا شصت یعنی حدود 40 سال پیش 4 درصد بوده و این میزان در دو سال پیش یعنی در سال 2020 به 1.3 درصد رسیده است.

برای هر مرد و زن هیچ جایگزینی برای جمعیت وجود ندارد

وی گفت: اگر میانگین سنی جامعه افزایش یابد با پیری جمعیت مواجه خواهیم شد…در حال حاضر نرخ باروری در کشور ما کمتر از 2 یعنی 1.7 تا 1.8 است و این یعنی برای هر مرد و زن. هیچ جایگزینی برای مردم کشور وجود ندارد.

نرخ باروری محاسبه شده برای زن متاهل 2.7 است

رئیس پژوهشکده جمعیت کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه نرخ باروری حاصل تقسیم تعداد تولدهای ثبت شده در یک سال بر تعداد زنان و دختران در سنین باروری است، توضیح داد: این درست است که ما نرخ باروری در حال حاضر 1.7 است، اما این نرخ حاصل تقسیم تعداد تولدهای ثبت شده در یک سال بر تعداد زنان و دختران در سن باروری است که ممکن است ازدواج کنند یا نکنند. با این حال، ما انتظار باروری نداریم. از دختران مجرد و اگر این نرخ را فقط برای زنان متاهل محاسبه کنیم، 2.7 است، یعنی خانواده های ما به طور متوسط ​​دو فرزند دارند.

میزان تجرد متوسط ​​نرخ باروری را کاهش داد

وی گفت: 88 درصد جوانان در سن ازدواج تمایل به ازدواج دارند. بنابراین باید موانع ازدواج برطرف شود. مردم ما تمایل به ازدواج و بچه دار شدن دارند، در حالی که در کشورهای اروپایی این روند کاهش یافته است و جوانان ما در صورت داشتن تجملات طبیعی یعنی شغل و مسکن ازدواج می کنند و فرزندان خوبی خواهند داشت، بنابراین اگر موانع ازدواج مانند بیکاری و هزینه ها از بین برود. مسکن جوانان، جوانان به طور خودکار به سمت ازدواج و فرزندآوری خواهند رفت.

کاهش توانایی کشور برای بچه دار شدن از طریق «مهاجرت»

علیمی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان این کاهش جمعیت را ناشی از مهاجرت به ویژه جوانان دانست، تصریح کرد: آمار دقیقی در این زمینه ندارم اما طبق مشاهدات انجام شده بخش بزرگی از مهاجرت مربوط به جوانان است.” هم خودشان مهاجرت می کنند و هم با این مهاجرت توان باروری کشور را کاهش می دهند. با این حال، اگرچه ممکن است بخشی از این کاهش به دلیل مهاجرت جوانان باشد، اما موضوع اصلی، عدم ازدواج است.

دیدگاهتان را بنویسید