5 زبان عشق چیست؟ – چطور


آیا تا به حال نام پنج زبان عشق را شنیده اید؟ زبان عشق به زوج ها کمک می کند تا روابط سالم و عاشقانه ایجاد کنند، نیازهای یکدیگر را درک کنند و عشق را به درستی ابراز کنند. در این مقاله در مورد پنج زبان عشق و تأثیرات مثبت آنها بر روابط و خودشناسی صحبت خواهیم کرد.

5 زبان عشق به گفته دکتر چپمن

کتاب پنج زبان عشق دکتر گری چپمن از سال 1992 یک راهنمای عالی برای زوج ها بوده است. گری چپمن سال ها تجربه مشاوره زوجین خود را نوشت و در نهایت به یک مدل رسید. او متوجه شد که زوج ها درک روشنی از نیازهای یکدیگر ندارند. آنها راه خوبی برای ابراز عشق پیدا نمی کنند و احساسات آنها اغلب غیرقابل درک است. دکتر چپمن به این نتیجه رسید که مردم پنج زبان عشق مشترک دارند:

1. ابراز محبت کلامی.
2. توزیع زمان؛
3. تجربه لمس فیزیکی
4. ارائه خدمات;
5. هدیه بخرید.

زوج ها می توانند با پیدا کردن 5 زبان عشق در یکدیگر عاشق شوند و عشق پیدا کنند.

1. ابراز محبت کلامی

شاید همه ما از شنیدن کلمات محبت آمیز و قدردانی برای دیگران خوشحال شویم، اما افرادی که عشق کلامی را ابراز می کنند زبان عشق آنهاست. برای یک رابطه عاشقانه، باید از کلمات محبت آمیز استفاده کنید، متنی زیبا بنویسید و از زحمات همسرتان قدردانی کنید. با شناسایی ویژگی های مثبت او، روز او را می سازید و نشان می دهید که چقدر او را دوست دارید.

2. توزیع زمان

زمان بیشتری را برای شریک زندگی خود صرف کنید تا عشق شما را احساس کند. این به معنای کنار گذاشتن تلفن های همراه، برقراری تماس مستقیم چشمی و گوش دادن فعال است. حضور و نگرانی شما نشان دهنده عشق شماست. بنابراین فعالانه گوش دهید و موافقت کنید و از توصیه کردن دست بردارید.

3. لمس فیزیکی

مردم از طریق لمس، در آغوش گرفتن و نوازش پر از عشق می شوند. می توانید با دست گرفتن، در آغوش گرفتن روی مبل و تماشای یک فیلم خوب، قرار عاشقانه کاملی را رقم بزنید.

4. ارائه خدمات

و کارهای ساده ای مانند شستن ظروف، جاروبرقی یا سوخت گیری خودرو نیز شریک زندگی شما را خوشحال می کند. به سادگی! برای ابراز عشق، کارهای کوچک روزانه را انجام دهید و شریک زندگی خود را خوشحال کنید.

5. هدیه بخرید

هدیه گرفتن نماد عشق و محبت است. بدون نیاز به خرید هدایای بزرگ و گران قیمت؛ شریک زندگی شما به زمانی که برای انتخاب و خرید صرف می کنید اهمیت می دهد، نه اندازه و قیمت هدیه. مهم نیست که هدیه چقدر کوچک باشد، نماد عشق شماست، بنابراین شریک زندگی شما قدردان آن خواهد بود و هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

هدیه ای از یکی از پنج زبان عشق

زبان عشق شما چیست؟

دکتر گری چپمن اولین کسی نیست که می گوید برای اینکه دیگران را دوست داشته باشید، ابتدا باید خودتان را دوست داشته باشید. چی تو رو خوشحال میکنه؟ کلمات عاشقانه را می شنوید؟ هدیه گرفتن؟ همراهی در فعالیت های روزانه؟ برنامه ریزی سفرهای دونفره یا یک آغوش گرم و نوازش عاشقانه؟ اگر دیگران از شما بپرسند که چگونه خودتان را دوست دارید یا چگونه می توانند عشق خود را به شما ابراز کنند، چه پیشنهادی می دهید؟ برای یافتن زبان عشق خود وقت بگذارید و به این سوالات پاسخ دهید. زبان عشق به شما کمک می کند خودتان را بشناسید و بتوانید نیازهای خود را بهتر درک کنید.

با پنج زبان عشق رابطه بهتری ایجاد کنید

همه ما زبان عشق منحصر به فردی داریم که ممکن است با زبان عشق شوهرمان متفاوت باشد. درک این تفاوت تاثیر زیادی بر کیفیت رابطه دارد. اگر یاد بگیرید به زبان عشق شوهرتان صحبت کنید، یک رابطه زیبا و عاشقانه ایجاد خواهید کرد. دکتر چپمن در کتاب خود به پنج اثر مستقیم زبان عشق بر یک رابطه اشاره می کند.

1. افزایش از خود گذشتگی

اگر به زبان عشق شوهر/ همسرتان پایبند باشید، نیازهای او بر نیازهای شما ارجحیت دارد. وقتی سعی می کنید نیازهای همسرتان را برآورده کنید و ایثار را در رابطه افزایش دهید، عشق شما عمیق تر می شود.

2. ایجاد همدلی متقابل

با درک زبان عشق شوهرتان، کمی از خود فاصله می گیرید و متوجه چیزهایی می شوید که او را خوشحال می کند. عشق را از دیدگاه او تجربه می کنید و همدردی متقابل بین شما شکل می گیرد. جالب است بدانید وقتی به زبان عشق دیگران پایبند باشید، هوش هیجانی شما افزایش می یابد و یاد می گیرید به نیازهای دیگران اهمیت دهید. مهم این است که از طریق زبان عشق یاد بگیرید چگونه عشق و درک متقابل را در همسرتان ایجاد کنید.

3. صمیمیت را در رابطه حفظ کنید

در مورد چیزهایی که باید بشنوید با زبان عشق با یکدیگر صحبت کنید، این باعث افزایش درک و افزایش صمیمیت می شود. زبان عشق رابطه شما را عمیق و معنادار می کند.

4. رشد شخصی به زبان عشق

درک نیازهای دیگران به رشد شخصی شما منجر می شود. چگونه؟ ابراز محبت و تلاش برای شاد کردن دیگران همه چیز را در شما ایجاد می کند و این تغییرات پله ای برای رشد شخصی شما خواهد بود.

5. ایجاد عشق معنی دار

وقتی به پنج زبان عشق صحبت می کنید، دیگر انجام کارها مهم نیست و راهی برای ایجاد یک عشق پایدار و هدفمند می شود. شما زیبایی «دوستت دارم» را بیان می کنید و درک می کنید، عشق متقابل دارید و سخت تلاش می کنید تا نیازهای یکدیگر را برآورده کنید.

تاثیر 5 زبان عشق بر روابط عاشقانه

کاربرد 5 زبان عشق در زندگی روزمره

به گفته چپمن، زبان عشق محدود به زوج ها نیست. رابطه بین فرزندان، والدین، همکاران و دوستان صمیمی در زبان عشق عمق و معنا پیدا می کند. به عنوان مثال، کودکان به شنیدن کلمات محبت آمیز تشویق می شوند، همکاران از یکدیگر قدردانی می کنند و از یک محیط کاری امن لذت می برند.

از پنج زبان عشق برای شاد کردن دیگران و ایجاد زندگی زیباتر استفاده کنید.

زبان عشق از نگاه منتقدان

زبان عشق از نگاه تیزبین منتقدان پنهان نمانده است. بررسی منتقدان نشان می دهد که پنج زبان عشق علاوه بر تأثیرات مثبت، دارای محدودیت ها و مشکلاتی نیز هستند که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می شود.

1. سوء استفاده از زبان عشق دیگران

5 زبان عشق چیست؟ وسیله ارتباط موثر و ابراز عشق خالصانه یا سلاحی برای آزار دیگران؟ اگر افراد از این روش برای پیشبرد اهداف، رقابت در محیط کار و حتی عاطفی استفاده کنند، زبان عشق به تیغ دولبه تبدیل می شود. با یافتن زبان عشق برای همکاران و شرکای خود، افراد می توانند کارهایی انجام دهند که از نظر ظاهری رضایت بخش است، اما از نظر درونی رقابتی و توهین آمیز است.

2. حل مسئله زوجین

5 زبان عشق راه حل موثری برای همه مشکلات رابطه نیست، اما ابزاری برای بهبود رابطه است. طبق تحقیقات، زوج هایی که زبان عشق یکدیگر را می دانند:

  • شما کنترل بیشتری بر احساسات آنها دارید.
  • نسبت به همسران خود احساس خوشبختی کنند.
  • آنها مسئول احساسات و تغییرات رفتاری خود هستند.

با این حال، برای داشتن یک رابطه موفق، به بیش از یک ابزار نیاز دارید. باید بپذیرید که زبان عشق بین شما و همسرتان ممکن است در طول زمان تغییر کند، به خصوص اگر بچه دار شوید و استرس زندگی شما بیشتر شود.

3. افزایش استرس در رابطه

زبان عشق ابزار مهمی برای دوست داشتن خود است. تحقیقات نشان می دهد که بزرگترین مانع برای شادی زوج ها این است که تلاش آنها برای ابراز عشق اغلب نادیده گرفته می شود. ندیدن تلاش برای استفاده از زبان عشق استرس رابطه را افزایش می دهد. در نتیجه، علاوه بر زبان عشق، دیدن تلاش همسرتان برای شاد کردن شما نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید، حتی اگر همه انتظارات شما برآورده نشود.

نتایجی که اظهار شده

به یاد داشته باشید که روابط سالم ساخته نمی شوند، آنها با دقت و تلاش ساخته می شوند. اگر زوج ها متعهد به عشق ورزیدن و صحبت کردن به پنج زبان عشق باشند، یک عشق عمیق و یک رابطه شاد و رضایت بخش ایجاد خواهند کرد. علاوه بر دوست داشتن دیگران، خود را دوست داشته باشید و به آنها کمک کنید تا زبان عشق شما را یاد بگیرند.

تو بگو

زبان عشق شما چیست؟ آیا شما جزو گروه منتقدان هستید یا افرادی که از 5 زبان برای عشق استفاده می کنند؟ به نظر شما تاثیر زبان عشق در بهبود روابط بین زوجین چیست؟


پیوست کتاب الکترونیکی

اگر می خواهید علت بسیاری از رفتارهای عاطفی شریک یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، حتما این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید