اما اگر 22.3 هزار میلیارد پرداخت شد، وزیری این را خواست



رئیس شورای اجرایی صندوق توسعه ملی ماجرای پیام وزیر را مبنی بر دریافت 22.3 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تشریح کرد و گفت قانون را رعایت می کنیم اما باید توجه داشت که چنین منابع ریالی نداریم. . در حال حاضر تا زمانی که ماهی ها به اتمام برسد، نیمی از ظرفیت تسهیلات صندوق از بین می رود.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری با اشاره به ماهیت وجود صندوق های ثروت ملی در جهان و صندوق توسعه ملی در ایران، گفت: موضوع تشکیل صندوق های ثروت ملی در دنیا که به آن صندوق توسعه ملی می گوییم. قدمت ایران به حدود 70 سال پیش بازمی‌گردد و مردم نفت‌خیز مانند کویت تصمیم گرفتند و بعداً ایران، مازاد نفت خود را در حساب یا صندوقی نگه می‌داشتند. البته با گذشت سالها، صندوق های بیشتری در کشورهای مختلف شروع به فعالیت کردند.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی در ادامه گفت: اهداف تشکیل این صندوق ها یک یا گروهی سه هدفی است. وی توضیح داد: اولاً: صندوق های تثبیت که هدفشان کمک به تثبیت بودجه دولت است، یعنی زمانی که درآمدهای نفتی، کالایی یا تجاری افزایش می یابد، منابع وارد صندوق می شود و برای ایجاد ثبات در بودجه دولت در زمان نفت، کالا یا تجارت، از آن خارج می شود. کاهش درآمد. دوم: صندوق های توسعه ای که هدفشان استفاده از منابع صندوق در دولت است، چه توسط خود صندوق و چه توسط بخش خصوصی. و ثالثاً، صندوق های حفاظتی، که هدف آنها حفظ منابع و دارایی ها و افزایش اندازه آنها برای نسل های آینده است. بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی ایران، هدف این صندوق ترکیبی از اهداف توسعه و حمایت است، اما با توجه به افزایش فشار تحریم‌ها توسط دولت‌های مسلط و کاهش فروش نفت و درآمدهای ارزی، اکثر منابع صندوق توسط دولت های قبلی استفاده می شد.

رئیس شورای اجرایی صندوق توسعه ملی درباره نامه یکی از وزرا به وی و درخواست 22.3 هزار میلیارد تومان (همات) از صندوق توسعه ملی گفت: موضوعی که در کنفرانس بین نسلی ثروت ملی مطرح شده است. عدالت: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص منابع صندوق توسعه ملی عدم امکان استفاده از منابع صندوق، هزینه های جاری و بودجه کشور است. درخواست منابع از صندوق توسعه ملی در ماه های ابتدایی سال توسط دستگاه ها غیرمعمول نبود، اما این بار این درخواست انجام شد.

غضنفری افزود: منظور من (خوب است که این درخواست‌ها به معاونت برنامه‌ریزی و بودجه برسد) این نبود که صندوق توسعه ملی قصد پرداخت یا اطاعت از دستورات قانونی را نداشته باشد، بلکه منظورم این بود که منابع فعلی به ریال این موضوع در صندوق نیست، بنابراین صندوق توسعه ملی مانند همیشه تابع قوانین و مقررات کشور است و شرایط و الزامات کشور را درک می کند، اما متاسفانه منابع آن در حال حاضر بسیار محدود است.

وی در خصوص وضعیت منابع ریالی صندوق و محدودیت های کمی و قانونی صندوق گفت: صندوق حدود 55 ریال منابع دارد که غالباً از طریق ماده 52 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت تأمین می شود. (مصوب در سال 2014). ) و کاربردهای قانونی خاصی دارد. بنابراین تقریباً همه این منابع در اختیار حدود 20 بانک کشور است و تقریباً همه آنها طبق قانون به عنوان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار گروه های هدف قرار گرفته است. بنابراین برای صرفه جویی در مبلغ مورد نیاز یعنی 22.3 همات باید حداقل 6 ماه یا بیشتر منتظر بمانید که ممکن است موثر واقع نشود و البته نیمی از تسهیلات صندوق را به صورت ریالی از دست خواهید داد و علاوه بر آن این ممکن است باعث اختلاف شود مصرف منابع باید توسط هیات مدیره نظارت شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی در خصوص علت عدم پرداخت ارزی آن به دلیل محدودیت منابع صندوق گفت: البته حجم منابع ارزی چندان باز نیست اما این اینطور نیست مانع اصلی، مانع اصلی به درستی تنظیم شده است. بند 11 مصوبه مورخ 26 دی 1400 هیأت امنا مبنی بر اینکه: «با توجه به نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای حفظ منابع صندوق، هرگونه انتقال منابع ارزی به ریال باید ممنوع شود.» به همین دلیل هیأت مدیره صندوق توسعه ملی مجاز به واریز منابع ارزی صندوق به مصارف ریالی ریالی نیست تا بتواند 22.3 همات را تأمین کند.

غضنفری گفت: شاید بهتر باشد دستگاه های اجرایی قبل از تنظیم نامه برای اخذ مجوز برداشت از صندوق به صندوق توسعه ملی مراجعه کنند و طی جلساتی تمامی موارد و نکات مهم شناسایی، مکتوب و ثبت شود سپس برای مجوزهای قانونی اقدام کنید». متأسفانه، سخت‌افزار هیچ جایی را در فرآیند صدور مجوز به سینه نمی‌دهد، به همین دلیل است که تا کنون مشکلات زیادی ظاهر شده است.

همانطور که رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی درباره مشکلات این فرآیند گفت: وقتی می‌خواهید از هر بانکی تسهیلات بگیرید، باید به مجموعه‌ای از سوالات پاسخ دهید و تمامی مراحل اخذ و برگشت منابع را روشن کنید. ; هر فرآیند در این زمینه حداقل از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل اندازه و نوع مبلغ، کارکرد و نحوه استهلاک، کارمزد، حضور یا عدم حضور بانک، زمان پرداخت برای متقاضی و برخی تصمیمات دیگر در خصوص ترتیبات پرداخت است. معمولاً در این قسمت دستگاه متوجه می شود که آیا وجوه منابع ریالی کافی و به موقع است یا خیر؟ اگر جواب منفی است، اجازه نمی گیرد و نامه می فرستد.

دومین بخش مهم مربوط به زمان تنفس برای بازپرداخت و نحوه ارزیابی اثربخشی تسهیلات و کنترل پروژه است. به اطلاع می رساند منابع زیادی از صندوق توسعه ملی در حوزه آب و خاک اخذ شده و گزارشی از اثربخشی آنها نداریم. و قسمت سوم در مورد نحوه پرداخت اقساط و دستگاه پرداخت و زمان آنها و جریمه های احتمالی عدم پرداخت می باشد.

غضنفری ادامه داد: تقریباً نیمی از منابع برداشت شده از صندوق در دولت‌های گذشته این جزئیات را اعلام نکردند و صندوق را برای دریافت مجدد آن به چالش کشیدند که شاید به دلیل عدم تعامل دستگاه متقاضی و پایه‌های صندوق باشد. دولت ها، نه مجوزها.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی با اشاره به دغدغه ها و مشاهدات مقام معظم رهبری ابراز امیدواری کرد: در آینده درخواست دستگاه ها برای برداشت منابع از صندوق بررسی و تعامل بیشتری با آنها صورت گیرد تا همگان قادر خواهد بود. قبل از اخذ مجوز، جزئیات روشن می شود.

وی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی برای همه مردم ایران و آینده این سرزمین است، به همین دلیل باید همه با هم در حفظ این منابع تلاش و تلاش کنیم و تمام تلاشمان برای افزایش سرمایه گذاری باید از این طریق باشد. سرمایه گذاری.” برای تبدیل شدن به این منابع؛ چون به فرموده مقام معظم رهبری، صندوق توسعه ملی فرصت مغتنمی برای رهایی کشور از وابستگی به نفت است، وظیفه همه ما این است که نسبت به منابع صندوق توسعه ملی حساس باشیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید