خاطرات آیت الله ریشهری از پرفروش ترین نمایشگاه – مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه پنج جلدی خاطرات مرحوم آیت الله محمد محمدی الریشاری با عنوان «خاطرات» پرفروش ترین کتاب است. مرکز اسناد موسسه فرهنگی و فنی انقلاب اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارد. این کتاب با قیمت 160 هزار تومان (قیمت قدیم) به عموم عرضه می شود و دانشجویان نیز می توانند با ارائه کارت شناسایی از 40 درصد تخفیف بهره مند شوند.

«جناح های سیاسی دهه شصت» اثر اکبر اشرفی. بهائیان در ایران اثر سید سعید زاهدزاده یکی دیگر از آثار پرفروش این نشریه است.

خاطرات آیت الله محمدی ریشهری، اولین رئیس دادگاه انقلاب ارتش و اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، از منابع مهم و مستقیم تاریخ انقلاب است. مرحوم ریشهری که در اول فروردین امسال درگذشت، به دلیل حضور در مهمترین مسئولیت های قضایی و امنیتی و همچنین دو دهه زحمات حج، حرف های زیادی برای گفتن دارد. تکیه بر اسناد رسمی منتشر شده و نقل قول از مطبوعات و نوشته ها بر غنای خاطرات افزود.

مجموعه خاطرات پنج جلدی آیت الله ریشهری با عنوان «خاطرات» اولین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دهه 1359 منتشر شد. این مجموعه 5 جلدی یک دوره تاریخی 30 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر دهه 60 را در بر می گیرد.

آیت الله ریشهری در جلد اول خاطرات خود زندگی، تحصیلات و وقایع نهضت اسلامی را روایت می کند، سپس به طور مفصل به وقایع سال های اول انقلاب با محوریت کودتای نقاب، توطئه قطب زاده و خاطرات خود در نهضت اسلامی مسئله شرعی مداری.

جلد دوم «خاطرات» به نفوذ حزب توده، سرکوب نیروهای امنیتی محرمانه ترین حزب تاریخ و رسیدگی قضایی به پرونده آنها می پردازد. مرحوم ریشهری که خود قاضی دادگاه بود، تفاهم نامه کیفرخواست و دفاعیات متهمان پرونده را مستند کرد تا پرونده خیانت حزب توده در اختیار مردم قرار گیرد.

ماجرای ایجاد وزارت اطلاعات و مبارزه با شبکه های جاسوسی و تروریسم در دهه شصت قرن گذشته را با هیچ منبعی نمی توان یافت، اما جلد سوم خاطرات آیت الله ری شهری به خوبی به این موضوع پرداخته است. از دیگر موضوعات این جلد می توان به کشف شبکه های جاسوسی آمریکا در ایران، خنثی سازی عملیات بمباران منافقین و حمله به گروه های چپ اشاره کرد. ریشهری همچنین در بحثی جداگانه به ایجاد دادگاه ویژه روحانیت می پردازد.

راز شهرت خاطرات آیت الله رشدی را شاید بتوان در جلد چهارم خاطرات جست. راوی از عنوان خود «بررسی لحظات حساس تاریخ رهبری جمهوری اسلامی ایران» استفاده کرده است. در واقع جلد چهارم خاطرات ایشان اولین گزارش مستند و مستدل از تحولات تاریخی جمهوری اسلامی در دهه 60 است که به پرونده سیدمهدی هاشمی، اقدامات و واکنش های آیت الله منتظری و عزل امام خمینی(ره) می پردازد. توسط مقام معظم رهبری

آیت الله ریشهری پس از یک دهه در مهمترین مسئولیت های امنیتی، در ابتدای دهه هفتاد به عنوان سرپرست حجاج و نماینده ولی فقیه در سازمان حج منصوب شد و نزدیک به دو دهه است که در این سمت مشغول به فعالیت بوده است. جلد پنجم خاطرات آیت الله ریشهری به شرح و خاطرات ایشان در حدود بیست سال زیارت می پردازد. چالش های مقامات ایرانی در مذاکرات و اختلاف نظر با طرف سعودی و پیچیدگی های فرهنگی، سیاسی و عقیدتی حج از ویژگی های بارز جلد پنجم است که می تواند برای تاریخ نگاران مفید باشد..

مرکز اسناد موسسه فرهنگی و فنی انقلاب اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، راهرو شماره 11 14 غرفه ای در شبستان (تالار انتشارات عمومی) برپاست. ?

دیدگاهتان را بنویسید