۸۳ هزار میلیارد تومان از اراضی به مناطق آزاد بازگشت



دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد با پیگیری های قانونی حدود 10 میلیون و 800 هزار مترمربع زمین آزاد به ارزش 83 هزار میلیارد تومان معامله و به آنها بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز پنجشنبه همزمان با افتتاح 82 پروژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمد اولین نشست خبری خود را در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار کرد.

10.8 میلیون متر مربع زمین بازگردانده شد

مشاور رئیس جمهور در اظهارات خود به وضعیت معاملات در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته معاملات زیادی صورت گرفته که دارای ابهام بوده است، بنابراین بررسی های قانونی برای رفع معامالت در دستور کار قرار گرفت. ابهام پیرامون این موضوعات

به گفته وی، از شهریور ماه سال گذشته 10 میلیون و 800 هزار متر به ارزش 83 هزار میلیارد تومان که نزدیک به بودجه عمرانی کشور است، با روش های قانونی و قضایی به مناطق آزاد بازگردانده شده است. و امسال این تعداد افزایش خواهد یافت.

ورود به هفت منطقه آزاد

مشاور رئیس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری 6 هزار و 100 میلیاردی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب 82 طرح، گفت: این پروژه ها در پنج منطقه آزاد تجاری و صنعتی و 7 منطقه ویژه اقتصادی توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

به گفته وی، همزمان با رونق تولید و اشتغالزایی، تعداد زیادی پروژه در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و خصوصی هر فصل به بهره برداری می رسد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به هشت منطقه آزاد فعال گفت: هفت منطقه دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته و راه اندازی آنها در مدت کوتاهی به ظرفیت بالایی خواهد رسید.

وی گفت: در حال حاضر 33 منطقه اقتصادی فعال وجود دارد که در 46 منطقه دیگر مصوب شده است و به دنبال مرجعی برای آنها هستیم.

10 درصد سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و خصوصی

سعید محمد همچنین به وضعیت سرمایه گذاری در مناطق در سال 1400 اشاره کرد و توضیح داد: در سرمایه گذاری داخلی 36 هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و 64 هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه گذاری شد که در مجموع به حدود 100 هزار رسید. میلیارد میلیارد سرمایه گذاری داخلی

وی در خصوص سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: 148 میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و 15 میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه گذاری شده است که مجموع آن به 163 میلیون دلار رسیده است.

به گفته مشاور رئیس جمهور، سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و خصوصی 17 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی کشور در سال 1400 را تشکیل می دهد.

حمله به مناطق آزاد اما تعادل مثبت است

سعید محمد همچنین در مورد وضعیت تجارت در مناطق آزاد و خصوصی توضیحاتی ارائه کرد و گفت که آنها به این مناطق بسیار حمله کردند و می گویند که محل واردات وارداتی بوده است، در حالی که گزارش ها نشان می دهد تراز تجاری سال گذشته آزاد و خصوصی بوده است. مناطق مثبت 11 میلیارد دلار بود.

وی افزود: شایان ذکر است در صورت افزایش واردات برای مناطق، بخش زیادی از آن به دلیل واردات از سرزمین اصلی است و این امر از طریق کانال مناطق آزاد انجام می شود.

مداوم

دیدگاهتان را بنویسید