حمایت از تولیدکننده و تامین کننده باید در یارانه های هدفمند لحاظ شود



به گزارش اقتصاد آنلاین از اتاق بازرگانی ایران، حسن فروزنبرگ گفت: اصلاح نظام پرداخت یارانه از زوایای مختلف برای تولیدکنندگان تبعاتی دارد. اگرچه اثرات این لغو بر قدرت خرید خانوارها و دهک های جمعیت مورد توجه قرار گرفته است، اما متاسفانه از منظر عرضه و تولیدکنندگان، آثار اصلاح پرداخت یارانه ها مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به تاثیرات اصلاح نظام پرداخت یارانه به تولیدکنندگان گفت: اولین اثر این اقدام افزایش چشمگیر قیمت نهاده های تولیدکنندگان اصلی مصرف کننده این نهاده ها از جمله تولیدکنندگان ماکارونی، شیرینی، شکلات است. دام و طیور و … این تولیدکنندگان با تغییرات اساسی در قیمت ها در نهاده هایی مانند گندم، آرد، شکر، روغن خام، آرد و غیره مواجه هستند که معمولاً به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

فروزانورد افزود: در این صورت تولیدکننده برای ادامه فعالیت در سطح فعلی بدون دسترسی به منابع مالی جدید با 4 تا 6 برابر گرانی مواد اولیه مواجه است. اما در این طرح کجا باید نقدینگی تامین کرد که تولیدکننده بتواند بدون توقف تولید و بدون افزایش قابل توجه هزینه ها به تولید ادامه دهد. آیا تولیدکنندگان در این چند سال با توجه به تورم شدید و تغییرات محدود قیمتی که از سوی دولت به آنها تحمیل شده است، تولیدکنندگان را به سطحی رسانده اند که بتوانند منابع را برای تامین نهاده های محصولات خود تجهیز کنند؟

وی با بیان اینکه در اغلب موارد تولیدکنندگان به دلایلی نمی توانند این منابع را تامین کنند، گفت: اما تولیدکنندگان بخشی از فعالیت های جاری خود را با تامین منابع مالی انجام می دهند و برخی از سقف اعتبار و امکان استفاده می کنند و اجازه اضافه کردن به آن را ندارند. و برخی پشتیبانی و اسناد مورد نیاز برای افزودن آن را ندارند و برخی نمی توانند سود بیشتری بپردازند. در نهایت، تامین مالی از طرف عرضه در زمانی که قیمت نهاده ها در حال افزایش است، کنترل نشده است، موضوعی جدی و حیاتی که بر بقا تاثیر می گذارد.

فروزانورد با تاکید بر اینکه حمایت ها با واقعیتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند تناسبی ندارد، افزود: نتیجه این امر می تواند تصمیمات محدودکننده تولیدکنندگان به ویژه در بنگاه های کوچک و متوسط ​​باشد. یعنی چون نمی توانند کار را به سرانجام برسانند، به دلیل محدودیت منابع باید سطح تولید خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: کاهش سطح تولید در شرایط فعلی اغلب زمینه را برای افزایش قیمت تمام شده محصول فراهم می کند. زیرا کاهش سطح تولید منجر به افزایش نسبی هزینه های ثابت در هر واحد تولید می شود. اگر گروهی که روزانه 1000 واحد محصول تولید می کند به دلیل محدودیت های مالی بخواهد 500 دستگاه تولید کند، هزینه ثابت برای هر واحد محصول دو برابر می شود.

نایب رئیس کمیته توسعه پایدار اتاق ایران تاکید کرد: این امر فشار جدیدی را بر مکانیزم قیمت‌گذاری تولیدکننده وارد می‌کند که با توجه به محدودیت‌هایی که دولت برای قیمت‌گذاری اعمال می‌کند، فشار بر شرکت افزایش می‌یابد. زیرا این قیمت ها به نسبت در نظر گرفته نشده است که با بهره وری کمتر و سود کمتر، محصول در قیمت تعیین نمی شود.

فروزانورد گفت: بنابراین دو مرحله فشار سمت عرضه به تولیدکنندگان وارد شد. علاوه بر این، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​با توجه به افزایش عمومی قیمت ها و فشارهای تورمی که بر فضای کسب و کار و زندگی مردم اعمال می شود، باید پتانسیل کاهش مصرف را نیز حداقل در کوتاه مدت ببینیم. کاهش مصرف به معنای کاهش قیمت محصولات در بازار است. علاوه بر این، کاهش مصرف باعث کاهش تقاضا و عرضه می شود که باز هم تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد.

وی ادامه داد: بنابراین در این زمینه تولیدکننده از جهات مختلف دچار مشکل است و در برنامه ریزی برای این موضوع باید نظرات و آسیب هایی که به تولیدکنندگان وارد می شود در نظر گرفته شود.

بر این اساس، فورزنورد پیشنهاد داد که سازوکارهای تامین مالی حداقل برای مدتی از طریق بانک ها تسهیل شود تا تولیدکنندگان بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را برای مقابله با این وضعیت تامین کنند.

وی افزود: در مواردی که دولت مواد اولیه را تامین می کند باید متوجه این تغییر قیمت ها شود و اگر دغدغه کاهش تولید را دارد باید در اولین قدم ها به تولیدکنندگان تسهیلات بدهد تا آنها را پرداخت کنند. همچنین لازم است تصمیمات صحیح و پایداری برای جبران قدرت خرید و مصرف مصرف کننده اتخاذ شود تا از آنجایی که تقاضا کم است، مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد نشود.

فروزان فرد به سایت اتاق ایران گفت: باید با کمک صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی در حوزه تولید در این زمینه گام های عملیاتی برداشته شود. استفاده به موقع از نظرات آنها می تواند منجر به تصمیم گیری های بهتر و کم هزینه تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید