اردوغان در تماس با جانسون: مشکل اصلی ما با سوئد و فنلاند حمایت آنها از باکو است



رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا عصر جمعه درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو و جنگ در اوکراین گفتگو کردند.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان تاکید کرد که مشکل اصلی ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، روابط دو کشور با افراد و سازمان های مرتبط با سازمان های تروریستی یوبوک و پوکوک و حمایت از این دو گروه تروریستی است. .

وی تاکید کرد که ترکیه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که فنلاند و سوئد به ارزش‌های ناتو پایبند هستند و انتظار دارد که آنها به نگرانی‌های “مشروع” آنکارا واکنش مناسب نشان دهند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد که ناتو نباید نگرانی مردم ترکیه در مورد درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف نظامی را نادیده بگیرد.

چهارشنبه گذشته فنلاند و سوئد رسماً درخواست عضویت در ناتو را دادند، اما رئیس جمهور ترکیه تلویحاً با الحاق دو کشور مخالفت کرد و گفت که دو کشور موضع قاطعی علیه سازمان های تروریستی پ.ک.ک و گروه های وابسته به آن اتخاذ نکرده اند. این مرحله نمی تواند با الحاق آنها موافقت کند.

دفتر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز با تایید این خبر اعلام کرد که جانسون در این تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با لغو ممنوعیت صادرات غلات از اوکراین موافقت کرده است.

در بیانیه ای که پس از تماس تلفنی عصر جمعه منتشر شد، آمده است: “نخست وزیر از نقش رهبری ترکیه در حل و فصل بحران اوکراین استقبال کرد و دو طرف توافق کردند که برای رفع محاصره مسیرهای صادرات غلات از اوکراین با یکدیگر همکاری کنند.”

بر اساس این بیانیه، دو طرف نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه درگیری در اوکراین و تأثیرات گسترده آن بر امنیت و ثبات در اروپا، منطقه اقیانوس اطلس و سراسر جهان ابراز کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید